از ویروس جدید کرونا به نام نئوکوو چه میدانید؟

از ویروس جدید کرونا به نام نئوکوو چه میدانید؟

یکشنبه، 17 بهمن ماه 1400

بر اساس مطالعه محققان چینی، NeoCov، نوعی ویروس کرونا که در بین خفاش‌ها در آفریقای جنوبی منتشر می‌شود، در صورت جهش بیشتر، ممکن است در آینده تهدیدی برای انسان باشد. مطالعه ای که به تازگی در مخزن پیش چاپ BioRxiv منتشر شده است، نشان می دهد که NeoCov ارتباط نزدیکی با سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) دارد، یک بیماری ویروسی که اولین بار در عربستان سعودی در سال 2012 شناسایی شد. WHO گفته است که مطالعات بیشتری برای تعیین خطر NeoCov برای انسان مورد نیاز است.

ویروس NeoCov ،SARS-CoV-2 نیست، اما مرتبط با MERS Coronavirus (کرونا ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه) یک ویروس مشترک بین انسان و دام است که به این معنی است که بین حیوانات و انسان ها منتقل می شود. دکتر بهارش ددیا، مشاور مراقبت‌های ویژه در بیمارستان هندوجا و مرکز تحقیقات پزشکی، می‌گوید: «ویروس NeoCov شبیه ویروس MERS است که آن هم یک ویروس کرونا است، اما از ویروس COVID-19 متمایز است.

خبر ظهور نوع جدیدی از کروناویروس با پتانسیل مرگ از هر سه فرد مبتلا، در چند روز اخیر در اینترنت دست به دست می‌شود. ادعا می شود که این ویروس جدید به نام NeoCov در آفریقای جنوبی در میان خفاش ها کشف شده است و احتمالاً می تواند وارد سلول های انسان شود. گزارش های خبری ظاهراً بر اساس یک مقاله تحقیقاتی چینی است که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

آیا NeoCov می تواند بر انسان تأثیر بگذارد؟

NeoCov فقط در خفاش ها دیده شده است و مدتی در آنجا بوده است. هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهنده انتقال انسان باشد و نباید نگران کننده یا نگران کننده باشد. دکتر Vasant Nagvekar، مشاور بیماری‌های عفونی در بیمارستان جهانی پارل بمبئی، گفت: «تا کنون، هرچه که ادبیات گفته باشد، انتقال بعید است.

این تنها در خفاش ها گزارش شده است و هنوز در انسان دیده نشده است. دکتر تروپتی گیلادا، پزشک مشاور بیماری‌های عفونی، بیمارستان ماسینا، بمبئی، گفت: «این که آیا این ویروس برای انسان خطری ایجاد می‌کند و چقدر مسری یا خطرناک است، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

آیا باید نگران باشیم؟

ما باید نگران انواع جدیدی باشیم که ممکن است ظاهر شوند، اما جای نگرانی نیست. حتی مرس که افراد را آلوده کرده بود، در سال 2013 محو شد و باعث عفونت گسترده یا تعداد زیادی مرگ و میر نشد. حتی NeoCov هیچ انسانی را آلوده نکرده است. بنابراین، من فکر نمی کنم در حال حاضر دلیلی برای نگرانی یا وحشت وجود داشته باشد. دکتر بهارش ددیا، مشاور مراقبت‌های ویژه در بیمارستان PD هندوجا و تحقیقات پزشکی گفت: ما باید مراقب خود باشیم، ماسک‌هایمان را بپوشیم و همه چیزهای منظمی را که تاکنون دنبال کرده‌ایم از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات زیاد و غیره ادامه دهیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.