از سرطان کبد چه میدانید؟

از سرطان کبد چه میدانید؟

یکشنبه، 22 اسفند ماه 1400

کبد به طور مداوم خونی را که در بدن گردش می کند فیلتر می کند و مواد مغذی و داروهای جذب شده از دستگاه گوارش را به مواد شیمیایی آماده برای استفاده تبدیل می کند. کبد بسیاری از وظایف مهم دیگر را انجام می دهد، مانند حذف سموم و سایر مواد زائد شیمیایی از خون و آماده سازی آنها برای دفع. از آنجایی که تمام خون در بدن باید از آن عبور کند، کبد به طور غیرعادی در دسترس سلول های سرطانی است که در جریان خون حرکت می کنند.

کبد می‌تواند تحت تأثیر سرطان اولیه کبد، که در کبد ایجاد می‌شود، یا سرطانی که در سایر قسمت‌های بدن شکل می‌گیرد و سپس به کبد گسترش می‌یابد، مبتلا شود. بیشتر سرطان کبد ثانویه یا متاستاتیک است، به این معنی که در جای دیگری از بدن شروع شده است. سرطان اولیه کبد، که از کبد شروع می شود، حدود 2 درصد از سرطان ها را در ایالات متحده تشکیل می دهد، اما بیش از نیمی از سرطان ها در برخی از کشورهای توسعه نیافته است. این عمدتا به دلیل شیوع هپاتیت است که توسط ویروس های مسری ایجاد می شود که فرد را مستعد ابتلا به سرطان کبد می کند. در ایالات متحده، سرطان اولیه کبد دو برابر بیشتر از زنان، در سن متوسط ​​67 سالگی، به مردان مبتلا می شود.

از آنجایی که کبد از چندین نوع مختلف سلول تشکیل شده است، انواع مختلفی از تومورها می توانند در آنجا تشکیل شوند. برخی از آنها خوش خیم (غیر سرطانی) و برخی سرطانی هستند و می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند (متاستاز). این تومورها علل مختلفی دارند و درمان متفاوتی دارند. چشم انداز سلامت یا بهبودی بستگی به نوع تومور شما دارد.

تومورهای خوش خیم رایج کبد عبارتند از:

همانژیوم
آدنوم کبدی
هیپرپلازی ندولار کانونی
کیست ها
لیپوم
فیبروم
لیومیوم

هیچ یک از این تومورها مانند سرطان کبد درمان نمی شوند. در صورت ایجاد درد یا خونریزی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

سرطان های کبد عبارتند از:

کارسینوم هپاتوسلولار (HCC)
کلانژیوکارسینوم 

چه چیزی باعث سرطان کبد می شود؟

سرطان اولیه کبد (کارسینوم کبدی) در کبدهای آسیب دیده به دلیل نقص مادرزادی، سوء مصرف الکل یا عفونت مزمن با بیماری هایی مانند هپاتیت B و C، هموکروماتوز (یک بیماری ارثی مرتبط با آهن بیش از حد در کبد) و سیروز رخ می دهد. بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان اولیه کبد مبتلا به سیروز هستند - یک وضعیت زخمی در کبد که معمولاً در اثر سوء مصرف الکل ایجاد می شود. هپاتیت B و C و هموکروماتوز می تواند باعث آسیب دائمی و نارسایی کبد شود. سرطان کبد همچنین ممکن است با چاقی و بیماری کبد چرب مرتبط باشد.

مواد سرطان‌زای مختلفی با سرطان اولیه کبد مرتبط هستند، از جمله علف‌کش‌ها و مواد شیمیایی خاص مانند وینیل کلرید و آرسنیک. سیگار کشیدن، به خصوص اگر از الکل نیز سوء استفاده می کنید، خطر را افزایش می دهد. آفلاتوکسین ها، مواد سرطان زا ساخته شده توسط یک نوع کپک گیاهی نیز دخیل هستند. آفلاتوکسین ها می توانند گندم، بادام زمینی، برنج، ذرت و سویا را آلوده کنند. اینها مشکلات نادری در اکثر کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده هستند که علل دیگر آن عبارتند از هورمون های آندروژن و استروژن و رنگی که قبلاً در آزمایشات پزشکی به نام توروتراست استفاده می شد.

سایر عوامل خطر سرطان کبد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جنسیت : شما مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.
وزن شما : چاقی می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.
نژاد : شما در ایالات متحده، سرطان کبد در آمریکایی های آسیایی-آمریکایی و جزایر اقیانوس آرام شایع ترین است.
استفاده از استروئید آنابولیک : هورمون‌های مردانه که توسط ورزشکاران برای افزایش عضله مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کبد را با استفاده طولانی‌مدت افزایش دهند.
سابقه دیابت : مطالعات ارتباط بین دیابت و سرطان کبد را نشان داده اند. این احتمالاً به دلیل ارتباط بین دیابت و بیماری کبد چرب است.
بیماری های متابولیک ارثی : نشان داده شده است که بیماری هایی که متابولیسم طبیعی بدن را مختل می کنند، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند.
بیماری های نادر : مطالعات ارتباطی بین سرطان کبد و برخی از بیماری‌های نادر مانند کمبود آلفا-1 آنتی‌تریپسین، تیروزینمی و بیماری ویلسون پیدا کرده‌اند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.