استفاده از سه دوز واکسن کووید-19 منجر به ایمنی در برابر ویروس Omicron می شود!

استفاده از سه دوز واکسن کووید-19 منجر به ایمنی در برابر ویروس Omicron می شود!

دوشنبه، 9 اسفند ماه 1400

Pfizer-BioNTech امروز در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که تزریقات تقویت کننده نقش کلیدی در تقویت ایمنی در برابر نوع Omicron دارند. دو واکسن واکسن کووید-19 این شرکت ممکن است برای محافظت در برابر عفونت با این نوع کافی نباشد، اما دوز سوم می‌تواند سطوح آنتی‌ بادی مبارزه‌کننده با ویروس را به اندازه کافی برای متوقف کردن ویروس افزایش دهد. این داده‌ها، که هنوز مورد بررسی و یا انتشار قرار نگرفته‌اند، نشان می‌دهند که Omicron بهتر از انواع قبلی می‌تواند از پاسخ‌های ایمنی فرار کند.

محققان نمونه های خونی را از افرادی که با دو دوز واکسن فایزر واکسینه شده بودند و همچنین افرادی که واکسن تقویتی دریافت کرده بودند، جمع آوری کردند. آن ها نحوه عملکرد آنتی بادی ها و سایر سلول های ایمنی کلیدی در برابر Omicron را در یک محیط آزمایشگاهی تجزیه و تحلیل کردند.

در نمونه‌های خون افرادی که فقط سری اولیه را دریافت کردند، سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده 25 برابر نسبت به نوع جدید کاهش یافت. اما در افرادی که سه دوز از واکسن فایزر دریافت کردند، آنتی بادی های تولید شده مشابه آنتی بادی های حاصل از دو دوز علیه سویه های قدیمی تر ویروس بود. دکتر لیانا ون، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن، به Verywell گفت: «خبر بد این است که به نظر می رسد حفاظت با دو دوز در مقایسه با انواع قبلی کاهش یافته است. خبر خوب این است که دوز سوم - افزودن یک تقویت کننده - سطح محافظتی بیشتری را به ارمغان می آورد که اساساً اثر محافظتی واکسن را بازیابی می کند. او افزود: "این مطابق با آنچه پیش‌بینی‌ها بوده و همچنین با توصیه به همه برای دریافت تقویت‌کننده‌های خود در این مرحله مطابقت دارد."

به نظر می‌رسد داده‌های اولیه فایزر از یافته‌های یک آزمایش آزمایشگاهی اولیه دیگر که توسط دانشمندان در آفریقای جنوبی انجام شده بود، حمایت می‌کند، که نشان داد سطح آنتی‌بادی ضد Omicron برای افرادی که دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده‌اند، 41 برابر کاهش یافته است. 19 مورد می توانند مجدداً آلوده شوند و افراد واکسینه شده بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های جدید هستند.

به گفته دانشمندان، به نظر می رسد Omicron باعث "فرار بسیار گسترده تر" از آنتی بادی های مبارزه کننده با ویروس نسبت به سایر انواع در مطالعات مشابه شده است. با این حال، نویسندگان گفتند که این نوع واکسن به طور کامل ایمنی ایجاد شده توسط واکسن را خنثی نکرد.

به علاوه، سطح آنتی بادی در نمونه‌هایی از افرادی که از COVID-19 بهبود یافته بودند در مقایسه با افرادی که قبلاً هیچ عفونتی نداشتند، برای محافظت در برابر Omicron به اندازه کافی بالا بود.

اگرچه آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده برای مبارزه با ویروس‌هایی مانند COVID-19 کلیدی هستند، اما تنها یکی از بازیکنان در سیستم ایمنی بزرگ‌تر هستند. سلول‌های T که سلول‌های آلوده را از بین می‌برند، ممکن است همچنان به این نوع حمله کنند. Omicron حاوی برخی جهش‌ها در پروتئین اسپایک است. بخشی از ویروس که به آن اجازه ورود به سلول‌های انسانی را می‌دهد. فایزر گفت، اما در بیشتر موارد، سلول‌های T القا شده توسط واکسن همچنان می‌توانند مکان‌های اتصال ویروس را تشخیص دهند. این ممکن است به این معنی باشد که واکسن‌ها می‌توانند از بیماری شدید، علیرغم کاهش سطح آنتی‌بادی، جلوگیری کنند.

آلبرت بورلا، رئیس و مدیر اجرایی فایزر، «اگرچه دو دوز واکسن ممکن است همچنان در برابر بیماری شدید ناشی از سویه Omicron محافظت کند، از این داده‌های اولیه واضح است که محافظت با دوز سوم واکسن ما بهبود می‌یابد.» در بیانیه گفته شده است. اطمینان از واکسینه شدن تا حد ممکن افراد با دو سری اول دوز و بهترین اقدام برای جلوگیری از گسترش کووید-19، تقویت کننده است.

محققان هنوز در حال بررسی چگونگی مقاومت واکسن های موجود در برابر نوع Omicron در مطالعات بالینی و دنیای واقعی هستند. در این میان، تولیدکنندگان واکسن از جمله فایزر، مدرنا، و جانسون اند جانسون در حال توسعه واکسن‌های مخصوص Omicron هستند.

به گفته ون، داده های جدید این پیام را تقویت می کند که مردم باید در اسرع وقت واکسن تقویت کننده دریافت کنند. افراد 18 سال و بالاتر می توانند دوز اضافی از واکسن فایزر یا مدرنا را شش ماه پس از سری اولیه خود دریافت کنند.

دوز اضافی همچنین محافظت در برابر نوع دلتا را افزایش می دهد که مسئول بیش از 99٪ موارد COVID-19 در ایالات متحده است.

ون گفت: «مهم ترین چیزی که مردم باید از خود در برابر آن محافظت کنند، همچنان نوع دلتا است. "همان چیزهایی که در برابر دلتا محافظت می کند، در برابر Omicron نیز محافظت می کند. به طور خاص، دریافت دوز تقویت کننده ضروری است. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.