آیا برای واکسن ویروس امیکرون دیر شده است؟

آیا برای واکسن ویروس امیکرون دیر شده است؟

شنبه، 7 اسفند ماه 1400

به گفته آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، واکسن کووید-19 که نوع Omicron را هدف قرار می دهد، در مارس 2022 آماده خواهد شد. در حالی که واکسن می تواند خط دفاعی مهمی در برابر Omicron باشد، برخی از کارشناسان مطمئن نیستند که آیا زمان توزیع با نیازهای عمومی مطابقت دارد یا خیر.

شی گفت، اگرچه نرخ ابتلا به Omicron در برخی مناطق در حال کاهش است، اما یک واکسن مخصوص نوع آن دور از ذهن نیست. وی افزود که فایزر واکسن جدید در معرض خطر را تولید می کند زیرا هنوز توسط مقامات بهداشتی تایید یا مجوز نشده است، اما این روند ضروری است. شی گفت: "برای آمادگی همه گیری، این تمرینات قطعا مورد نیاز است."

یکی از سخنگویان فایزر در ایمیلی نوشت که این شرکت انتظار دارد در فوریه یا مارس 2022 اطلاعات بالینی و واقعی درباره واکسن Omicron داشته باشد که به اطلاع رسانی در مورد بحث آنها با مقامات بهداشتی کمک می کند. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا واکسن Omicron مورد نیاز است یا خیر. سخنگوی فایزر نوشت: "تا به امروز، ویروس از حفاظت واکسن در امان نمانده است و بیش از 842 میلیون نفر در سراسر جهان واکسن را دریافت کرده اند." ما همچنین به ارزیابی داده‌های دنیای واقعی، از جمله استفاده از دوز چهارم ادامه می‌دهیم و به همکاری با مقامات نظارتی و بهداشتی ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که در رسیدگی به همه‌گیری هوشیار خواهیم ماند.»

این شرکت اضافه کرد که بهترین اقدام این است که ابتدا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان افراد به طور کامل واکسینه شده و تقویت شده اند. فایزر در مورد جزئیات مربوط به گروه سنی واجد شرایط، دوز، یا چارچوب زمانی، در صورتی که دوز چهارم سری اصلی یا واکسن اختصاصی Omicron تایید شده باشد، اظهار نظر نکرد. داده های اولیه از دو آزمایش بالینی در اسرائیل نشان داد که دوز چهارم واکسن فایزر یا مدرنا تنها دفاع جزئی در برابر ویروس ارائه می دهد.

آیا واکسن نوع خاصی لازم است؟

شی گفت که هنگام ارزیابی ضرورت واکسن اختصاصی Omicron، در نظر گرفتن اثربخشی سری واکسن‌های مجاز فعلی و تزریق‌های تقویتی مهم است. او افزود که آیا ما باید به یک واکسن خاص روی بیاوریم یا نه، بستگی به این دارد که شرایط دنیای واقعی چگونه ما را راهنمایی می کند.
دوز چهارم واکسن فایزر، یا یک واکسن خاص، ممکن است چالش‌های لجستیکی را در توزیع جهانی ایجاد کند. به عنوان مثال، واکسن Omicron ممکن است در مکان هایی که Omicron نوع غالب نیست، کمتر قابل دوام باشد.

شی گفت، هنگامی که توالی واکسن برای محافظت در برابر Omicron تنظیم شد، واکسن از Omicron بسیار بهتر از انواع دیگر مانند دلتا محافظت می کند. هدف قرار دادن یک سویه خاص ممکن است مستلزم پیش‌بینی اینکه کدام گونه‌ها کجا و چه زمانی در گردش هستند.

شی گفت: "شما ممکن است نیاز به تجویز توالی متفاوتی از واکسن‌ها داشته باشید تا به طور خاص انواع آن را در آن منطقه خاص هدف قرار دهید."

به گفته سخنگوی این شرکت، فایزر به ارزیابی نیاز بالقوه به واکسن مخصوص Omicron و همچنین واکسن‌هایی علیه انواع دیگر ادامه می‌دهد.

در حال حاضر، شی گفت که مردم باید بر روی واکسینه شدن تمرکز کنند و تا حد ممکن با واکسن‌های موجود تقویت شوند. در آینده، مطالعه بیشتر هم دوام تقویت کننده فعلی و هم تحقیقات آینده در مورد واکسن بالقوه خاص Omicron مهم خواهد بود.

"بعد از آرام شدن موج Omicron، بعدی چه خواهد بود؟" شی گفت. این یک سوال بسیار مهم است و فکر نمی‌کنم در حال حاضر کسی بداند.»

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.