خواب و سرطان ریه: چه ارتباطی با هم دارند؟

خواب و سرطان ریه: چه ارتباطی با هم دارند؟

سه شنبه، 21 تیر ماه 1401

بین خواب و سرطان ریه ارتباط وجود دارد. مانند سایر انواع سرطان، عوارض جانبی درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی می‌تواند به خواب رفتن، خواب ماندن، بازگشت به خواب یا خواب با کیفیت برای افراد دشوار شود. خواب خوب شبانه نه تنها به شما در مقابله با سرطان و عوارض جانبی درمان کمک می کند، بلکه برای حفظ سلامتی شما نیز مهم است. در واقع، مشکلات خواب، از جمله کمبود خواب یا خواب زیاد، حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به همراه داشته باشد.

ارتباط بین خواب و سرطان ریه

ارتباطات متعددی بین خواب و سرطان ریه وجود دارد. این ارتباطات به دو صورت انجام می شود، خواب بر سرطان ریه و سرطان ریه بر خواب تأثیر می گذارد. به طور کلی، خواب بهتر منجر به نتایج بهتری برای سلامتی می شود، اما سرطان ریه می تواند به دلیل علائم و عوارض جانبی درمان، خواب راحت را دشوار کند. بیش از 15 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه، بی خوابی را تجربه می کنند، که بیشتر از افراد مبتلا به انواع دیگر است. 

آیا سرطان ریه بر خواب شما تأثیر می گذارد؟

علائم سرطان ریه و عوارض جانبی برخی درمان ها می تواند خواب راحت را دشوار کند. علائم سرطان ریه که خواب را مختل می کند شامل درد، دشواری در تنفس، و چالش های سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب است.1 علاوه بر این، بی خوابی می تواند یکی از عوارض جانبی داروهای سرطان و درمان هایی مانند شیمی درمانی باشد.

افراد مبتلا به سرطان ریه ممکن است با مشکلات زیر دست و پنجه نرم کنند:

به خواب رفتن
در خواب بمانید (بیدار شدن در طول شب یا صبح خیلی زود)
به خواب برگرد
به اندازه کافی بخوابید
خواب با کیفیت داشته باشید
هنگام خواب نفس بکشید

آیا خواب تاثیری بر سرطان ریه دارد؟

خواب از طرق مختلف بر سرطان ریه تأثیر می گذارد. میانگین میزان خوابی که یک فرد در شبانه روز می خوابد می تواند بر شانس ابتلا به سرطان ریه تأثیر بگذارد. به طور خاص، افرادی که کمتر از هفت ساعت یا بیش از هشت ساعت در شب می خوابند، در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. این ممکن است به سطوح ملاتونین، هورمونی که خواب را تنظیم می کند، مرتبط باشد.

علاوه بر این، افرادی که دارای یک اختلال تنفسی به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) هستند، افت سطح اکسیژن را تجربه می کنند که ممکن است به رشد تومور کمک کند.

بعد از اینکه فرد مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده شد و درمان را شروع کرد، خواب همچنان می تواند تأثیر بگذارد. خواب برای مقابله با سرطان و انجام درمان ها مهم است. داشتن مقدار کافی خواب با کیفیت می تواند به بهبود سلامت جسمی و روانی کمک کند

خواب کافی می تواند مزایای زیر را داشته باشد:

عوارض جانبی درمان سرطان
سطوح انرژی
حالت
سطوح استرس
عملکرد روزانه

انواع مشکلات خواب که احتمالاً توسط سرطان ریه ایجاد می شود

علاوه بر اینکه چگونه بی خوابی و آپنه انسدادی خواب می تواند در ایجاد سرطان ریه نقش داشته باشد، عکس آن نیز می تواند صادق باشد. سرطان ریه می تواند باعث ایجاد و بدتر شدن هر دوی این شرایط شود

سرطان ریه می تواند باعث بی خوابی شود

برخی از علائم سرطان ریه و عوارض جانبی درمان می تواند به خواب رفتن و خواب راحت برای افراد سخت شود. برای مثال، سرطان ریه می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود، و مشکل در تنفس می‌تواند با خواب تداخل کند.

علائم سرطان ریه و عوارض جانبی درمان که می تواند به خواب رفتن، خواب ماندن، بازگشت به خواب یا داشتن خواب با کیفیت کافی را دشوار کند، عبارتند از:

اضطراب
شیمی درمانی
درد قفسه سینه
سرفه کردن
افسردگی
دشواری در تنفس
سردرد
داروهایی برای درمان علائم
بهبودی جراحی

سرطان ریه می تواند باعث OSA شود

هنگامی که تومورهای سرطان ریه رشد می کنند، تنفس می تواند دشوارتر شود. این گاهی اوقات به دلیل التهاب (تحریک یا تورم موضعی) ایجاد می شود. تومورها همچنین می‌توانند به راه‌های هوایی فشار بیاورند و به هوا فضای کمتری برای حرکت داده و نفس کشیدن را دشوار می‌کنند. آپنه انسدادی خواب وضعیتی است که در آن جریان هوا در طول خواب مسدود می‌شود، که زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات در هنگام خواب شل و شل می‌شوند.

درمان مشکلات خواب ناشی از سرطان ریه

درمان مشکلات خواب مرتبط با سرطان ریه شبیه به روشی است که به طور کلی مشکلات خواب درمان می شود. با این حال، مهم است که درمان های مورد استفاده برای سرطان را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که آنها تداخل ندارند. آپنه خواب معمولاً با دستگاه فشار مثبت راه هوایی (PAP) درمان می شود. این دستگاهی است که از فشار برای فشار دادن هوا به ریه ها از طریق بینی یا دهان و بینی با استفاده از ماسک یا دستگاه بینی استفاده می کند.

درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-i) درمان اولیه بی خوابی است. این نوعی روان درمانی یا گفتار درمانی است که بر ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارها برای تغییر نتایج تمرکز دارد و به طور خاص برای درمان بی خوابی طراحی شده است.

گاهی اوقات از داروها برای درمان بی خوابی استفاده می شود. با این حال، استفاده از آنها برای افراد مبتلا به سرطان ریه نگران کننده است، زیرا برخی از داروهای خواب می توانند تنفس را کند کنند، که می تواند به مشکلات سطوح پایین اکسیژن اضافه کند.

تغییر سبک زندگی برای مشکلات خواب

ایجاد تغییرات در سبک زندگی می تواند خواب را بهبود بخشد. برای مثال، کاهش وزن می‌تواند همراه با سایر درمان‌های آپنه انسدادی خواب برای کمک به کنترل علائم استفاده شود.

بی خوابی با ترکیبی از درمان شناختی رفتاری خاص بی خوابی و تغییرات متعدد در شیوه زندگی بهتر درمان می شود. چند تنظیم ساده اغلب می تواند راه درازی داشته باشد.

تغییرات سبک زندگی برای بررسی عبارتند از:

یک برنامه خواب منظم داشته باشید.
30 دقیقه قبل از خواب چراغ ها را کم کنید.
استرس را در طول روز مدیریت کنید.
وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خارج کنید.
صبح یا اوایل بعدازظهر ورزش کنید.
تخت و اتاق خواب را راحت کنید.
کافئین را به یک فنجان در صبح محدود کنید یا آن را به طور کامل حذف کنید.
از الکل دوری کنید یا مصرف آن را به یک لیوان قبل یا در طول شام محدود کنید.
یک روال آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.