آیا ویروس Omicron واقعا ملایم تر است؟

آیا ویروس Omicron واقعا ملایم تر است؟

دوشنبه، 9 اسفند ماه 1400

داده های دنیای واقعی و حکایات افراد آلوده نشان می دهد که Omicron خفیف تر از انواع قبلی COVID-19 است. چندین مطالعه منتشر شده در هفته‌های اخیر از این ایده حمایت می‌کنند و به این نکته اشاره می‌کنند که چگونه به نظر می‌رسد این نوع راه هوایی فوقانی را آلوده می‌کند اما تا حد زیادی از ریه‌ها محافظت می‌کند. هنگامی که Omicron ظهور کرد، برخی از دانشمندان حدس زدند که 50 جهش در نوع به آن اجازه می دهد تا حد زیادی از مصونیت در برابر واکسن ها فرار کند و به سرعت گسترش یابد.

داده های حکایتی و اپیدمیولوژیک اخیر نشان می دهد که اگرچه Omicron مطمئناً قابل انتقال تر است، به نظر می رسد که در اطراف بینی، گلو و نای باقی می ماند. این نوع آسیب کمتری به ریه ها وارد می کند، جایی که انواع قبلی باعث التهاب و زخم می شود که می تواند منجر به مشکلات تنفسی شدید شود.

چرا Omicron بیشتر قابل انتقال است اما شدت کمتری دارد؟

در یک مطالعه پیش از چاپ منتشر شده در روز چهارشنبه، محققان داده های نزدیک به 53000 بیمار آمریکایی مبتلا به Omicron و 17000 بیمار مبتلا به Delta را تجزیه و تحلیل کردند. احتمال بستری شدن علامتی در بیماران مبتلا به Omicron 53 درصد، احتمال کمتری برای درمان در بخش مراقبت های ویژه و 91 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-19 بود. هیچ یک از این بیماران نیاز به تهویه مکانیکی نداشتند.

مدل‌های قبلی نشان می‌دهند که Omicron ممکن است به طور مؤثرتری نسبت به انواع قبلی به گیرنده‌های سلول‌های انسانی متصل شود، اما داده‌های اولیه از حیوانات و بافت انسانی نشان می‌دهد که ممکن است همیشه اینطور نباشد.

همسترهای سوری گونه ای هستند که به ویژه در معرض ابتلا به عفونت شدید COVID-19 از انواع قبلی هستند. اما بر اساس مطالعه پیش از چاپ محققان در بلژیک، هنگامی که با Omicron آلوده شدند، بار ویروسی در ریه های آنها تقریباً غیرقابل تشخیص بود و هیچ نشانه ای از التهاب در برونشیول ها وجود نداشت.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ جداگانه، محققان دریافتند که موش ها و همسترهای آلوده به Omicron بار ویروسی کمتری در دستگاه تنفسی دارند. حیوانات همچنین وزن کمتری از دست دادند، که نشان می دهد آنها از بیماری کمتری رنج می برند

مایکل دایموند، دکترای دکتر، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، به Verywell گفت که این یافته‌ها به محققان اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که کدام ویژگی‌های Omicron باعث می‌شود که در برخی سلول‌ها تکثیر ضعیف‌تر شود و چگونه این به پیامدهای بیماری در انسان مربوط می شود.

دایموند در ایمیلی به Verywell گفت: «به طور قطع رفتار آن متفاوت است. با این حال، مبنایی برای اینکه چرا رفتار متفاوتی دارد مشخص نیست. ممکن است مربوط به سنبله باشد یا ممکن است اثرات ژن های دیگر باشد.

در مطالعه ای با استفاده از بافت کشت شده از برونش و ریه انسان، محققان دانشگاه هنگ کنگ دریافتند که Omicron می تواند 70 برابر سریعتر از Delta در برونش ها در 24 ساعت پس از عفونت تکثیر شود. اما در بافت ریه آلوده، Omicron حداقل 10 برابر کندتر از ویروس COVID-19 اصلی تکثیر شد.

اگر این یافته ها توسط مطالعات بیشتر پشتیبانی شود، ممکن است این یافته ها روشن کند که چگونه عفونت Omicron پیامد بیماری کمتری دارد. به طور معمول، هنگامی که عفونت COVID-19 به ریه ها می رسد، سیستم ایمنی ممکن است بیش از حد واکنش نشان دهد و باعث التهاب شود که می تواند منجر به مشکلات تنفسی و آسیب طولانی مدت شود. اگر عفونت تا حد زیادی در دستگاه تنفسی فوقانی باقی بماند، پتانسیل کمتری برای ایجاد ویرانی در بقیه بدن دارد.
دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می شود Omicron بسیار بیشتر از انواع دیگر قابل انتقال باشد، اما توانایی آن در ایجاد بار ویروسی بالاتر در دهان و بینی ممکن است نقش داشته باشد.

داده ها نشان میدهند که ویروس Omicron شدت کمتری دارد

در برخی مناطق به شدت تحت تاثیر Omicron، افراد نسبتاً کمتری در طول این موج در مقایسه با افزایش‌های قبلی برای COVID-19 در بیمارستان بستری می‌شوند.
کابینه این کشور در 30 دسامبر اعلام کرد که در آفریقای جنوبی، به نظر می رسد که نرخ ابتلا به اوج خود رسیده و اکنون در حال کاهش است. موارد به بیش از 23000 مورد به اوج خود رسیده و اکنون به کمتر از 7600 مورد در روز کاهش یافته است.
نرخ مرگ و میر، که معمولاً چند هفته پس از افزایش موارد افزایش می یابد، هنوز در آفریقای جنوبی در حال افزایش است. با این حال، به گفته جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی، با این حال، در هفته دوم موج سوخت‌شده از Omicron، 1.7 درصد از موارد کووید-19 منجر به بستری شدن در بیمارستان شد.

با این حال، داده ها با هشدارهایی همراه هستند. حدود 60 تا 70 درصد از جمعیت آفریقای جنوبی احتمالاً قبلاً عفونت COVID-19 داشته اند، به این معنی که ممکن است پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد کنند. 28 سال - یک دهه کامل کمتر از ایالات متحده.
در ایالات متحده، بستری شدن کووید-19 در بیمارستان در این هفته از رکورد قبلی که در ژانویه 2021 ثبت شده بود فراتر رفت. در همین حال، قرار است موارد ابتلا به اوج زمستان گذشته سه برابر شود و میانگین هفتگی بیش از 750000 نفر باشد.
با این حال، در سطح فردی، دانشمندان هنوز در حال کار برای درک چگونگی بروز عفونت توسط Omicron متفاوت از سایر انواع هستند. به عنوان مثال، هنوز مشخص نیست که آیا Omicron در یک فرد مسن تر و واکسینه نشده، شدت کمتری دارد یا خیر.
کووید خفیف همچنان می‌تواند سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد. به گفته ویلسون، شدت Omicron با استفاده از یافته‌های اپیدمیولوژیک در دنیای واقعی اندازه‌گیری می‌شود، نه داده‌هایی که از یک لوله آزمایش می‌آیند.

وی افزود: "ما متوجه خواهیم شد که آیا خفیف تر است زیرا میلیون ها نفر در یک روز به این ویروس مبتلا می شوند."

حتی اگر Omicron واقعاً شدت کمتری داشته باشد، قابلیت انتقال بالای آن به این معنی است که افراد بیشتری به ویروس آلوده می‌شوند و خطر قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد مانند افرادی که واکسینه نشده، نقص ایمنی دارند یا افراد مسن. در حال حاضر، این افزایش موارد باعث بارگذاری بیش از حد سیستم های بهداشتی شده است.

دکتر کاملندرا سینگ، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشگاه میسوری، به Verywell گفت: "برای افراد واکسینه نشده یا افراد غیر آلوده، فکر نمی کنم شدت بیماری کمتر باشد." "به هر طریقی که می توانید از خود محافظت کنید."

واکسن زدن و دریافت یک تقویت کننده در صورت واجد شرایط بودن هنوز بهترین راه برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از COVID-19 است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.