پویکیلودرما فیبروزه کننده ارثی همراه با انقباضات تاندونی ، میوپاتی و فیبروز ریوی
پویکیلودرما فیبروزه کننده ارثی همراه با انقباضات تاندونی ، میوپاتی و فیبروز ریوی
  • بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

پویکیلودرما فیبروزه کننده ارثی همراه با انقباضات تاندونی ، میوپاتی و فیبروز ریوی

پویکیلودرما فیبروزه کننده ارثی همراه با انقباضات تاندونی ، میوپاتی و فیبروز ریوی (POIKTMP)

Hereditary fibrosing poikiloderma-tendon contractures-myopathy-pulmonary fibrosis

OMIM:#615704

توصیف

توصیف بیماری

پویکیلودرما فیبروزه کننده ارثی همراه با انقباضات تاندونی ، میوپاتی و فیبروز ریوی ( مخفف POIKTMP ) ، اختلالی است که بسیاری از بخش های بدن بویژه پوست ، عضلات ، ریه ها و پانکراس را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم در میان افراد مبتلا متنوع اند. افراد مبتلا به POIKTMP دارای تغییرات لک مانند در رنگ پوست و توده های کوچک رگ های خونی دقیقا در زیر پوست ( تلانژکتازی ) ، ترکیبی که به عنوان پویکیلودرما شناخته می شود ، می باشند. این تغییرات پوستی در نوزادی شروع شده و ابتدا درصورت ظاهر می شوند. آنها همچنین می توانند دارای لک های پوستی قرمز زبر و التهاب ملایم ( لنفوادم ) در دست ها و پاها ؛ ضخیم شدن پوست کف دست ها و پاها ؛ و سفتی غیرطبیعی ( اسکلروز ) بافت انگشت های دست و پا ، باشند. افراد مبتلا به این بیماری معمولا دارای موهای کم پشت سر میباشند و مژه ها و ابروهای آنها نیز میتوانند کم بوده یا اصلا وجود نداشته باشند. افراد مبتلا دارای کاهش توانایی عرق کردن ( هیپوهیدروز ) می باشند که توانایی آنها در تحمل گرما را معیوب می کند.

کاهش حرکت مفاصل ( انقباضات ) ناشی از کوتاهی بافت های همبندی که عضلات را به استخوان وصل میکنند ( تاندون ها ) معمولا طی دوران بچگی افراد مبتلا به POIKTMP ایجاد میشود. این انقباضات اغلب ساق پا را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث چرخیدن پا ها به سمت داخل می شوند. انقباضات می توانند آرنج ها و مچ های دست ها را نیز درگیر کنند. بعلاوه ، افراد مبتلا به POIKTMP معمولا دچار ضعف عضلانی ( میوپاتی ) در دست ها و پا ها می شوند و تصویربرداری پزشکی نشان دهنده بافت چربی غیرطبیعی در عضلات می باشد. بزرگسالان مبتلا به POIKTMP می توانند دچار بیماری به نام فیبروز ریوی شوند که در آن بافت زخم در ریه ها تشکیل می شود. فیبروز ریوی نهایتا منجر به اختلال در تنفس شده و می تواند طی چند سال بعد از شروع علائم تهدید کننده زندگی فرد باشد. علاوه بر مشکلات پوست ، عضلات و ریه ها که به این بیماری نام داده اند ، افراد مبتلا به POIKTMP می توانند دارای کمبود ( نقص ) آنزیم هایی که توسط پانکراس به منظور هضم چربی ها تولید میشوند نیز باشند. این نقص میتواند منجر به اسهال و جذب ضعیف چربی ها و ویتامین های محلول در چربی شود. مشکلات کبد ، کوتاهی قامت و تاخیر بلوغ نیز میتوانند در افراد مبتلا ظاهر شوند. رشد ذهنی تحت تاثیر این بیماری قرار نمیگیرد.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع POIKTMP مشخص نیست. حداقل 25 فرد در مقالات علمی توصیف شده اند. به نظر میرسد که POIKTMP کمتر از واقعیت تشخیص داده شود زیرا افراد مبتلا ممکن است تنها دارای یک یا تعداد کمی از ویژگیهای این بیماری باشند و مراقبان سلامت ممکن است این ویژگیها را به عنوان بخشی از POIKTMP تشخیص ندهند.

 

علل

علل بیماری

POIKTMP در اثر جهش های ژن FAM111B ایجاد می شود. این ژن دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئینی که عملکردش به خوبی شناسایی نشده است فراهم می کند. پروتئین FAM111B که در بسیاری از بخش های بدن یافت می شود ، شامل یک ناحیه عملکردی به نام دومین پپتیداز می باشد. پروتئین های مشابهی که حاوی چنین دومینی می باشند قادرند پروتئین های دیگر را تجزیه کنند. گرچه ، انواع پروتئین هایی که پروتئین FAM111B با آنها برهمکنش می کند و نقش هایی که در بدن ایفا می کنند ناشناخته است. جهش های ژن FAM111B که باعث POIKTMP می شوند منجر به تولید پروتئین غیرطبیعی FAM111B از یک کپی از ژن در هر سلول می شوند. از آنجائیکه بیشتر جهش های FAM111B که در افراد مبتلا به POIKTMP شناسایی شده اند منجر به تغییرات در دومین پپتیداز می شوند ، محققان فکر می کنند که جهش ها عملکرد پروتئین را تغییر می دهند . این تغییرات در عملکرد FAM111B باعث ایجاد علائم متنوع POIKTMP می شوند.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی غالب به ارث میرسد ، به این معنی که یک کپی از ژن تغییریافته در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. در حدود نیمی از موارد ، فرد مبتلا جهش را از یک والد مبتلا به ارث میبرد. موارد دیگر از جهش های جدید در ژن نشات گرفته و در افراد بدون سابقه خانوادگی از بیماری ظاهر می شوند.

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.