نقص GM3 سنتاز
نقص GM3 سنتاز
  • بررسی 485 ژن مرتبط با بیماری های متابولیک
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

نقص GM3 سنتاز

نقص GM3 سنتاز

GM3 synthase deficiency

epilepsy syndrome , infantile-onset symptomatic

OMIM: #604402

نقص GM3 سنتاز

توصیف

توصیف بیماری

نقص GM3 سنتاز از طریق تشنج های مکرر ( صرع ) و مشکلات رشد مغزی شناسایی میشوند. در چند هفته اول بعد از تولد ، نوزادان بیمار آسیب پذیر شده و مشکلات  خوردن و حالت تهوع پیدا میکنند که از رشد و وزن گرفتن طبیعی آن ها جلوگیری میکند. تشنج ها در اولین سال زندگی شروع شده و با گذر زمان بدتر میشوند. چندین نوع تشنج ممکن است رخ دهد ، تشنج های تونیک-کلونیک عمومی ( به عنوان تشنج های گراندمال نیز شناخته میشوند) ، که منجر به سختی عضلانی ، تشنج و از دست دادن هوشیاری میشوند. برخی افراد بیمار دوره های بلند مدت  و مداوم تشنج به نام استاتوس اپیلپتیکوس ( status epilepticus ) را نیز تجربه میکنند. تشنج های مرتبط با نقص GM3  سنتاز به درمان با داروهای ضدتشنج مقاوم هستند.

نقص GM3 سنتاز به شدت رشد مغز را مختل میکند. بیشتر کودکان بیمار ناتوانی ذهنی شدید داشته و مهارت هایی مثل جستجوی اشیاء ، صحبت کردن ، نشستن بدون کمک یا راه رفتن را کسب نمیکنند. برخی حرکات ناگهانی یا گرفتگی غیرارادی در دست هایشان دارند که به عنوان کره آتتوئید (choreoathetoid ) توصیف میشود. گرچه نوزادان بیمار در زمان تولد بطور نسبی میبینند و میشنوند ، اما حس دیداری و شنیداری آن ها با پیشرفت بیماری معیوب میشود.  طول عمرمتوسط افراد با بیماری نقص GM3 سنتاز نامشخص است. برخی افراد بیمار تغییراتی در رنگ پوست (پیگمنتاسیون) ، شامل لکه های کک مانند تیره روی بازوها ، پاها و صورت خود دارند. این تغییرات در دوران کودکی ظاهر شده و ممکن است با گذر زمان بیشتر یا کمتر شوند. تغییرات پوستی منجر به ایجاد هیچ علائمی نمیشوند اما میتوانند به پزشک برای تشخیص نقص GM3 سنتاز در کودکانی که تشنج و رشد تاخیر یافته نیز دارند ، کمک کنند.

 

فراوانی

فراوانی

به نظر میرسد نقص GM3  سنتاز بیماری نادری باشد. در حدود ٥٠ مورد گزارش شده است و بیشتر از جمعیت Old Order Amish میباشد.

 

علل

علل بیماری

جهش های ژن ST3GAL5 منجر به نقص GM3 سنتاز میشوند. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت آنزیمی به نام GM3 سنتاز فراهم میکند. GM3 سنتاز، واکنش شیمیایی اولین مرحله تولید مولکول هایی به نام گانگلیوزیدها را پیش میبرد. این مولکول ها در سلول ها و بافت های سراسر بدن حضور دارند و بویژه در سیستم عصبی فراوان هستند.  به نظر میرسد برای رشد و عملکرد طبیعی مغز ضروری باشند ، گرچه ، عملکرد دقیقشان نامشخص است. جهش های ژن ST3GA5L از تولید هرگونه GM3 سنتاز عملکردی ممانعت میکنند. بدون این آنزیم ، سلول ها نمیتوانند به طور طبیعی گانگلیوزیدها را تولید کنند. اینکه چگونه از دست دادن این آنزیم منجر به علائم و نشانه های نقص GM3 سنتاز میشود ، نامشخص است. محققان در حال بررسی اند تا تشخیص دهند که آیا از دست دادن گانگلیوزیدها یا ترکیبات مورد استفاده برای ساخت گانگلیوزیدها یا هر دو منجر به تشنج و دیگر مشکلات این بیماری میشود. ارتباط بین کمبود GM3 سنتاز و تغییرات در الگوی رنگدانه پوست نیز ناشناخته است.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

 

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.