از دلایل خارش واژن در زنان چه میدانید؟

از دلایل خارش واژن در زنان چه میدانید؟

یکشنبه، 25 اردیبهشت ماه 1401

هنگامی که خارش واژن ایجاد می شود، ممکن است تصور کنید که عفونت قارچی دارید. دلایل بالقوه زیادی برای خارش واژن وجود دارد. اگر این بیماری را به طور نادرست درمان کنید، ممکن است آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشید.

خارش گاه به گاه واژن شایع است و اغلب خود به خود برطرف می شود. خارش مداوم ممکن است نشانه چیز جدی تری باشد. در اینجا پنج دلیل ممکن برای خارش واژن به غیر از عفونت قارچی وجود دارد:

1. درماتیت تماسی

اگر اخیراً صابون را عوض کرده اید و واژن شما خارش دارد، ممکن است درماتیت تماسی مقصر باشد. درماتیت تماسی باعث ایجاد بثورات خارش دار می شود. ممکن است ناشی از واکنش آلرژیک به یک ماده تحریک کننده باشد، مانند:

روان کننده های واژن و اسپرم کش ها
کاندوم لاتکس
دیافراگم های لاتکس
پودر لباس شویی
لباس تنگ
دستمال توالت معطر
شامپو و شستشوی بدن
نرم کننده های پارچه
تامپون و نوار بهداشتی

اصطکاک طولانی مدت ناشی از فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پوشیدن لباس های تنگ یا لباس زیر، و اسب سواری نیز ممکن است باعث درماتیت تماسی و خارش واژن شود.

ممکن است تعیین علت دقیق درماتیت تماسی چالش برانگیز باشد. با این حال، هنگامی که مجرم تحریک کننده شناسایی و از بین رفت، اکثر موارد خود به خود از بین می روند.

برای کمک به روند بهبودی، سعی کنید چند بار در روز به مدت 15 دقیقه در یک حمام ولرم با چند قاشق غذاخوری جوش شیرین خیس کنید. موارد شدید درماتیت تماسی ممکن است نیاز به درمان با کرم تجویزی استروئیدی داشته باشد.

2. واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی یک عفونت واژن است. ممکن است در اثر دوش گرفتن یا رشد بیش از حد باکتری های بد ایجاد شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش واژن
  • ترشحات نازک سفید، خاکستری یا سبز واژن
  • بوی بد واژن ماهی
  • سوزش در هنگام ادرار

واژینوز باکتریایی با آنتی بیوتیک های خوراکی، ژل آنتی بیوتیکی واژینال یا کرم درمان می شود. در صورت عدم درمان، واژینوز باکتریایی با زایمان زودرس، عفونت پس از جراحی و بیماری التهابی لگن مرتبط است.

3. لیکن اسکلروزوس

اگر خارش واژن با لکه های سفید در ناحیه فرج همراه باشد، ممکن است به یک بیماری غیر معمول به نام لیکن اسکلروزوس مبتلا باشید. علت لیکن اسکلروزوس نامشخص است.

اولین خط درمان لیکن اسکلروزوس تناسلی معمولاً کورتیکواستروئیدها است. اگر این کار موثر نبود، ممکن است داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی تجویز شود. لیکن اسکلروزوس درمان نشده ممکن است منجر به زخم واژن، تاول، رابطه جنسی دردناک و سرطان فرج شود.

4. تغییرات هورمونی

با افزایش سن، سطح استروژن کاهش می یابد. پرستاری همچنین باعث کاهش سطح استروژن می شود. استروژن پایین ممکن است باعث نازک شدن پوشش واژن و خارش و سوزش شود. با قطع شیردهی و افزایش مجدد سطح استروژن، علائم باید برطرف شوند.

5. شپش ناحیه تناسلی

این موجودات ریز خرچنگ مانند باعث خارش شدید در ناحیه واژن و شرمگاهی می شوند. معمولا به موهای ناحیه تناسلی می چسبند. همچنین ممکن است به نواحی دیگر بدن که پوشیده از موهای درشت هستند بچسبند.

شپش ناحیه تناسلی را می توان با یک لوسیون ضد شپش بدون نسخه درمان کرد. در موارد شدید ممکن است نیاز به تجویز داروی موضعی باشد.

شما می توانید با موارد زیر به سلامت واژن خود کمک کنید:

حداقل یک بار در روز ناحیه مورد نظر را با صابون ساده و بدون عطر یا حتی فقط آب بشویید
از محصولات مراقبت شخصی معطر در ناحیه واژن خود استفاده نکنید
از اسپری ها و دئودورانت های بهداشتی زنانه معطر استفاده نکنید
انجام رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم در هر زمان رابطه جنسی
پس از استفاده از حمام از جلو به عقب پاک کنید
انجام معاینات منظم زنان
نادیده گرفتن خارش واژن سخت است. اما در صورت امکان، با میل به خراشیدن مبارزه کنید. خاراندن بافت های حساس واژن ممکن است تحریک را افزایش داده و منجر به عفونت شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.