نورودژنراسیون مرتبط با پروتئین غشای میتوکندریایی
نورودژنراسیون مرتبط با پروتئین غشای میتوکندریایی
  • بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

نورودژنراسیون مرتبط با پروتئین غشای میتوکندریایی

نورودژنراسیون مرتبط با پروتئین غشای میتوکندریایی

Mitochondrial membrane protein-associated neurodegeneration

OMIM:#614298

 

جزئی از بیماری های نورودژنراسیون همراه با تجمع آهن در مغز ( نوع 4 )

نورودژنراسیون مرتبط با پروتئین غشای میتوکندریایی

توصیف

توصیف بیماری  

نورودژنراسیون مرتبط با پروتئین غشای میتوکندریایی (MPAN) ، بیماری سیستم عصبی می باشد. این بیماری معمولا در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع شده و با گذر زمان پیشرفت میکند. MPAN معمولا با اشکال در راه رفتن شروع میشود. همانطور که بیماری پیشرفت میکند ، افراد بیمار معمولا دیگر مشکلات حرکتی مثل سختی عضلانی (اسپاستیسیتی) و انقباض عضلانی غیرعادی ( دیستونی ) را کسب می کنند. بسیاری افراد مبتلا به MPAN  الگویی از آنومالی های حرکتی که به عنوان پارکینسونیسم شناخته میشود ، دارند. این آنومالی ها شامل حرکات کند غیرعادی ( bradykinesia ) ، سختی عضلانی ، لرزش غیرارادی (ترمور) و ناتوانی در راست و متعادل نگه داشتن بدن (ناپایداری وضعیتی ) می باشند.

دیگر مشکلات نورولوژیکی که در افراد مبتلا به MPAN دیده می شود ،  شامل نابودی سلول های عصبی حمل کننده اطلاعات دیداری از چشم ها به مغز (آتروفی چشمی ) که میتواند دید را معیوب کند ؛ مشکلات گفتاری ( دیس آرتری) ؛ مشکلات بلع ( دیس فاژی ) ؛ و در مراحل بعدی بیماری ، ناتوانی در کنترل روده یا جریان ادرار ( بی اختیاری) ، میباشند. بعلاوه افراد بیمار ممکن است از دست دادن عملکرد ذهنی ( زوال عقل ) و علائم روانی مثل مشکلات رفتاری ، نوسانات خلقی ، بیش فعالی و افسردگی را تجربه کنند. MPAN  از طریق تجمع غیرعادی آهن در نواحی ویژه ای از مغز ، تشخیص داده می شود. به علت وجود این تجمعات ، MPAN جزئی  از گروهی از اختلالات به نام نورودژنراسیون همراه با تجمع آهن در مغز ( NBIA)  تلقی می شود.

 

فراوانی

فراوانی

MPAN یک اختلال نادر است که کمتر از ١ در ١٠٠٠٠٠٠ فرد تخمین زده شده است.

 

علل

علل بیماری 

جهش های ژن C19orf12 منجر به MPAN میشود. پروتئینی که از این ژن تولید می شود در غشای اندامک های سلولی به نام میتوکندری ها ( مراکز تولید انرژی سلول میباشند ) یافت می شود. اگرچه عملکرد این پروتئین ناشناخته است ، دانشمندان حدس می زنند که پروتئین C19orf12 در حفظ مولکول های چربی ( لیپید) ، فرآیندی که به عنوان هومئوستاز چربی شناخته میشود ، نقش ایفا می کند. جهش هایی که باعث این بیماری می شوند ، منجر به ایجاد پروتئین C19orf12  تغییریافته میشوند که  احتمالا عملکرد کم داشته یا بدون عملکرد می باشد. اینکه چگونه این تغییرات ژنتیکی منجر به مشکلات نورولوژیکی مرتبط با MPAN می شوند ، نامشخص است. دانشمندان در تلاشند تا پی ببرند که آیا  ارتباطی بین مشکلات هومئوستاز چربی و تجمع آهن در مغز وجود دارد یا نه و همچنین پی ببرند که چگونه این آنومالی ها ممکن است در ایجاد ویژگیهای این بیماری مشارکت کنند.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل می کنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمی دهند.

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.