از بیماری واسکولیت چه میدانید؟

از بیماری واسکولیت چه میدانید؟

یکشنبه، 22 اسفند ماه 1400

واسکولیت شامل التهاب رگ های خونی است. التهاب می تواند باعث ضخیم شدن دیواره رگ های خونی شود که باعث کاهش عرض مسیر عبور از رگ می شود. اگر جریان خون محدود شود، می تواند منجر به آسیب اندام و بافت شود.

انواع مختلفی از واسکولیت وجود دارد و اکثر آنها نادر هستند. واسکولیت ممکن است فقط یک اندام یا چند عضو را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت می تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. واسکولیت می تواند هر کسی را مبتلا کند، اگرچه برخی از انواع آن در گروه های سنی خاص شایع تر است. بسته به نوع شما، ممکن است بدون درمان بهبود پیدا کنید. اکثر انواع برای کنترل التهاب و جلوگیری از شعله ور شدن نیاز به دارو دارند.

علائم و نشانه های عمومی اکثر انواع واسکولیت عبارتند از:

تب
سردرد
خستگی
کاهش وزن
دردهای عمومی

سایر علائم و نشانه‌ها مربوط به قسمت‌هایی از بدن است که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، از جمله:

دستگاه گوارش : اگر معده یا روده شما تحت تأثیر قرار گرفته باشد، ممکن است بعد از غذا خوردن احساس درد کنید. زخم و سوراخ شدن ممکن است و ممکن است منجر به خون در مدفوع شود.
گوش ها. سرگیجه، صدای زنگ در گوش و کاهش ناگهانی شنوایی ممکن است رخ دهد.
چشم ها : واسکولیت می تواند چشمان شما را قرمز و خارش یا سوزش کند. آرتریت سلول غول پیکر می تواند باعث دوبینی و کوری موقت یا دائمی در یک یا هر دو چشم شود. گاهی اوقات این اولین علامت بیماری است.
دست یا پا : برخی از انواع واسکولیت می توانند باعث بی حسی یا ضعف در دست یا پا شوند. کف دست ها و کف پاها ممکن است متورم یا سفت شوند.
ریه ها : اگر واسکولیت ریه های شما را تحت تاثیر قرار دهد ممکن است دچار تنگی نفس یا حتی سرفه خونی شوید.
پوست : خونریزی زیر پوست می تواند به صورت لکه های قرمز ظاهر شود. واسکولیت همچنین می تواند باعث ایجاد توده یا زخم های باز روی پوست شما شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم یا علائمی دارید که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. برخی از انواع واسکولیت می توانند به سرعت بدتر شوند، بنابراین تشخیص زودهنگام کلید درمان موثر است.

علت این بیماری :

علت دقیق واسکولیت به طور کامل شناخته نشده است. برخی از انواع به ساختار ژنتیکی فرد مربوط می شود. برخی دیگر ناشی از حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول های رگ های خونی است. محرک های احتمالی برای این واکنش سیستم ایمنی عبارتند از:

عفونت هایی مانند هپاتیت B و هپاتیت C
سرطان های خون
بیماری های سیستم ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و اسکلرودرمی
واکنش به داروهای خاص

عوامل خطر

واسکولیت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. عواملی که ممکن است خطر برخی اختلالات را افزایش دهند عبارتند از:

سن : آرتریت سلول غول پیکر به ندرت قبل از 50 سالگی رخ می دهد، در حالی که بیماری کاوازاکی در کودکان کمتر از 5 سال شایع تر است.
سابقه خانوادگی : بیماری بهجت، گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت و بیماری کاوازاکی گاهی در خانواده ها دیده می شود.
انتخاب های سبک زندگی : استفاده از کوکائین می تواند خطر ابتلا به واسکولیت را افزایش دهد. سیگار کشیدن، به خصوص اگر مردی کمتر از 45 سال دارید، می تواند خطر ابتلا به بیماری بورگر را افزایش دهد.
داروها : واسکولیت گاهی اوقات می تواند توسط داروهایی مانند هیدرالازین، آلوپورینول، مینوسیکلین و پروپیل تیوراسیل ایجاد شود.
عفونت ها : ابتلا به هپاتیت B یا C می تواند خطر ابتلا به واسکولیت را افزایش دهد.
اختلالات ایمنی : افرادی که اختلالاتی دارند که در آن سیستم ایمنی آنها به اشتباه به بدن خود حمله می کند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به واسکولیت باشند. به عنوان مثال می توان به لوپوس، آرتریت روماتوئید و اسکلرودرمی اشاره کرد.
رابطه ی جنسی : آرتریت سلول غول پیکر در زنان بسیار شایع تر است، در حالی که بیماری بورگر در مردان شایع تر است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.