میوپاتی تجمع اکتین
میوپاتی تجمع اکتین
  • بررسی 70 ژن مرتبط با میوپاتی وراثتی
  • بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

میوپاتی تجمع اکتین

میوپاتی تجمع اکتین (Actin-accumulation myopathy)

OMIM: #161800

میوپاتی تجمع اکتین

توصیف بیماری میوپاتی تجمع اکتین

میوپاتی تجمع اکتین ، اختلالیست که ابتدا عضلات اسکلتی که عضلات مورد استفاده برای حرکت بدن میباشند را تحت تاثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به میوپاتی تجمع اکتین دارای ضعف عضلانی شدید ( میوپاتی ) و تون ماهیچه ای ضعیف ( هیپوتونی ) در سراسر بدن میباشند. علائم این بیماری در نوزادی ظاهر میشوند و شامل مشکلات تغذیه و بلع ، گریه ضعیف و اختلال در کنترل حرکات سر میباشند. نوزادان مبتلا گاهی به عنوان کودکان سست ( شل[1] ) توصیف میشوند و ممکن است به تنهایی توانایی حرکت نداشته باشند. ضعف عضلانی شدید که در میوپاتی تجمع اکتین ظاهر میشود ، عضلات مورد استفاده برای تنفس را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دارای تنفس های سطحی[2] بویژه در حین خواب باشند که منجر به کمبود اکسیژن و افزایش کربن دی اکسید در خون میشود. عفونت های تنفسی مکرر و مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی ممکن است ظاهر شوند. بیشتر افراد بیمار به علت مشکلات تنفسی بعد از دوران نوزادی زنده نمیمانند. افرادی که نجات میابند دارای تاخیر در توسعه مهارت های حرکتی مثل نشستن ، چهار دست و پا رفتن ، ایستادن و راه رفتن میباشند. نام میوپاتی تجمع اکتین از تجمعات ویژه فیلامنت های تشکیل شده از پروتئینی به نام اکتین در سلول های عضلانی نشات میگیرد. این فیلامنت ها زمانی که بافت عضلانی زیر میکروسکوپ بررسی شود ، قابل مشاهده اند.

 

فراوانی میوپاتی تجمع اکتین

میوپاتی تجمع اکتین یک بیماری نادر است که تنها در تعداد کمی از افراد شناسایی شده است. شیوع دقیق آن مشخص نیست.

 

علل میوپاتی تجمع اکتین

میوپاتی تجمع اکتین در اثر جهش های ژن ACTA1 ایجاد میشود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام آلفا-اکتین اسکلتی که عضوی از خانواده پروتئینی اکتین که در عضلات اسکلتی یافت میشوند میباشد ، فراهم میکند. پروتئین های اکتین برای حرکت سلولی و انقباض رشته های عضلانی ضروری هستند. فیلامنت های نازک تشکیل شده از  مولکول های اکتین و فیلامنت های ضخیم تشکیل شده از  پروتئین دیگری به نام میوزین ، اجزای اولیه رشته های عضلانی هستند و برای انقباض عضله ضروری میباشند. اتصال و جدایی فیلامنت های ضخیم و نازک به آن ها اجازه حرکت نزدیک به هم را میدهد ، بنابراین ، عضلات میتوانند منقبض شوند. جهش های ژن ACTA1 که منجر به میوپاتی تجمع اکتین میشوند ممکن است روش اتصال پروتئین آلفا-اکتین اسکلتی به ATP را تحت تاثیر قرار دهند. ATP مولکولی است که انرژی مورد استفاده برای فعالیت های سلولی را فراهم میکند و برای تشکیل فیلامنت های نازک از مولکول های منفرد اکتین ضروری است. اتصال غیرعملکردی اکتین-ATP ممکن است منجر به تشکیل فیلامنت نازک غیرطبیعی شده و انقباض عضلانی را معیوب کند ، این امر منجر به ضعف عضلانی و دیگر علائم میوپاتی تجمع اکتین میشود. در برخی افراد مبتلا به میوپاتی تجمع اکتین ، هیچ جهشی در ژن ACTA1 شناسایی نشده است. علت بیماری در این افراد مشخص نیست.

 

الگوی توارث میوپاتی تجمع اکتین

میوپاتی تجمع اکتین یک بیماری اتوزومال غالب میباشد به این معنی که یک کپی از ژن تغییریافته در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. بیشتر موارد ارثی نیستند ؛ این موارد از جهش های جدید در ژن نشات گرفته و در افراد بدون تاریخچه خانوادگی از بیماری ظاهر میشوند.

 

[1] floppy
[2] hypoventilate

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.