تاثیر واکسن ها برروی ویروس امیکرون

تاثیر واکسن ها برروی ویروس امیکرون

شنبه، 23 بهمن ماه 1400

نوع B.1.1.529 اولین بار در 24 نوامبر 2021 از آفریقای جنوبی به WHO گزارش شد. وضعیت اپیدمیولوژیک در آفریقای جنوبی با سه اوج مجزا در موارد گزارش شده مشخص شده است که آخرین آنها عمدتاً واریانت دلتا بود. در هفته های اخیر، همزمان با تشخیص نوع B.1.1.529، عفونت ها به شدت افزایش یافته است. اولین عفونت تایید شده شناخته شده B.1.1.529 از نمونه ای بود که در 9 نوامبر 2021 جمع آوری شد.

شواهد آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پرمصرف‌ترین واکسن‌های کووید-19 در جهان با نوع Omicron که به سرعت در حال گسترش است، محافظت اندکی در برابر عفونت ایجاد می‌کنند. واکسن‌های ویروس غیرفعال حاوی ذرات SARS-CoV-2 هستند که تحت درمان شیمیایی قرار گرفته‌ اند تا ایجاد عفونت برای آنها غیرممکن شود. این واکسن‌ هایی که پایدار و نسبتاً آسان برای تولید هستند، به‌عنوان بخشی از دیپلماسی جهانی واکسن چین به‌طور گسترده توزیع شده‌اند و به آنها کمک می‌کند در بسیاری از کشورها به بهترین گزینه تبدیل شوند. اما بسیاری از آزمایش‌ها نشان می‌دهند که Omicron آن‌ ها را به‌ طور مداوم متوقف می‌کند.

بسیاری از افرادی که دو نوبت تزریق واکسن غیرفعال دریافت می کنند، در تولید مولکول های ایمنی که می توانند با انتقال Omicron مقابله کنند، شکست می خورند. و حتی پس از مصرف سومین دوز واکسن غیرفعال، سطح آنتی بادی‌های «خنثی‌کننده» فرد، که محافظی قوی در برابر عفونت‌های ویروسی سلول‌ها است، پایین می‌ماند. به نظر می رسد تزریق سوم از نوع دیگری از واکسن ها، مانند واکسن های مبتنی بر RNA پیام رسان یا پروتئین های خالص شده، محافظت بهتری در برابر Omicron ارائه می دهد.

این یافته ها بسیاری از دانشمندان و محققان بهداشت عمومی را به ارزیابی مجدد نقش واکسن های غیرفعال در مبارزه جهانی با کووید-19 وادار می کند. واکسن‌های غیرفعال در کمپین پوشش جهانی واکسن در سال گذشته نقش اساسی داشتند. طبق اعداد گردآوری شده توسط شرکت ردیابی داده Airfinity در لندن، این دوزها شامل واکسن های ساخته شده توسط چینی Sinovac و Sinopharm هستند که روی هم تقریباً 5 میلیارد از بیش از 11 میلیارد دوز واکسن کووید-19 را که تاکنون در سطح جهان تحویل داده شده است، تشکیل می دهند. در برابر COVID-19'). بیش از 200 میلیون دوز از سایر واکسن‌های غیرفعال مانند Covaxin هندی، COVIran Barekat ایران و QazVac قزاقستان نیز تحویل داده شده است.

چنین محصولاتی برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از COVID-19 حیاتی هستند. و هنوز هم می توانند یک عملکرد با ارزش تقویت کننده سیستم ایمنی برای افرادی که هنوز واکسینه نشده اند انجام دهند.

اما اولین نشانه‌ ای که نشان می‌دهد واکسن‌های غیرفعال ممکن است به Omicron مقاوم نباشند، در دسامبر رخ داد، زمانی که محققان در هنگ‌کنگ خون 25 دریافت‌کننده واکسن دو دوز CoronaVac را که توسط شرکت مستقر در پکن Sinovac ساخته شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. حتی یک نفر آنتی بادی های خنثی کننده قابل تشخیص در برابر نوع جدید نداشت - این احتمال را افزایش می دهد که همه شرکت کنندگان به شدت در برابر عفونت Omicron آسیب پذیر باشند.

Sinovac این یافته را رد کرده است و به داده‌های داخلی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد از هر 20 نفری که واکسن این شرکت را دریافت کرده‌اند، 7 نفر از نظر آنتی‌بادی‌هایی که قادر به خنثی کردن Omicron هستند، مثبت بوده است. سایر مطالعات مربوط به افراد واکسینه شده با Covaxin2، ساخته شده توسط Bharat Biotech در حیدرآباد، هند، و BBIBP-CorV3، تولید شده توسط شرکت دولتی چینی Sinopharm، در پکن، نیز به این نتیجه رسیده اند که واکسن های غیرفعال تا حدی قدرت خود را در برابر Omicron حفظ می کنند. همانطور که محققان مؤسسه علوم و فناوری سلامت ترجمه در فریدآباد، هند در مطالعه خود بیان کردند، پاسخ‌های ایمنی «زیر بهینه» باقی می‌مانند. کار روی Covaxin هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است.

افزایش ایمنی

دوز سوم واکسن غیرفعال به بازیابی فعالیت خنثی سازی برای بسیاری از افراد کمک می کند. برای مثال، یک مطالعه 292 نفری توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در چین، تنها در 8 نفر که 8 تا 9 ماه پس از دوره اولیه BBIBP-CorV آزمایش شدند، آنتی بادی های خنثی کننده علیه Omicron را شناسایی کرد. پس از یک شات دیگر از همان واکسن، این تعداد به 2284 افزایش یافت. این کار هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است.

سطح آنتی بادی های خنثی کننده در خون هر فرد پایین باقی ماند. اما همانطور که رافائل مدینا، ویروس شناس مولکولی در دانشگاه پاپی کاتولیک شیلی در سانتیاگو اشاره می کند: "بخش های دیگری از پاسخ ایمنی نیز وجود دارد که نقش دارند." سلول های T سلول های آلوده را از بین می برند. سلول های B عفونت های گذشته را به یاد می آورند و پاسخ های ایمنی را برای آینده تقویت می کنند. و آنتی بادی های اتصال به کنترل ویروس کمک می کنند.

مورات آکوا، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده دانشگاه هاجت تپه، می‌گوید این نوع نتایج نشان می‌دهد که دریافت‌کنندگان واکسن‌های غیرفعال، اگرچه لزوماً در برابر عفونت توسط Omicron محافظت نمی‌شوند، همچنان باید در برابر بدترین آسیب‌های کووید-19 که توسط این نوع ایجاد می‌شود محافظت شوند. 

با این حال، یک دوز اضافی از واکسن می تواند بیمه ایمنی بسیار مورد نیاز را ارائه دهد. آزمایش‌های انجام‌شده توسط پان هامارستروم و همکارانش نشان داد که پس از دو دوز واکسن غیرفعال، یک mRNA که از آن‌ها استفاده می‌کند، سطوح آنتی‌بادی‌های اتصال، سلول‌های B حافظه و سلول‌های T را بالا می‌برد. و مطالعات نمونه‌هایی از چین3،7 و امارات متحده عربی8 نشان داده است که یک تقویت‌کننده مبتنی بر پروتئین نسبت به تزریق سوم واکسن غیرفعال، تعداد بیشتری آنتی‌بادی خنثی‌کننده را تحریک می‌کند. بسیاری از این نتایج هنوز بررسی نشده اند. آکیکو ایوازاکی، ایمونولوژیست ویروسی در دانشکده پزشکی ییل در نیوهیون، کانکتیکات، هشدار می‌دهد که یک تقویت‌کننده با نوع متفاوت واکسن ممکن است برای مهار Omicron کافی نباشد.

ایوازاکی و همکارانش نمونه های خون 101 فردی را که دو دوز CoronaVac دریافت کرده بودند و سپس یک تقویت کننده mRNA دریافت کردند، مورد مطالعه قرار دادند. قبل از افزایش، نمونه‌ها خنثی‌سازی Omicron را نشان ندادند. پس از آن، 80 درصد از نمونه‌های آنالیز شده مقداری فعالیت مسدودکننده Omicron را نشان دادند. اما مقدار آنتی بادی‌هایی که پتانسیل خنثی‌سازی Omicron را داشتند در این گروه نسبت به جمعیت جداگانه‌ای که دو دوز واکسن mRNA دریافت کرده بودند و هیچ تقویت‌کننده‌ای دریافت کرده بودند، خیلی بیشتر نبود. کار هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.