از سندروم متابولیک چه می دانید؟

از سندروم متابولیک چه می دانید؟

سه شنبه، 6 اردیبهشت ماه 1401

سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایطی است که با هم اتفاق می افتد و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این شرایط شامل افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است.

داشتن تنها یکی از این شرایط به معنای ابتلا به سندرم متابولیک نیست. اما این بدان معناست که شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری جدی هستید. و در صورت ابتلا به این بیماری ها، خطر عوارضی مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی حتی بیشتر می شود.

سندرم متابولیک به طور فزاینده ای رایج است و تا یک سوم بزرگسالان ایالات متحده به آن مبتلا هستند. اگر به سندرم متابولیک یا هر یک از اجزای آن مبتلا هستید، تغییرات سبک زندگی تهاجمی می تواند ایجاد مشکلات جدی سلامتی را به تاخیر بیندازد یا حتی از آن جلوگیری کند.

علائم

بیشتر اختلالات مرتبط با سندرم متابولیک علائم یا علائم واضحی ندارند. یکی از نشانه هایی که قابل مشاهده است، دور کمر بزرگ است. و اگر قند خون شما بالا باشد، ممکن است متوجه علائم و نشانه های دیابت - مانند افزایش تشنگی و ادرار کردن، خستگی، و تاری دید شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر می‌دانید که حداقل یک جزء از سندرم متابولیک دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به آزمایش برای سایر اجزای سندرم دارید یا خیر.

علل

سندرم متابولیک ارتباط نزدیکی با اضافه وزن یا چاقی و کم تحرکی دارد.

همچنین با وضعیتی به نام مقاومت به انسولین مرتبط است. به طور معمول، دستگاه گوارش شما غذاهایی که می خورید را به قند تجزیه می کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده شما ساخته می شود و به قند کمک می کند تا وارد سلول های شما شود تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین، سلول ها به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی دهند و گلوکز نمی تواند به راحتی وارد سلول ها شود. در نتیجه، سطوح قند خون شما افزایش می‌یابد، حتی زمانی که بدن شما انسولین بیشتری را برای کاهش قند خونتان تولید می‌کند.

عوامل خطر

عوامل زیر شانس ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهند:

سن : خطر ابتلا به سندرم متابولیک با افزایش سن افزایش می یابد.
قومیت : در ایالات متحده، اسپانیایی‌ها - به‌ویژه زنان اسپانیایی تبار - به نظر می‌رسد در معرض بیشترین خطر ابتلا به سندرم متابولیک هستند. دلایل این امر کاملاً مشخص نیست.
چاقی : حمل وزن بیش از حد، به خصوص در شکم، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد.
دیابت : اگر در دوران بارداری دیابت داشته اید (دیابت بارداری) یا اگر سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 داشته باشید، احتمال ابتلا به سندرم متابولیک بیشتر است.
بیماری های دیگر : اگر تا به حال بیماری کبد چرب غیرالکلی، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا آپنه خواب داشته باشید، خطر ابتلا به سندرم متابولیک بیشتر است.

عوارض

داشتن سندرم متابولیک می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

دیابت نوع 2 : اگر برای کنترل وزن اضافی خود تغییری در سبک زندگی ایجاد نکنید، ممکن است مقاومت به انسولین ایجاد کنید که می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. در نهایت، مقاومت به انسولین می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.
بیماری قلبی و عروقی : کلسترول بالا و فشار خون بالا می تواند به ایجاد پلاک در شریان های شما کمک کند. این پلاک ها می توانند شریان های شما را تنگ و سفت کنند که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

جلوگیری

تعهد مادام العمر به یک سبک زندگی سالم ممکن است از شرایطی که باعث سندرم متابولیک می شود جلوگیری کند. سبک زندگی سالم شامل:

در اکثر روزها حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید
خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، پروتئین بدون چربی و غلات کامل
محدود کردن چربی اشباع و نمک در رژیم غذایی
حفظ وزن سالم
سیگار نکشیدن

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.