چند بار میتوانیم به کرونا مبتلا شویم؟

چند بار میتوانیم به کرونا مبتلا شویم؟

سه شنبه، 21 تیر ماه 1401

بر اساس تخمین های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، انواع Omicron BA.4 و BA.5 اکنون نزدیک به 21 درصد از موارد جدید COVID-19 در ایالات متحده را تشکیل می دهند. کارشناسان بیماری‌های عفونی می‌گویند که عفونت‌های مجدد و عفونت‌های جدید COVID-19 به طور فزاینده‌ای عادی خواهند شد.

آیا عفونت مجدد COVID-19 به یک امر عادی تبدیل خواهد شد؟

ایالات متحده در حال حاضر عفونت های مجدد COVID-19 را ردیابی نمی کند، اما کلی Gebo، MD، MPH، استاد پزشکی در پزشکی جان هاپکینز با تخصص در COVID-19 و اپیدمیولوژی، به Verywell گفت که او معتقد است افراد می توانند بیشتر به COVID-19 مبتلا شوند. در واقع، آلوده شدن به COVID-19 می تواند به یک اتفاق فصلی تبدیل شود، مانند ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی.

Gebo می‌گوید: «احتمال دارد که تقریباً همه ما در مقطعی به ویروس آلوده شویم، زیرا انواع جدیدی وجود دارد که در حال توسعه هستند. ما شاهد وقوع مجدد عفونت‌ها خواهیم بود و مصونیت افراد مانند سایر انواع عفونت‌های ویروسی کاهش می‌یابد.»

دکتر جولی پارسونت، استاد اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت در دانشگاه استنفورد، گفت که این عفونت‌های مجدد چقدر شدید خواهند بود. پارسونت گفت: "آنها ممکن است خفیف تر و خفیف تر شوند."

آیا اگر واکسینه و تقویت شده باشم می توانم دوباره کووید-19 را دریافت کنم؟

به گفته اسکات وایزنبرگ، MD، دانشیار بالینی پزشکی در دانشکده پزشکی گروسمن نیویورک و مدیر برنامه پزشکی مسافرتی، ممکن است حتی اگر قبلاً آزمایش آن مثبت شده باشد و از آن بهبود یافته باشد، مجدداً به COVID-19 مبتلا شوید. یک بار ویروس همچنین اگر در مورد واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های خود به‌روز باشید، ممکن است به COVID-19 مبتلا شوید.

ویزنبرگ گفت: «از زمان Omicron و همه انواع جدید پس از آن، علیرغم وضعیت عفونت قبلی یا واکسیناسیون افراد، عفونت مجدد شایع‌تر شده است. "در حالی که آنها هنوز در برابر بیماری های شدید ناشی از واکسن ها و تقویت کننده ها محافظت می شوند، اما محافظت زیادی در برابر عفونت مجدد ندارند."

از آنجایی که ویروس‌ها - از جمله COVID-19 - دائماً در حال تغییر هستند، سویه‌های جدید می‌توانند خطر عفونت مجدد را در افراد افزایش دهند. Parsonnet به Omicron، سویه ویروس فعلی اشاره می‌کند که می‌تواند از واکسن‌ها و مصونیت طبیعی مانند سایر کروناویروس‌ها با گذشت زمان فرار کند.

Gebo گفت، هنگامی که سویه‌های در حال تکامل را با ایمنی طبیعی یا مصونیت از واکسن‌هایی که به مرور زمان از بین می‌روند ترکیب می‌کنید، انتظار می‌رود مواردی از عفونت مجدد مشاهده شود.

Gebo گفت: «ما با Omicron یاد می‌گیریم که ایمنی کاهش می‌یابد، بنابراین با دور شدن افراد از واکسن یا تقویت‌کننده، ایمنی آنها در برابر ویروس نیز کاهش می‌یابد. برخی از مردم همچنین احساس می‌کنند که همه‌گیری به پایان رسیده است یا دوست دارند فکر کنند که تمام شده است و نقاب‌پوشی و فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار کمتر است و بنابراین مردم به‌طور منظم‌تری در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.»

چند بار می توانم دوباره مبتلا شوم؟

نمی توان دقیقاً گفت که چند بار یک فرد می تواند مجدداً به COVID-19 مبتلا شود، اما کارشناسان معتقدند که محدودیتی وجود ندارد. عفونت مجدد نیز می تواند بیش از یک بار در سال رخ دهد. Gebo گفت اگر ویروس COVID-19 به جهش و تغییر ادامه دهد، افراد می توانند همچنان در معرض انواع جدید قرار بگیرند و دوباره آلوده شوند.

Gebo می‌گوید: «برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ویروس تقریباً هر چهار تا شش ماه یکبار جهش می‌یابد وجود دارد. بنابراین ممکن است در طول یک سال چندین بار مجدداً آلوده شوید.» با این حال، وایزنبرگ گفت که اینکه آیا یک فرد مجدداً آلوده می‌شود به چند عامل بستگی دارد، از جمله قدرت پاسخ ایمنی او (مخصوصاً از عفونت‌های قبلی با انواع مختلف) و اینکه آیا در مورد واکسیناسیون به‌روز است یا خیر. پارسونت گفت: "ما نمی دانیم که آیا این عفونت مجدد بسیار خفیف خواهد بود یا اینکه ظرفیت ایجاد بیماری شدید را خواهد داشت." "این فقط به میزان خطرناک بودن سویه ها و توسعه واکسن های جدید بستگی دارد."

مصونیت بعد از عفونت چقدر طول می کشد؟

با توجه به CDC، پاسخ ایمنی بدن به دنبال عفونت COVID-19 باید حداقل 50٪ محافظت در برابر عفونت مجدد را برای یک تا دو سال پس از عفونت اولیه یا واکسیناسیون ایجاد کند.

ویزنبرگ گفت در حالی که داده‌های CDC و سایر مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که ایمنی طبیعی به محافظت از افراد در برابر عفونت مجدد COVID-19 برای حداقل شش ماه کمک می‌کند، 6 این بازه زمانی بستگی به نوع جدید و آینده دارد. گیبو گفت: «فکر نمی‌کنم شما در عرض 30 روز مجدداً مبتلا شوید و فکر می‌کنم در دو ماه آینده بعید است، اما ما هیچ چیز قطعی نمی‌دانیم.» با هر نوع، به نظر می رسد کمی متفاوت است.

مدت زمان ایمنی نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، Gebo گفت که فردی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است ممکن است چندین بار به این بیماری مبتلا شود زیرا بدن آنها نمی تواند پاسخ قوی نشان دهد.

آیا علائم من در صورت ابتلا مجدد خفیف یا بدتر خواهد شد؟

Gebo گفت که موارد عفونت مجدد به دلیل واکسیناسیون و سطح ایمنی بالاتر از عفونت های قبلی احتمالاً خفیف تر یا کمتر از عفونت قبلی است.

Gebo گفت: "اگر شما واکسینه شده باشید و عفونت داشته باشید، نسبت به افرادی که واکسینه نشده اند و علائم داشته اند، علائم کمتری خواهید داشت."

با این حال، ویزنبرگ گفت که برخی از افراد ممکن است علائمی را تجربه کنند که در بار دوم، سوم یا حتی چهارم شدیدتر است. این موارد به متغیرهایی مانند نوع ابتلا، میزان ویروسی که در معرض آن قرار گرفته‌اند، میزان مصونیت آن‌ها در برابر یک نوع خاص در هنگام مواجهه، اگر ایمنی در برابر کووید کاهش یافته است و سلامت آنها در آن مقطع زمانی بستگی دارد.

ویزنبرگ تاکید کرد که واکسن ها یکی از موثرترین ابزارها برای پیشگیری از بیماری های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستند.

چگونه می توانم از عفونت مجدد جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از عفونت مجدد، کارشناسان توصیه می‌کنند که مردم همان اقداماتی را که در طول همه‌گیری انجام داده‌ اند ادامه دهند:

در داخل خانه، در مناطق شلوغ، و در جوامعی که نرخ کووید-19 در آنها بالا است، ماسک بزنید.
تا حد امکان زمان خود را در فضای باز بگذرانید
فاصله اجتماعی زمانی که در کنار دیگران هستید
دست های خود را مرتب و به درستی بشویید
تعامل اجتماعی را به حداقل برسانید، به ویژه با افرادی که در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند
قبل از دیدار با دوستان و خانواده و قبل از سفر، کووید-19 را آزمایش کنید
اگر واجد شرایط و توانایی هستید، واکسینه و تقویت شوید
به دنبال کردن و گوش دادن به توصیه های بهداشت عمومی ادامه دهید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.