نقص 3-هیدروکسی آسیل – کوا دهیدورژناز بلند زنجیر
نقص 3-هیدروکسی آسیل – کوا دهیدورژناز بلند زنجیر
  • بررسی 485 ژن مرتبط با بیماری های متابولیک
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

نقص 3-هیدروکسی آسیل – کوا دهیدورژناز بلند زنجیر

نقص 3-هیدروکسی آسیل – کوا دهیدورژناز بلند زنجیر

Long-chain 3-hydroxyacyl-CoA dehydrogenase deficiency

OMIM:#609016

توصیف

توصیف بیماری

نقص 3-هیدروکسی آسیل – کوا دهیدورژناز بلند زنجیر (LCHAD) یک اختلال نادر است که از تبدیل چربی های ویژه به انرژی توسط بدن بویژه طی دوره های بدون تغذیه ( fasting ) ممانعت می کند. علائم نقص LCHAD معمولا طی دوران نوزادی یا اوایل کودکی ظاهر شده و میتواند شامل اختلالات تغذیه ، فقدان انرژی ( لتارژی ) ، قند خون پایین ( هیپوگلیسمی ) ، تون ماهیچه ای ضعیف ( هیپوتونی ) ، اختلالات کبدی و آنومالی های بافت حساس به نور در پشت چشم ( شبکیه ) باشد. متعاقبا در دوران کودکی ، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است درد عضلانی ، تجزیه بافت عضلانی و از دست دادن حس در بازوها و پاهای خود ( نوروپاتی محیطی ) را نیز تجربه کنند.

افراد مبتلا به نقص LCHAD در خطر ابتلا به مشکلات قلبی ، اختلالات تنفسی ، کما و مرگ ناگهانی نیز میباشند. مشکلات مربوط به نقص LCHAD میتوانند زمانی که بدن تحت استرس میباشد مثلا طی دوره های عدم تغذیه  ، بیماری هایی مثل عفونت های ویروسی یا آب و هوای نامناسب ، شروع شوند. این بیماری گاهی با سندرم ری (Reye) اشتباه گرفته می شود. سندرم ری یک اختلال شدید است که ممکن است در کودکان زمانیکه به نظر میرسد در حال بهبودی از عفونت های ویروسی مثل آبله مرغان یا آنفلوآنزا میباشند ، ظاهر شود. بیشتر موارد سندرم ری  مربوط به استفاده از آسپرین حین داشتن این عفونت های ویروسی میباشد.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع نقص LCHAD ناشناخته است. ارزیابی جمعیت Finnish نشان میدهد که 1  در هر 62000 حاملگی تحت تاثیر این بیماری قرار میگیرد. در ایالات متحده آمریکا ، شیوع احتمالا بسیار کمتر است.

 

علل

علل بیماری

جهش های ژن HADHA باعث ایجاد نقص LCHAD میشوند. ژن HADHA دستورالعمل هایی برای ساخت بخشی از یک کمپلکس آنزیمی به نام پروتئین سه عملکردی میتوکندریایی فراهم می کند. این کمپلکس آنزیمی در میتوکندری ها که مراکز تولید انرژی در سلول ها هستند ، کاربرد دارد.  همانطور که از نام این کمپلکس معلوم است پروتئین سه عملکردی میتوکندریایی شامل سه آنزیم میباشد که هر کدام یک عمل متفاوت را انجام میدهند. این کمپلکس آنزیمی برای تجزیه ( متابولیزه کردن ) یک گروه از چربی ها به نام اسیدهای چرب بلند زنجیر ضروری است. اسیدهای چرب بلند زنجیر در مواد غذایی مانند شیر و روغن های ویژه یافت میشوند. این اسیدهای چرب در بافت های چربی بدن ذخیره میشوند. اسیدهای چرب منبع اصلی انرژی قلب و عضلات میباشند. در دوره هایی که تغذیه نمی کنیم ، اسیدهای چرب منبع انرژی مهمی برای کبد و بافت های دیگر نیز محسوب میشوند. جهش های ژن HADHA که باعث نقص LCHAD میشوند ، یکی از عملکردهای این کمپلکس آنزیمی را مختل می کنند. این جهش ها از پردازش طبیعی اسیدهای چرب بلند زنجیر مواد غذایی و چربی بدن ممانعت می کنند. در نتیجه این اسیدهای چرب به انرژی تبدیل نشده و این امر میتواند منجر به برخی ویژگیهای این بیماری مثل فقدان انرژی و کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود. اسیدهای چرب بلند زنجیر یا اسیدهای چربی که بطور نسبی  متابولیزه شده اند ممکن است تجمع یافته و به کبد ، قلب ، عضلات و شبکیه آسیب بزنند. این تجمعات غیرعادی باعث دیگر علائم نقص LCHAD میشوند.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل می کنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمی دهند.

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.