از بارداری خارج از رحم چه میدانید؟

از بارداری خارج از رحم چه میدانید؟

یکشنبه، 17 بهمن ماه 1400

حاملگی خارج رحمی که حاملگی خارج رحمی نیز نامیده می شود، زمانی است که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم زن، در جایی دیگر در شکم او رشد می کند. این می تواند باعث خونریزی تهدید کننده زندگی شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در بیش از 90 درصد موارد، تخمک در لوله فالوپ کاشته می شود. این حاملگی لوله ای نامیده می شود.

نکته :  برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره ژنتیک می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

علائم و نشانه های حاملگی خارج رحمی

اغلب اوقات، حاملگی خارج از رحم در هفته های اول بارداری اتفاق می افتد. شما حتی ممکن است ندانید که باردار هستید و ممکن است متوجه هیچ مشکلی نشوید.

علائم اولیه حاملگی خارج از رحم عبارتند از:

خونریزی خفیف واژینال و درد لگن
ناراحتی معده و استفراغ
گرفتگی شدید شکم
درد در یک طرف بدن شما
سرگیجه یا ضعف
درد در شانه، گردن یا راست روده

حاملگی خارج از رحم می تواند باعث ترکیدن یا پارگی لوله فالوپ شما شود. علائم اورژانسی شامل درد شدید، با یا بدون خونریزی شدید است. اگر خونریزی شدید واژینال همراه با سبکی سر، غش یا درد شانه یا درد شدید شکم به خصوص در یک طرف دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

علل و عوامل خطر حاملگی خارج از رحم

ممکن است هرگز نفهمید که چرا حاملگی خارج از رحم دارید. یکی از دلایل می تواند لوله فالوپ آسیب دیده باشد. می تواند از ورود تخمک بارور شده به رحم شما جلوگیری کند.

اگر شما:

مبتلا به بیماری التهابی لگن (PID)
سیگار کشیدن
بزرگتر از 35 سال هستند
عفونت مقاربتی داشته باشید
اسکار ناشی از جراحی لگن داشته باشید
حاملگی خارج از رحم قبلی داشته است
تلاش برای بستن لوله‌ها (لوله‌های بسته) یا وارونگی بستن لوله‌ها
از داروهای باروری استفاده کنید
درمان های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) داشت.
همچنین ممکن است در صورتی که باردار شوید در حالی که دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کنترل بارداری دارید، اتفاق بیفتد.

تشخیص حاملگی خارج از رحم

پزشک شما احتمالاً آزمایشاتی را انجام می دهد که شامل آزمایش بارداری و معاینه لگن می شود. ممکن است برای بررسی رحم و لوله های فالوپ به شما سونوگرافی بدهند.

درمان حاملگی خارج رحمی

از آنجایی که یک تخمک بارور شده نمی تواند در خارج از رحم زنده بماند، پزشک شما باید آن را خارج کند تا مشکلات سلامتی جدی نداشته باشید. آنها از یکی از دو روش استفاده خواهند کرد: دارو یا جراحی.

بعد از بارداری خارج از رحم

ممکن است بعد از آن داشتن یک بارداری معمولی برای شما سخت باشد. صحبت با یک متخصص باروری را در نظر بگیرید، به خصوص اگر لوله فالوپ را برداشته اید و با پزشک خود در مورد مدت زمان انتظار قبل از تلاش مجدد صحبت کنید. برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که حداقل 3 ماه به خود فرصت دهید تا بدن شما برای بهبودی زمان داشته باشد. اگر دوباره باردار می شوید، از آنجایی که یک بارداری خارج از رحم خطر بارداری دیگر را افزایش می دهد، مراقب تغییرات در بدن خود باشید تا زمانی که پزشکتان تأیید کند که در حال رشد است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.