سندرم McKusick-Kaufman
سندرم McKusick-Kaufman
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

سندرم McKusick-Kaufman

سندرم McKusick-Kaufman

McKusick-Kaufman syndrome

OMIM:#236700

سندرم McKusick-Kaufman

توصیف

توصیف بیماری

سندرم McKusick-Kaufman ، بیماری است که تکوین دست ها و پاها ، قلب و سیستم تولیدمثلی را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری از طریق ترکیب سه ویژگی شناسایی میشود : انگشت های دست و/یا پا اضافه ( پلی داکتیلی ) ، نقایص قلبی و اختلالات تناسلی. بیشتر زنان مبتلا به سندرم McKusick-Kaufman با یک آنومالی تناسلی به نام هیدرومتروکولپوس[1] که تجمع زیاد مایع در لگن میباشد متولد میشوند. هیدرومتروکولپوس از انسداد واژن پیش از تولد نشات میگیرد و در صورتی می تواند رخ دهد که بخشی از واژن تشکیل نشود یا یک غشا مجرای واژن را مسدود کند. این انسداد به مایعات اجازه تجمع در واژن و رحم را میدهد و  باعث کشش و انبساط این اندام ها شده و منجر به ایجاد یک توده پر از مایع میشود. اختلالات جنسی در مردان مبتلا به سندرم McKusick-Kaufman می توانند شامل جابجایی مجرای پیشابراه بر قسمت تحتانی آلت تناسلی ( هیپوسپادیاس[2] ) ، انحنای آلت تناسلی به سمت پایین  ( کوردی[3] ) و بیضه های نزول نیافته ( کریپتورکیدیسم[4] ) باشند. علائم سندرم McKusick-Kaufman بطور چشمگیری با علائم یک اختلال ژنتیکی دیگر به نام سندرم باردت-بیدل همپوشانی دارند. گرچه سندرم باردت-بیدل دارای چندین ویژگی است که در سندرم McKusick-Kaufman یافت نمی شوند. این ویژگیها شامل نابینایی ، تاخیر رشدی ، چاقی و نارسایی کلیوی میباشند. از آنجائیکه برخی از این ویژگیها در زمان تولد ظاهر نمیشوند ، تمایز این دو بیماری ممکن است در نوزادی و اوایل کودکی دشوار باشد.

 

فراوانی

فراوانی

این بیماری برای اولین بار در جمعیت Old Order Amish توصیف شد ، در این جمعیت این بیماری حدود 1 در 10.000 فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. شیوع سندرم McKusick-Kaufman در جمعیت هایی غیر از Amish مشخص نیست.

 

علل

علل بیماری

جهش های ژن MKKS باعث ایجاد سندرم McKusick-Kaufman می شوند. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی که در تشکیل اندام ها ، قلب و سیستم تولیدمثلی نقشی اساسی ایفا می کند ، فراهم می کند. ساختار پروتئین نشان میدهد که این پروتئین ممکن است به عنوان یک چاپرون عمل کند ، چاپرون یک نوع پروتئین است که به تا خوردن پروتئین های دیگر کمک میکند. پروتئین ها باید به شکل سه بعدی صحیح خود تا بخورند تا عملکردهای طبیعی خود را در بدن انجام دهند. اگرچه ساختار پروتئین MKKS مشابه با ساختار پروتئین چاپرون میباشد اما برخی مطالعات اخیر پیشنهاد داده اند که تا زدن پروتئین ها ممکن است عملکرد اولیه این پروتئین نباشد. دانشمندان پیشبینی می کنند که پروتئین MKKS ممکن است در انتقال پروتئین های دیگر درون سلول مشارکت کند. جهش هایی که باعث ایجاد سندرم McKusick-Kaufman میشوند ساختار پروتئین MKKS را تغییر می دهند. گرچه پروتئین تغییریافته تکوین بخش های مختلفی از بدن را قبل از تولد مختل میکند اما اینکه چگونه جهش های ژن MKKS باعث ایجاد ویژگیهای خاص این اختلال میشوند مبهم است.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث می رسد به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل می کنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمی دهند.


[1] hydrometrocolpos
[2] hypospadias
[3] chordee
[4] cryptorchidism

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.