آیا قرص کووید-19 فایزر در برابر Omicron موثر خواهد بود؟

آیا قرص کووید-19 فایزر در برابر Omicron موثر خواهد بود؟

چهار شنبه، 11 اسفند ماه 1400

از آنجایی که واکسن Omicron باعث نگرانی مقامات بهداشت عمومی شده است، تولیدکنندگان بزرگ واکسن برنامه‌های دفاعی خود در برابر ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند. آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر به CNBC گفت که قرص ضد ویروسی این شرکت، Paxlovid، که 89 درصد اثربخشی در کاهش بستری شدن و مرگ ناشی از COVID-19 دارد، باید در برابر Omicron موثر باقی بماند.

این شرکت در تاریخ 16 نوامبر درخواستی را برای مجوز استفاده اضطراری از این قرص به سازمان غذا و دارو (FDA) ارسال کرد. برخی از دانشمندان نگران هستند که جهش‌های Omicron می‌تواند آن را تا حدی در برابر واکسن‌های کنونی کووید-19 مقاوم کند و این سوال را مطرح می‌کند که آیا ابزار اضافی در خط دفاعی ویروس کرونا مورد نیاز است یا خیر.

هر دو فایزر و مدرنا برنامه‌هایی را برای یک واکسن بالقوه خاص Omicron اعلام کرده‌اند، در صورت لزوم. فایزر، مدرنا، و جانسون و جانسون همگی در حال آزمایش اثربخشی واکسن خود در برابر نوع Omicron هستند. حداقل دو هفته طول می کشد تا دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد این نوع پیدا کنند.

قرص ضد ویروسی فایزر چگونه کار می کند؟

در حالی که واکسن‌ها از عفونت جلوگیری می‌کنند، Paxlovid فایزر با تلاش برای مقابله با ویروس در صورتی که فردی قبلاً مبتلا به COVID-19 تشخیص داده شده باشد، کار می‌کند.

Paxlovid در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های پروتئاز قرار می گیرد که آنزیم پروتئاز را که مسئول بسته بندی و تکثیر ویروس در بدن است، مسدود می کند. این مشابه پروفیلاکسی قبل از مواجهه (PrEP)، درمانی برای ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است.

روش کار این دارو این است که چرخه زندگی ویروس را کند می کند به طوری که ما تعداد کمتری ذرات [ویروس] جدید می سازیم، به این معنی که انتشار آهسته تر در بدن ویروس دریافت می کنیم، و بنابراین زمان بیشتری برای دکتر جیسون دیاز، متخصص ویروس شناسی در دانشگاه لاسال، به Verywell گفت: سیستم ایمنی بدن باید وارد شود.

در مقابل، واکسن‌های COVID-19 به بدن می‌آموزند که چگونه پروتئین اسپایک ویروس را که مسئول ورود به سلول‌های انسانی و آلوده کردن آن است، هدف قرار دهد.

"اگر ما بتوانیم شروع را مسدود کنیم، این کارآمدترین راه برای از بین بردن ویروس ها است." دیاز گفت. ما به پروتئین اسپایک اهمیت زیادی می دهیم زیرا این واقعاً چیزی است که به تعیین میزان انتقال ویروس و میزان عفونی بودن آن کمک می کند.

بیش از 30 جهش از 50 جهش در پروتئین اسپایک Omicron وجود دارد که ممکن است بر کارایی واکسن تأثیر بگذارد. اما تنها یک جهش در پروتئاز 3CL وجود دارد، آنزیمی که توسط قرص ضد ویروسی فایزر مورد هدف قرار گرفته است.

دیاز گفت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که ما باور کنیم این دارو برای این ویروس خاص به خوبی کار نمی کند."

وی افزود که Paxlovid زمانی باید بیشترین تاثیر را داشته باشد که افراد به محض بروز علائم آن را مصرف کنند. فایزر این قرص را به عنوان یک درمان خانگی برای جلوگیری از بیماری شدید پیشنهاد کرد. او گفت که مردم همچنان باید به آزمایش کووید-19 تکیه کنند تا بتوانند در زمان شروع عفونت از این قرص استفاده کنند.

دیاز افزود: «همه ضد ویروس‌هایی که در حال توسعه هستند، از جمله فایزر، واقعاً تنها در صورتی مؤثر خواهند بود که آزمایش‌های قوی انجام دهید.» "شما نمی خواهید منتظر بمانید تا آنها به بیمارستان برسند."

قرص های ضد ویروسی نمی توانند جهش های ویروس را متوقف کنند

در حالی که قرص ضد ویروسی فایزر ممکن است از تکثیر ویروس در داخل یک فرد آلوده کند کند، اما از جهش ویروس جلوگیری نمی کند.

این قرص آنزیم پروتئاز را هدف قرار می دهد، اما آنزیم پلیمراز را که مواد ژنتیکی را کنترل می کند و منجر به جهش می شود، هدف قرار نمی دهد.

دیاز گفت: "دلیلی وجود ندارد که باور کنم این دارو سرعت جهش را کاهش می دهد، اما باید سرعت عفونت را در یک فرد کاهش دهد تا بتواند به سرعت بهبود یابد و نیازی به بستری شدن نداشته باشد."

محققان هنوز در تلاش هستند تا مشخص کنند واکسن‌های کووید-19 فعلی تا چه اندازه بر روی نوع Omicron موثر هستند. بر اساس مطالعه اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در حال حاضر، واکسن فایزر 88 درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان کووید-19 موثر است در حالی که واکسن مدرنا 93 درصد است.

FDA هنوز قرص فایزر را مجاز نکرده است. دیاز گفت، با آنچه ما می دانیم، واکسن ها در کاهش عفونت و نزدیک تر کردن ما به پایان همه گیری بسیار قدرتمند هستند.

او افزود که در مورد پتانسیل این دارو هیجان زده است، تا زمانی که از آن برای تکمیل و نه جایگزینی اقدامات بهداشت عمومی موجود استفاده شود.

دیاز گفت: «سعی کنید در فکر داشتن یک «گلوله جادویی واحد» برای کووید نباشید. ما به چیزهایی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشاندن ماسک، واکسن‌ها و این داروها نیاز داریم تا به نقطه‌ای برسیم که دیگر فشاری بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما نداشته باشد و بتوانیم به هر نسخه جدید از حالت عادی برگردیم. "به نظر می رسد."

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.