از چربی خون و سطح طبیعی آن چه میدانید؟

از چربی خون و سطح طبیعی آن چه میدانید؟

چهار شنبه، 18 اسفند ماه 1400

چربی های موجود در خون را لیپید می گویند. لیپیدها به پروتئین در خون شما می پیوندند و لیپوپروتئین ها را تشکیل می دهند. لیپوپروتئین ها برای بدن شما انرژی می سازند، بنابراین برای سلول های بدن شما مهم هستند.

سه نوع لیپوپروتئین (که کلسترول نیز نامیده می شود) در خون شما وجود دارد: (1) کلسترول با چگالی بالا (به اختصار HDL نیز نامیده می شود) ، (2) کلسترول با چگالی کم (همچنین LDL) و (3) بسیار کم کلسترول چگالی (VLDL) HDL گاهی اوقات "کلسترول خوب" نامیده می شود زیرا از تجمع کلسترول در شریان ها جلوگیری می کند. (اگر فکر می کنید H برای سلامتی است، می توانید به یاد داشته باشید که این کلسترول "خوب" است.) LDL را می توان به عنوان کلسترول "بد" در نظر گرفت زیرا سطوح بالای LDL می تواند خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. (اگر فکر می کنید که "L برای بد است" می توانید به یاد داشته باشید که این کلسترول "بد" است.)

سطح طبیعی کلسترول تام چقدر است؟

سطح طبیعی کلسترول تام 200 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است.

سطح طبیعی LDL چیست؟

سطح طبیعی LDL 130 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است. وقتی سطح LDL بالاتر از 130 باشد، چربی می تواند در دیواره رگ های خونی شما جمع شود. این چربی می تواند شریان های شما را مسدود کند و از جریان خون در آنها جلوگیری کند. اگر سرخرگی که به سمت قلب شما می رود مسدود شود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید. اگر سرخرگی که به سمت مغز شما می رود مسدود شود، ممکن است دچار سکته شوید. سطح بالای LDL باعث بیماری قلبی، سکته مغزی، گردش خون ضعیف و بیماری کلیوی می شود.

چه چیزی باعث افزایش سطح چربی در خون می شود؟

بیشتر افراد به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب، سطح چربی خونشان بالاست. برخی از افراد به دلیل داشتن یک اختلال ارثی، سطح چربی بالایی دارند. سطوح بالای چربی ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، اعتیاد به الکل، بیماری کلیوی، بیماری کبد و استرس ایجاد شود. در برخی افراد، برخی داروها مانند قرص های ضد بارداری، استروئیدها و داروهای فشار خون می توانند باعث افزایش سطح چربی خون شوند.

چه زمانی باید سطح کلسترول خود را بررسی کنم؟

اگر بیش از 20 سال سن دارید، باید برای اندازه گیری کلسترول خود آزمایش خون بدهید. اگر سطح کلسترول شما بالا باشد، پزشک شما درمان را توصیه می کند و هر چند وقت یکبار کلسترول شما را دوباره چک می کند.

آیا علائمی از سطح کلسترول بالا وجود دارد؟

اغلب هیچ نشانه ای وجود ندارد. بدون آزمایش خون، ممکن است تا زمانی که دچار حمله قلبی یا سکته نشوید، متوجه سطح بالای چربی در خون خود نشوید. برخی از افراد با سطح چربی بالا، برجستگی های زرد و چرب روی پوست خود دارند.

درمان سطوح بالای چربی چیست؟

اولین راه‌ها برای کاهش سطح لیپید عبارتند از: (1) چربی کمتر، (2) ورزش منظم و (3) کاهش وزن در صورت وزن زیاد. اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. اگر این مراحل به اندازه کافی سطح LDL شما را پایین نیاورد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای خارج کردن چربی از خون دارویی مصرف کنید.

چند راه برای کاهش چربی در رژیم غذایی من چیست؟

گوشت بدون چربی بخرید. قبل از پختن تمام چربی های قابل مشاهده را جدا کنید.

قبل از پختن مرغ، پوست آن را جدا کنید.

غذاهای سرخ شده یا سس های پرچرب نخورید.

به جای سرخ کردن گوشت، آن را آب پز یا کبابی کنید.

زرده تخم مرغ نخورید می توانید سفیده یا جایگزین تخم مرغ بخورید.

از محصولات لبنی کم چرب مانند شیر بدون چربی یا شیر 1 درصد، ماست یخ زده کم چرب، بستنی کم چرب و پنیرهای کم چرب استفاده کنید.

از شیر کامل، بستنی پرچرب، خامه ترش، پنیر یا شکلات شیری استفاده نکنید.

فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید. میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از فیبر هستند. سه تا پنج وعده در روز سبزیجات و دو تا چهار وعده میوه بخورید.

ورزش 

ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا راه خوبی برای کاهش کلسترول خون هستند. ورزش همچنین فشار خون، سطح قند خون و سطح استرس شما را کاهش می دهد. اگر بیش از حد وزن دارید، ورزش هوازی به سوزاندن کالری کمک می کند. که به کاهش وزن کمک می کند. ورزش های هوازی باید به طور منظم انجام شوند: تا 30 دقیقه ورزش را در هر بار چهار یا پنج بار در هفته انجام دهید. همچنین می توانید برای مدت زمان کوتاه تری مانند 10 تا 15 دقیقه ورزش کنید. اما اگر هر بار فقط 10 تا 15 دقیقه ورزش می کنید، باید بیشتر از چهار یا پنج بار در هفته ورزش کنید.

داروی کاهش دهنده کلسترول :

اگر در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید یا اگر پس از چند ماه رژیم غذایی کم‌چرب، سطح چربی بدنتان کاهش نیابد، ممکن است از داروهایی برای کاهش سطح کلسترول استفاده کنید.

انواع مختلفی از داروها برای کاهش کلسترول وجود دارد. بسته به میزان کلسترول شما ممکن است نیاز به مصرف فقط یک دارو داشته باشید یا ممکن است نیاز به مصرف بیش از یک دارو داشته باشید. پزشک شما هر چند وقت یکبار آزمایش خون می گیرد تا سطح کلسترول شما را بررسی کند و بفهمد که آیا دارو مؤثر است یا خیر.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.