چگونه سازندگان واکسن با نوع Omicron مقابله می کنند؟

چگونه سازندگان واکسن با نوع Omicron مقابله می کنند؟

شنبه، 14 اسفند ماه 1400

سازندگان واکسن کووید-19 در حال رقابت برای یافتن راه هایی برای تغییر دادن یا فرموله مجدد واکسن های خود برای محافظت در برابر نوع تازه شناسایی شده Omicron هستند. تا کنون، هیچ داده‌ای در مورد چگونگی مقاومت واکسن‌های کووید-19 فعلی در برابر نوع جدید وجود ندارد. Omicron که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک گونه نگران کننده طبقه بندی شده است، حدود 50 جهش دارد و می تواند عفونی تر از نوع دلتا باشد.
Pfizer-BioNTech و Moderna گفتند که در حال آزمایش هستند که آیا واکسن‌های فعلی ایمنی کافی در برابر Omicron ایجاد می‌کنند تا از بیماری‌های جدی و مرگ جلوگیری کنند. هر دو شرکت در حال آماده شدن برای توسعه واکسن جدید متناسب با جهش های منحصر به فرد Omicron در صورت لزوم هستند.

حداقل دو هفته طول می‌کشد تا نوع واریانت‌ها را دنبال کنید و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه مقایسه Omicron با سایر انواع از نظر قابلیت انتقال و احتمال ابتلا به بیماری شدید جمع‌آوری کنید.

Purvi S. Parikh، MD، متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در NYU Langone و شبکه آلرژی و آسم، گفت: در حالی که محققان درباره Omicron اطلاعات بیشتری کسب می کنند، واکسن زدن بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری است.

پریخ در ایمیلی به Verywell گفت: «نترسید، اما آماده باشید. "اگر هنوز واکسینه نشده اید، واکسن خود را در اسرع وقت دریافت کنید. اگر قرار است یک تقویت کننده داشته باشید، تقویت کننده خود را دریافت کنید.»

محققان ابتدا آزمایش خواهند کرد که آیا واکسن های فعلی می توانند از پیامدهای شدید مانند بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از نوع Omicron جلوگیری کنند یا خیر.
رابرت بولینگر، MD، MPH، پروفسور پزشکی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه جان هاپکینز، به Verywell گفت: «هیچ فایده‌ای برای ایجاد تغییرات عمده در واکسن‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌کنیم وجود ندارد، مگر اینکه یک مزیت واقعی برای انجام این کار ببینیم».
تولیدکنندگان بزرگ واکسن، واکسن هایی را برای انواع قبلی، از جمله دلتا و بتا، ساخته و آنها را برای آزمایشات بالینی ارسال کرده بودند. اما این نسخه‌ها هرگز توزیع نشدند زیرا فرمول‌های اصلی در برابر این گونه‌ها مقاومت می‌کنند.

مدرنا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابتدا آزمایش می‌کند که آیا دوبرابر کردن دوز تقویت‌کننده 50 میلی‌گرمی، پاسخ ایمنی قوی‌تری را در برابر نوع جدید ایجاد می‌کند یا خیر. در غیر این صورت، شرکت دو کاندید تقویت کننده را که قبلاً در پیش بینی جهش های ویروسی مانند برخی از مواردی که در Omicron دیده شده بودند، آزمایش خواهد کرد.

پریخ گفت، اگر داده ها نشان دهد که Omicron به طور قابل توجهی آنتی بادی خنثی کننده یا پاسخ سلول T تولید شده توسط واکسن های فعلی را کاهش می دهد، تولیدکنندگان ممکن است به سمت فرمول جدیدی که برای Omicron طراحی شده است، روی بیاورند.

Moderna، Pfizer، و Johnson & Johnson همگی اعلام کردند که شرکت های آنها آماده تطبیق واکسن مخصوص Omicron هستند.

واکسن‌های mRNA برای سازگاری طراحی شده‌اند

واکسن فایزر به عنوان نقطه عطفی برای بیوتکنولوژی مورد تحسین قرار گرفت تا حدی به این دلیل که mRNA را می توان به راحتی برای مقابله با سویه های ویروسی جدید ویرایش کرد.

دانشمندان ممکن است کد ژنتیکی یک نوع ویروسی جدید را جدا کرده، آن را تعویض کنند و فرمول جدیدی برای ایجاد پروتئین هایی ایجاد کنند که برای محافظت از افراد واکسینه شده در برابر نوع جدید طراحی شده اند.

Omicron دارای 32 جهش از 50 جهش در پروتئین اسپایک خود است - پوششی که به ویروس کرونا اجازه ورود به سلول های انسانی را می دهد. پریخ توضیح داد، اما سازندگان واکسن می توانند انواع مختلف را با ردیابی جهش های ویروسی در سراسر جهان پیش بینی کنند و به طور معمول واکسن هایی را علیه جهش ها ایجاد می کنند.

او گفت: «با دانستن اینکه پروتئین اسپایک هدف بیشتر واکسن‌ها است، می‌توانند واکسن‌هایی با اهداف جدیدتر روی خود سنبله ایجاد کنند تا در صورت جهش، هدف قدیمی غیرقابل تشخیص باشد.»
آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر گفت که این شرکت می‌تواند واکسن اصلاح‌شده برای نوع Omicron را ظرف شش هفته توسعه دهد و دسته‌های اولیه را در 100 روز توزیع کند.
بولینگر گفت که این چرخش به لطف پیشرفت های توسعه واکسن در چند دهه گذشته و سرمایه گذاری در تحقیقات در دو سال گذشته، "بسیار سریع" است.

بولینگر گفت: «آنچه که فکر می‌کنم مردم باید به خاطر بسپارند این است که این واقعیت که سریع است به این معنی نیست که کمتر ایمن یا کمتر مؤثر است.
پس از تکمیل فرمول مجدد، فایزر باید پروتکل ایمنی اجباری FDA را طی کند تا اطمینان حاصل شود که واکسن کار می کند و هیچ گونه عوارض جانبی عمده ای ایجاد نمی کند. FDA قبل از اینکه دارو را برای مجوز استفاده اضطراری در نظر بگیرد به حداقل دو ماه اطلاعات ایمنی نیاز دارد.

میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر، به STAT گفت که FDA ممکن است از فایزر برای اعطای مجوز واکسن اختصاصی Omicron بر اساس داده‌های واکسن‌های انواع بتا و دلتا، نیازی به آزمایش بالینی نداشته باشد. به گفته Dolsten، اگر آزمایشی لازم باشد، این شرکت می تواند داده ها را تا اوایل مارس 2022 تکمیل کند.

آیا واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ هنوز کار می‌کنند؟

تا زمانی که داده های بیشتر خلاف این را نشان دهد، واکسن ها و تقویت کننده های کووید-19 فعلی بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران هستند. به علاوه، بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 99 درصد موارد فعلی کووید-19 در ایالات متحده ناشی از نوع دلتا است.

بولینگر گفت: «ما واقعاً باید سخت و سریع تلاش کنیم تا همه به طور کامل واکسینه شوند و در صورت نیاز تقویت شوند. این بهترین استراتژی برای جلوگیری از انتقال است. اگر از انتقال جلوگیری کنید، از جهش جلوگیری خواهید کرد. اگر از جهش جلوگیری کنید، از انواع آن جلوگیری می کنید. این چیزی است که ما نه تنها در اینجا بلکه در سراسر جهان باید انجام دهیم.»
او اضافه کرد که سایر راهبردهای کاهش آزموده و واقعی نیز برای کاهش عفونت ها کلیدی هستند.
بولینگر گفت: «خبر خوب این است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماسک زدن، فاصله‌گذاری، شستن دست‌ها و تهویه مناسب با Omicron کمتر از سایر نسخه‌ها مؤثر است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.