هرآنچه که باید از سرطان پوست بدانید!

هرآنچه که باید از سرطان پوست بدانید!

دوشنبه، 23 اسفند ماه 1400

سرطان پوست - رشد غیرطبیعی سلول های پوست - اغلب در پوستی که در معرض نور خورشید است ایجاد می شود. اما این شکل رایج سرطان می‌تواند در مناطقی از پوست که معمولاً در معرض نور خورشید نیستند نیز رخ دهد.

سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد

  1. کارسینوم سلول بازال
  2. کارسینوم سلول سنگفرشی 
  3. ملانوم

شما می توانید با محدود کردن یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. بررسی پوست برای تغییرات مشکوک می تواند به تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه آن کمک کند. تشخیص زودهنگام سرطان پوست بیشترین شانس را برای درمان موفق سرطان پوست به شما می دهد.

علائم
جایی که سرطان پوست ایجاد می شود
کارسینوم سلول بازال روی پوست سفید
کارسینوم سلول بازال روی پوست سفید باز کردن کادر محاوره‌ای بازشو کارسینوم سلول سنگفرشی در گوش و لب
کارسینوم سلول سنگفرشی پوست کادر محاوره ای پاپ آپ را باز کنید ملانوما

سرطان پوست عمدتاً در مناطقی از پوست در معرض آفتاب، از جمله پوست سر، صورت، لب ها، گوش ها، گردن، سینه، بازوها و دست ها و در پاها در زنان ایجاد می شود. اما همچنین می تواند در مناطقی که به ندرت نور روز را می بینند ایجاد شود - کف دست، زیر ناخن های دست یا پا، و ناحیه تناسلی شما.

سرطان پوست افراد با هر رنگ پوست، از جمله افرادی که دارای رنگ های تیره تر هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که ملانوم در افرادی با رنگ پوست تیره رخ می دهد، احتمال بروز آن در مناطقی که به طور معمول در معرض نور خورشید نیستند، مانند کف دست ها و کف پاها بیشتر است.

علائم و نشانه های کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال معمولاً در مناطقی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند گردن یا صورت شما رخ می دهد.

کارسینوم سلول بازال ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • برآمدگی مرواریدی یا مومی شکل
  • ضایعه ای مسطح، گوشتی رنگ یا قهوه ای مانند اسکار
  • خونریزی یا زخم دلمه‌ای که بهبود می‌یابد و عود می‌کند

علائم و نشانه های کارسینوم سلول سنگفرشی

بیشتر اوقات، کارسینوم سلول سنگفرشی در نواحی در معرض آفتاب از بدن شما مانند صورت، گوش ها و دست ها رخ می دهد. افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی در مناطقی هستند که اغلب در معرض نور خورشید نیستند.

کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • یک ندول سفت و قرمز
  • یک ضایعه صاف با سطح پوسته پوسته شده
  • علائم و نشانه های ملانوما

ملانوما می تواند در هر جایی از بدن شما ایجاد شود، در غیر این صورت در پوست طبیعی یا در خال موجود که سرطانی می شود. ملانوما اغلب در صورت یا تنه مردان مبتلا ظاهر می شود. در زنان، این نوع سرطان بیشتر در قسمت پایین ساق پا ایجاد می شود. هم در مردان و هم در زنان، ملانوم می تواند روی پوستی که در معرض نور خورشید قرار نگرفته است، رخ دهد.

ملانوما می تواند افراد با هر رنگ پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، ملانوما در کف دست یا کف پا یا زیر ناخن‌های دست یا پا ایجاد می‌شود.

علائم ملانوما عبارتند از:

یک لکه بزرگ مایل به قهوه ای با لکه های تیره تر
خال که تغییر رنگ، اندازه یا احساس می کند یا خونریزی می کند
یک ضایعه کوچک با حاشیه نامنظم و قسمت هایی که قرمز، صورتی، سفید، آبی یا آبی-سیاه به نظر می رسند.
ضایعه دردناکی که خارش یا سوزش دارد
ضایعات تیره روی کف دست، کف پا، نوک انگشتان یا انگشتان پا، یا روی غشاهای مخاطی پوشاننده دهان، بینی، واژن یا مقعد

علائم و نشانه های سرطان های کمتر شایع پوست

سایر انواع کمتر شایع سرطان پوست عبارتند از:

سارکوم کاپوزی این نوع نادر سرطان پوست در رگ های خونی پوست ایجاد می شود و باعث ایجاد لکه های قرمز یا بنفش بر روی پوست یا غشاهای مخاطی می شود.

سارکوم کاپوزی عمدتاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به ایدز، و در افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که ایمنی طبیعی آنها را سرکوب می کنند، مانند افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته اند، رخ می دهد.

سایر افرادی که خطر ابتلا به سارکوم کاپوزی را افزایش می دهند شامل مردان جوان ساکن آفریقا یا مردان مسن با میراث یهودی ایتالیایی یا اروپای شرقی هستند.

کارسینوم سلول مرکل کارسینوم سلول مرکل باعث ایجاد گره های سفت و براقی می شود که روی پوست و یا در فولیکول های مو ایجاد می شود. کارسینوم سلول مرکل اغلب در سر، گردن و تنه دیده می شود.
کارسینوم غدد سباسه. این سرطان غیر معمول و تهاجمی از غدد چربی در پوست منشا می گیرد. کارسینوم غدد سباسه - که معمولاً به صورت ندول‌های سخت و بدون درد ظاهر می‌شوند - می‌توانند در هر جایی ایجاد شوند، اما بیشتر روی پلک اتفاق می‌افتند، جایی که اغلب با سایر مشکلات پلک اشتباه گرفته می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه تغییراتی در پوست خود شدید که باعث نگرانی شما می شود، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. همه تغییرات پوستی ناشی از سرطان پوست نیست. پزشک تغییرات پوستی شما را برای تعیین علت بررسی می کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.