10 بیماری رایج دوران کودکی و درمان آنها

10 بیماری رایج دوران کودکی و درمان آنها

شنبه، 1 مرداد ماه 1401

اطلاعات زیر از آکادمی اطفال آمریکا (AAP) برخی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی و درمان های تایید شده آنها را فهرست می کند. درمان های مورد بحث در اینجا بر اساس شواهد علمی و بهترین شیوه ها است. با این حال، ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که چرا پزشک اطفال توصیه های متفاوتی برای کودک شما دارد، به خصوص اگر کودک شما یک وضعیت پزشکی مداوم یا آلرژی داشته باشد. پزشک اطفال شما هر گونه تغییر در درمان را با شما در میان خواهد گذاشت. اگر سؤالی در مورد مراقبت مناسب از کودک خود دارید، لطفاً آن را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید.

به طور کلی اگر سؤال یا نگرانی در مورد مراقبت مناسب از کودک خود دارید، لطفاً آن را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید. در حالی که اگر کودک شما بیمار است، ممکن است وسوسه انگیز باشد که به یک کلینیک بعد از ساعت کاری نزدیک بروید، پزشک اطفال شما کودک شما را بهتر می شناسد، سوابق پزشکی کودک شما را دارد و بهترین مکان برای شروع مشاوره است. از پزشک متخصص اطفال خود بپرسید که وقتی مطب بسته است چگونه می‌خواهد با شما تماس بگیرد.

1. گلودرد

گلودرد در کودکان شایع است و می تواند دردناک باشد. با این حال، گلودردی که توسط ویروس ایجاد می شود، نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در این موارد نیازی به داروی خاصی نیست و کودک شما باید طی هفت تا ده روز بهبود یابد. در موارد دیگر، گلودرد می تواند ناشی از عفونتی به نام استرپتوکوک (گلودرد استرپتوکوکی) باشد.

تنها با نگاه کردن به گلو نمی توان استرپتوکوکی را به درستی تشخیص داد. برای تایید تشخیص استرپتوکوکی، آزمایش آزمایشگاهی یا تست سریع استرپتوکوکی در مطب، که شامل یک سواب سریع گلو می‌شود، ضروری است. در صورت مثبت بودن استرپتوکوکی، پزشک اطفال آنتی بیوتیک تجویز می کند. بسیار مهم است که کودک شما آنتی بیوتیک را طبق تجویز کامل، حتی اگر علائم بهبود یابند یا از بین برود، برای تمام دوره مصرف کند. داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون) درمان مناسبی برای اکثر موارد گلودرد نیستند.

نوزادان و کودکان نوپا به ندرت به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا می‌شوند، اما اگر در مراقبت از کودک باشند یا خواهر یا برادر بزرگ‌ترشان به این بیماری مبتلا شوند، احتمال ابتلای آنها به باکتری استرپتوکوک بیشتر است. اگرچه استرپتوکوک عمدتاً از طریق سرفه و عطسه پخش می شود، اما کودک شما می تواند با دست زدن به اسباب بازی که کودک آلوده با آن بازی کرده است نیز به آن مبتلا شود.

2. گوش درد

گوش درد در کودکان شایع است و می تواند دلایل زیادی داشته باشد - از جمله عفونت گوش (اوتیت میانی)، گوش شناگر (عفونت پوست در کانال گوش)، فشار ناشی از سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، درد دندان که از فک به گوش می رسد. ، و دیگران. برای تشخیص تفاوت، متخصص اطفال باید گوش فرزند شما را معاینه کند. در واقع، معاینه در مطب هنوز بهترین راه برای پزشک اطفال شما برای تشخیص دقیق است. اگر گوش درد کودک شما با تب بالا همراه باشد، هر دو گوش را درگیر کند، یا اگر کودک شما علائم دیگری از بیماری دارد، ممکن است پزشک اطفال تصمیم بگیرد که آنتی بیوتیک بهترین درمان است.

آموکسی سیلین آنتی بیوتیک ارجح برای عفونت گوش میانی است - به استثنای مواردی که حساسیت به پنی سیلین یا عفونت های مزمن یا عود کننده وجود دارد.

بسیاری از عفونت های واقعی گوش توسط ویروس ها ایجاد می شوند و نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. اگر پزشک اطفال شما مشکوک باشد که عفونت گوش کودک شما ممکن است از یک ویروس باشد، با شما در مورد بهترین راه ها برای کمک به تسکین گوش درد کودکتان تا زمانی که ویروس دوره خود را طی کند، صحبت خواهد کرد.

3. عفونت دستگاه ادراری

عفونت مثانه که عفونت مجاری ادراری یا عفونت ادراری نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که باکتری ها در دستگاه ادراری تجمع پیدا کنند. UTI را می توان در کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی و تا بزرگسالی یافت. علائم عفونت ادراری شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار، نیاز به ادرار مکرر یا فوری، شب ادراری یا تصادف توسط کودکی که می‌داند از توالت استفاده کند، درد شکم یا درد پهلو یا کمر است.

پزشک کودک شما به نمونه ادرار برای آزمایش عفونت ادراری قبل از تعیین درمان نیاز دارد. پزشک ممکن است بسته به اینکه کدام باکتری در ادرار کودک شما یافت می شود، درمان را تنظیم کند.

4. عفونت پوست

در اکثر کودکان مبتلا به عفونت های پوستی، ممکن است برای تعیین مناسب ترین درمان، آزمایش پوست (کشت یا سواب) مورد نیاز باشد. اگر فرزندتان سابقه MRSA، عفونت استاف، یا سایر باکتری‌های مقاوم دارد یا در معرض سایر اعضای خانواده یا تماس با باکتری‌های مقاوم بوده است، به پزشک خود اطلاع دهید.

5. برونشیت

برونشیت مزمن عفونت راه‌های هوایی بزرگ‌تر و مرکزی‌تر در ریه‌ها است و بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. اغلب کلمه "برونشیت" برای توصیف یک ویروس قفسه سینه استفاده می شود و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

6. برونشیت

برونشیت در نوزادان و کودکان خردسال در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا شایع است. هنگامی که کودک شما نفس می کشد، پزشک ممکن است «خس خس سینه» را بشنود.

برونشیولیت اغلب توسط یک ویروس ایجاد می شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. درعوض، بیشتر توصیه‌های درمانی به این سمت است که کودک شما با نظارت دقیق برای هرگونه مشکل در تنفس، غذا خوردن یا علائم کم‌آبی راحت باشد. داروهای مورد استفاده برای بیماران مبتلا به آسم (مانند آلبوترول یا استروئیدها) برای اکثر نوزادان و کودکان خردسال مبتلا به برونشیولیت توصیه نمی شود. کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند یا مشکلات سلامتی زمینه ای دارند ممکن است به برنامه های درمانی متفاوتی نیاز داشته باشند.

7. درد

بهترین داروها برای تسکین درد کودکان استامینوفن یا ایبوپروفن است. با پزشک اطفال خود در مورد مقداری که باید به کودک خود بدهید، صحبت کنید، زیرا باید بر اساس وزن کودک شما باشد.

داروهای مسکن برای کودکانی که آسیب‌های معمولی دارند یا شکایت دارند مانند پیچ ​​خوردگی مچ پا، گوش درد یا گلودرد مناسب نیستند. کدئین هرگز نباید برای کودکان استفاده شود زیرا با مشکلات تنفسی شدید و حتی مرگ در کودکان همراه است.

8. سرماخوردگی

سرماخوردگی توسط ویروس های موجود در دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود. بسیاری از کودکان خردسال - به ویژه آنهایی که در مراقبت از کودک هستند - می توانند 6 تا 8 بار در سال دچار سرماخوردگی شوند. علائم سرماخوردگی (از جمله آبریزش بینی، احتقان و سرفه) ممکن است تا ده روز ادامه داشته باشد.

مخاط سبز در بینی به طور خودکار به معنای نیاز به آنتی بیوتیک نیست. سرماخوردگی های معمولی هرگز به آنتی بیوتیک نیاز ندارند. با این حال، اگر مشکوک به عفونت سینوسی باشد، پزشک شما به دقت تصمیم می گیرد که آیا آنتی بیوتیک ها بر اساس علائم کودک و معاینه فیزیکی بهترین انتخاب هستند یا خیر.

9. سینوزیت باکتریایی

سینوزیت باکتریایی توسط باکتری های گیر افتاده در سینوس ها ایجاد می شود. سینوزیت زمانی مشکوک است که علائم سرماخوردگی مانند ترشحات بینی، سرفه در طول روز یا هر دو بیش از ده روز بدون بهبودی ادامه داشته باشند.

اگر این عارضه همراه با ترشحات زرد غلیظ بینی و تب برای حداقل 3 یا 4 روز متوالی باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز باشد.

10. سرفه

سرفه ها معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شوند و اغلب نیازی به آنتی بیوتیک ندارند.

داروی سرفه برای کودکان 4 سال و کمتر یا برای کودکان 4 تا 6 سال توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک شما توصیه کند. مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که داروهای ضد سرفه در گروه سنی 4 سال و کمتر موثر نیستند و دارای پتانسیل عوارض جانبی جدی هستند. داروهای سرفه با مواد مخدر - مانند کدئین - نباید در کودکان استفاده شود

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.