مطالعات نشان می دهد که آنتی بادی های COVID-19 فقط حدود 3 ماه دوام می آورند!

مطالعات نشان می دهد که آنتی بادی های COVID-19 فقط حدود 3 ماه دوام می آورند!

دوشنبه، 6 تیر ماه 1401

مطالعات متعددی که در چند ماه گذشته منتشر شده‌اند، الگوی کاهش آنتی‌بادی‌های IgG در بیماران بهبودیافته COVID-19 را نشان می‌دهند. این تحقیق جدید نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به SARS-CoV-2 - ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود - آنتی‌بادی‌های IgG خود را تنها چند ماه پس از بهبودی حفظ می‌کنند و این نگرانی‌ها را در مورد ایمنی طولانی‌مدت افزایش می‌دهد.

یکی از این مطالعات، که در 16 ژوئن منتشر شد، بر دو بیمارستان در ووهان، چین، مرکز اولیه COVID-19 متمرکز بود. محققان سطوح آنتی بادی IgG و IgM را در چهار گروه از جمعیت تجزیه و تحلیل کردند: 3800 کارمند پزشکی که در ابتدا در معرض ویروس قرار گرفتند، 20000 نفر از جمعیت عمومی، 1600 بیمار بستری (که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری نشده بودند).

اگرچه 90٪ از بیماران COVID-19 در حالی که ویروس هنوز در بدن آنها فعال بود، آزمایش آنتی بادی مثبت داشتند، تنها 4٪ از کارکنان مراقبت های بهداشتی که قبلاً در معرض آن قرار گرفته بودند با این آنتی بادی های IgG مراجعه کردند. این یافته باعث شد که پژوهش ها به این نتیجه برسند که آنتی بادی های محافظ در درازمدت پس از دفع ویروس SARS-CoV-2 دوام نمی آورند.

تکان‌دهنده‌ترین بخش مطالعه ما، برای من، سطوح بسیار پایین ویروسی در سرم خون ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی است، که اکثر آنها در روزهای اولیه در معرض ویروس در محیطی بسیار مسری بدون تجهیزات حفاظت فردی مناسب قرار داشتند. توضیح قابل قبول این است که آن ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنتی بادی های محافظتی طولانی مدت برای SARS-CoV-2 تولید نکرده اند.

مطالعه دیگری که در 21 ژوئیه توسط دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) منتشر شد، آنتی بادی را در 30 بیمار تایید شده COVID-19 و چهار بیمار مشکوک COVID-19 غربالگری کرد. یافته های مطالعه ووهان، نشان می دهد که ایمنی کوتاه مدت است.

مفهوم برای بیماران بهبودیافته

این واقعیت که آنتی بادی ها ممکن است مدت زیادی دوام نداشته باشند برای افرادی مانند کیارا دی جیالورنزو، 25 ساله که در حال حاضر در مطالعه آنتی بادی UCLA ثبت نام کرده است، اعصاب خردکن است.

دی جیالورنزو، مستقر در لس آنجلس، دچار نقص ایمنی است و در 6 مارس آزمایش کووید-19 مثبت شده است. او می‌گوید که این تشخیص مخصوصاً برای او دشوار بود زیرا در آن زمان موارد بسیار کمی در کالیفرنیا وجود داشت و پزشکان محلی ناآشنا بودند.

دی جیالورنزو به طور عمومی تجربه خود را با COVID-19 در استوری های اینستاگرام خود ثبت کرد و عکس های دقیقی از مبارزات خود را به اشتراک گذاشت تا دنبال کنندگان خود را تشویق کند تا ویروس را جدی بگیرند. پس از محو شدن علائم، آزمایش او برای یک ماه و نیم مثبت ادامه یافت.

دی جیالورنزو می گوید: «این یک تجربه بسیار خسته کننده و منزوی بود. پزشکان در مورد اینکه چرا این اتفاق می‌افتد مطمئن نبودند - مشخص نبود که آیا من ویروس را دفع می‌کردم یا اینکه هنوز عفونی بودم.

پس از اینکه در نهایت نتیجه آزمایش منفی دریافت کرد، او در ماه مه غربالگری آنتی بادی انجام داد. نتایج نشان داد که او "تعداد آنتی بادی بالایی" داشت. سطح آنتی بادی او در طول مطالعه UCLA مجددا آزمایش خواهد شد.

دی جیالورنزو می‌گوید که از عفونت مجدد می‌ترسد، زیرا دکتری که در طول مطالعه با او کار می‌کرد، شاهد کاهش آنتی‌بادی‌ها در میان اکثر شرکت‌کنندگان بود.

او می‌گوید: «او به ما هشدار داده است که بیشتر مردم در مقایسه با سایر کروناویروس‌ها با سرعت نگران‌کننده‌ای آنتی‌بادی‌های خود را از دست می‌دهند. او یک بیمار را در عرض سه هفته به طور کامل از دست داد.

معنی این تحقیق برای ایمنی گله

مصونیت گله ای، که در ابتدا به عنوان راه حلی برای کووید-19 در بریتانیا پیشنهاد شد، زمانی اتفاق می افتد که بخش قابل توجهی از جمعیت نسبت به یک ویروس خاص مصونیت پیدا کنند.

این امر شانس انتقال فرد به فرد را کاهش می دهد و اساساً ویروس را از روی نقشه پاک می کند. مصونیت گله را می توان از طریق واکسن ها یا از طریق به دست آوردن و بهبودی واقعی یک ویروس به دست آورد. در هر صورت، ایمنی گله به اثربخشی آنتی بادی های خنثی کننده بستگی دارد.

الکساندر مارچتی، کاندیدای دکترای میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، می‌گوید که اگر اکتشافات مربوط به آنتی‌بادی‌های کوتاه‌مدت SARS-CoV-2 بیشتر مورد آزمایش و تایید قرار گیرند، ایمنی گله بی‌فایده خواهد بود.

از آنجایی که در حال حاضر واکسنی وجود ندارد، ایجاد مصونیت گله ای در برابر COVID-19 شامل تعداد زیادی از افراد آلوده می شود. مارچتی می‌گوید که با توجه به بیماری‌زایی این بیماری، این امر به قیمت از دست دادن جان‌های بیش از حد ناشی از COVID-19 تمام می‌شود.

به گفته مارکتی، کروناویروس‌های قبلی - مانند سارس - علائمی داشتند که به طور جسورانه و با صدای بلند در افراد مبتلا ظاهر می‌شد و جداسازی بخش آلوده از جمعیت را از بخش غیر آلوده آسان‌تر می‌کرد. علاوه بر این، SARS فقط از طریق بیماران علامت دار منتقل می شود، در حالی که SARS-CoV-2 می تواند از طریق افراد بدون علامت منتقل شود.

افزایش احتمال عفونت گسترده

سارس حدود 10 درصد از مبتلایان را از پای درآورد، و بخش باقی مانده از جمعیت مبتلا مصونیت داشتند. مارچتی می‌گوید که به نظر نمی‌رسد این مورد برای این نوع کنونی ویروس کرونا باشد.

او می‌گوید: «آنچه اکنون تغییر کرده است این است که این نوع از ویروس کرونا کمتر از سارس کشنده است، و این همان چیزی است که به آن اجازه می‌دهد به‌طور ناشناخته منتشر شود.» «افراد می‌توانند برای یک یا دو هفته بدون علائم به سر ببرند و آن را پخش کنند. این باعث شده است که آن را بدخیم تر، اما در مقیاس خرد کمتر کشنده کند. اما در محیط کلان، اگر کوچک‌نمایی کنید، میلیون‌ها نفر آلوده و صدها هزار نفر دیگر کشته می‌شوند.»

به گفته Guo، آنتی‌بادی‌های SARS نیز برای مدت طولانی‌تری دوام می‌آورند.

او می گوید: «گزارش شده است که حتی 210 روز پس از شروع علائم، آنتی بادی های ویروسی خنثی کننده (IgG ضد ویروسی) هنوز در بیماران بهبود یافته SARS قابل تشخیص است. چرا افرادی که به SARS-CoV-2 آلوده شده اند، آنتی بادی های محافظ طولانی مدت تولید نمی کنند، ناشناخته است. مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.»

معنی این تحقیق برای واکسن ها چیست؟

هدف واکسن COVID-19 ایجاد یک پاسخ ایمنی در برابر ویروس SARS-CoV-2 است. به عبارت دیگر، واکسن باید تولید آنتی بادی را تحریک کند. اما به دلیل کاهش آنتی بادی ها در طول زمان، دانشمندان و پزشکانی مانند Guo در مورد کارایی یک واکسن بالقوه تردید دارند.

گوئو می‌گوید: «این کار تولید واکسن مؤثر را دشوارتر می‌کند، زیرا به نظر می‌رسد آنتی‌بادی‌های محافظ طولانی‌مدت تولید نمی‌شوند. بدتر از آن، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که افراد مبتلا به کووید-19 شدید تیتر آنتی‌بادی بالایی دارند و افراد مبتلا به بیماری‌های خفیف. به سرعت آنتی بادی های خود را در برابر SARS-CoV-2 از دست می دهند."

در حالی که تحقیقات در مورد آنتی‌بادی‌ها ادامه دارد، حفظ فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک و ایزوله‌سازی مناسب هنگام ابتلا بسیار مهم است. اگر به دنبال آزمایش آنتی بادی هستید، کافیست برروی لینک کلیک کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.