میوپاتی ارثی همراه با نارسایی تنفسی زود هنگام
میوپاتی ارثی همراه با نارسایی تنفسی زود هنگام
  • بررسی 70 ژن مرتبط با میوپاتی وراثتی
  • بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

میوپاتی ارثی همراه با نارسایی تنفسی زود هنگام

میوپاتی ارثی همراه با نارسایی تنفسی زود هنگام

(Hereditary myopathy with early respiratory failure)

OMIM: #603689

میوپاتی تنفسی

توصیف

توصیف بیماری

میوپاتی ارثی همراه با نارسایی  تنفسی زود هنگام (HMERF ) یک بیماری ارثی است که ماهیچه های مورد نیاز برای حرکت ( ماهیچه های اسکلتی) و تنفس(ماهیچه های تنفسی)  را تحت تاثیر قرار میدهد. علائم و نشانه های عمده این بیماری معمولا در بزرگسالی ، اغلب در اواسط دهه سوم زندگی ظاهر میشوند. از جمله علائم اولیه بیماری ، مشکلات تنفسی و سختی در راه رفتن میباشد. ضعف عضلات تنفسی ، بویژه دیافراگم ( عضله ای که اندام های شکمی را از اندام های قفسه سینه جدا میکند ) منجر به مشکلات تنفسی میشود. این ضعف در طی زمان بدتر شده و میتواند منجر به نارسایی تنفسی تهدید کننده زندگی شود. برخی افراد بیمار ضعف ماهیچه های ساق پا  و پایین تر را داشته که منجر به سختی در بلند کردن انگشتان پا در حین راه رفتن میشود ، فرآیندی که به عنوان افتادن پا (  foot drop)  شناخته میشود. دیگر ماهیچه هایی که در افراد با HMERF  ضعیف میشوند شامل ماهیچه های لگن ، ران ها ، بازوها و گردن میباشد. در زیر میکروسکوپ ، تارهای ماهیچه ای افراد بیمار حاوی اندامک های غیرعادی به نام اجسام سیتوپلاسمی میباشد. در بسیاری موارد ، اجسام سیتوپلاسمی به طور منظم کنار هم در یک حلقه درون تار ماهیچه ای قرار گرفته اند و ساختاری شبیه به یک گردنبند ( اجسام سیتوپلاسمی گردنبندی) میسازند.

 

فراوانی

فراوانی

HMERF  یک بیماری نادر با شیوع نامشخص است. این بیماری در جمعیت های  سراسر جهان یافت شده است.

 

علل

علل بیماری

HMERF از طریق جهش های ژن TTN ایجاد میشود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت یک پروتئین به نام تیتین ( Titin ) فراهم میکند. تیتین نقش مهمی در عضلات اسکلتی و قلبی بدن ایفا میکند. درون سلول های ماهیچه ای ، تیتین جز اساسی اندامک هایی به نام سارکومرها میباشد . سارکومرها واحدهای پایه انقباض ماهیچه ای میباشند ؛ آن ها از پروتئین هایی ساخته شده اند که تولیدکننده  نیروی مکانیکی مورد نیاز برای انقباض ماهیچه ها میباشند. تیتین چندین عملکرد مختلف درون سارکومرها دارد. یکی از مهمترین وظایف تیتین ، عمل به عنوان ستون فقرات در این ساختارها میباشد ( ایجاد ساختار ، انعطاف پذیری و پایداری) . تیتین همچنین در سیگنالینگ شیمیایی و سر هم کردن سارکومرهای جدید نقش ایفا میکند. جهش های ژن TTN  مسئول HMERF هستند و منجر به تولید نوع تغییر یافته پروتئین تیتین شده که نمیتواند  ساختار سه بعدی نرمال خود را شکل دهد. دانشمندان در حال بررسی چگونگی اثر تیتین با فولدینگ غیر عادی بر آسیب عضلانی مربوط به HMERF میباشند. این که چرا این اثرات معمولا منحصر به عضلات اسکلتی و تنفسی میباشند و عضلات قلب را درگیر نمیکنند ، مبهم است . ندرتا در افراد با ویژگی های مربوط به HMERF ، جهش های ژن TTN شناسایی نشده است. در این موارد علت ژنتیکی بیماری ناشناخته است .

 

توارث

الگوی توارث

HMERF  معمولا با الگوی توارث اتوزومال غالب به ارث میرسد ، به این معنی که یک کپی از ژن تغییر یافته TTN در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. فرد بیمار معمولا یک والد بیمار دارد. در موارد نادر ، یک جهش ویژه در یک کپی از ژن TTN منجر به علائم و نشانه های ملایم بیماری میشود ، مثل مشکلات تنفسی که دیرتر از حالت رایج در HMERF  و بدون هیچ گونه ضعف عضلانی شروع میشوند. گرچه اعضای خانواده ای که در هر دو کپی ژن این جهش را دارند ، ویژگیهای شدید HMERF را نشان میدهند. 

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.