نقص آلفا-متیل آسیل-کوآ راسماز
نقص آلفا-متیل آسیل-کوآ راسماز
  • بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

نقص آلفا-متیل آسیل-کوآ راسماز

نقص آلفا-متیل آسیل-کوآ راسماز

Alpha-methylacyl-CoA racemase (AMACR) deficiency

OMIM: #614307

Alpha-methylacyl-CoA racemase (AMACR)

 

توصیف

توصیف بیماری

نقص آلفا-متیل آسیل-کوآ راسماز (AMACR) اختلالی است که منجر به یک سری مشکلات نورولوژیکی شده که در بزرگسالی شروع شده و تدریجا تشدید میشوند. افراد مبتلا به نقص AMACR ممکن است از دست دادن تدریجی عملکرد ذهنی ( کاهش شناختی )  ، تشنج و میگرن را تجربه کنند. آن ها ممکن است دوره های شدیدی از اختلال مغزی ( انسفالوپاتی ) شبه سکته ای شامل تغییر هوشیاری و ایجاد نواحی آسیب دیده  ( زخم ) را نیز داشته باشند. دیگر ویژگیهای نقص AMACR ممکن است شامل ضعف و از دست دادن حس در اندام ها به علت آسیب عصبی ( نوروپاتی حسی-حرکتی ) ، سختی عضلانی  و اختلال در هماهنگی حرکات ( آتاکسی ) باشند. مشکلات بینایی حاصل از تحلیل لایه حساس به نور در پشت چشم ( شبکیه ) نیز میتوانند دراین اختلال ظاهر شوند.

 

فراوانی

فراوانی

نقص AMACR یک اختلال نادر است. شیوع این بیماری ناشناخته است. حداقل 10 مورد در مقالات پزشکی گزارش شده است.

 

علل

علل بیماری

نقص AMACR از طریق جهش های ژن AMACR ایجاد میشود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت آنزیمی به نام آلفا-متیل آسیل-کوآ راسماز (AMACR) فراهم میکند. آنزیم AMACR در مراکز تولید انرژی در سلول ها ( میتوکندری ها ) و در اندامک هایی به نام پراکسیزوم ها یافت میشود. پراکسیزوم ها شامل یک سری آنزیم تجزیه کننده مواد مختلف مثل اسیدهای چرب و ترکیبات سمی ویژه میباشند. این اندامک ها برای تولید ( سنتز ) چربی های ( لیپیدها ) مورد استفاده در گوارش و سیستم عصبی نیز اهمیت دارند. در پراکسیزوم ها ، آنزیم AMACR در تجزیه اسید چربی به نام پریستانیک اسید ( حاصل از گوشت و دیگر مواد غذایی مورد استفاده ) نقش ایفا میکند. به نظر میرسد ، در میتوکندری ها ، AMACR در تجزیه مولوکول های مشتق شده از پریستانیک اسید کمک کند. بیشتر افراد مبتلا به نقص AMACR دارای یک جهش در ژن AMACR بوده که منجر به فقدان ( نقص ) آنزیم عملکردی میشود. این نقص آنزیمی منجر به تجمع پریستانیک اسید در خون میشود. گرچه ، اینکه چگونه این تجمع باعث ایجاد علائم ویژه نقص AMACR میشود ، مبهم است.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.