دیسپلازی Anauxetic
دیسپلازی Anauxetic
  • بررسی 175 ژن مرتبط با دیسپلازی های استخوانی
  • بررسی 250 ژن مرتبط با اختلالات اسکلتی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

دیسپلازی Anauxetic

دیسپلازی Anauxetic

Anauxetic dysplasia

OMIM: #617396, #607095

دیسپلازی Anauxetic

توصیف بیماری دیسپلازی Anauxetic

دیسپلازی Anauxetic اختلالی است که از طریق کوتاهی شدید قامت ( کوتولگی ) و دیگر آنومالی های اسکلتی ، تنوع بالای غیرطبیعی حرکات مفصلی ، مشکلات دندانی و ویژگیهای متمایز چهره شناسایی میشود. ناتوانی ذهنی ملایم نیز میتواند در این اختلال ظاهر شود. افراد مبتلا به این بیماری دارای کوتولگی همراه با اندام های کوتاه غیرطبیعی نسبت به قدشان ( کوتولگی بی تناسب) میباشند که قبل از تولد شروع میشود. جابجایی استخوان های نوک ستون فقرات [1] نیز میتواند در این بیماری ظاهر شود و ممکن است باعث فشردگی طناب نخاعی شود. در نتیجه ، افراد مبتلا ممکن است علائم نورولوژیکی شامل درد ، مور مور شدن ، بی حسی ، مشکلات هماهنگی ، ضعف و فلج را تجربه کنند. در موارد شدید ، فشردگی طناب نخاعی ممکن است منجر به فلج عضلات مورد نیاز برای تنفس شود که میتواند طی اوایل دوران کودکی تهدید کننده زندگی فرد باشد.

دیگر آنومالی های اسکلتی در این اختلال شامل قفسه سینه بشکه مانند و انحنای قسمت بالایی کمر که دارای انحنای جانبی نیز میباشد ( کیفواسکولیوز ) میباشند. بدون عمل جراحی ، کیفواسکولیوز میتواند حرکت ریه ها را محدود کرده و باعث اختلال در تنفس شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است دارای انحنای بیش از اندازه قسمت پایینی کمر ( هایپرلوردوز ) ، جابجایی لگن و کف پاهایی که به سمت خارج چرخیده اند[2] نیز باشند. ویژگیهای شایع چهره در این اختلال شامل چشمانی که با فاصله کم نسبت به هم قرار دارند ( هیپوتلوریسم ) ، ظاهر تخت یا فرورفته قسمت میانی صورت[3] ، زبان بزرگ غیرطبیعی ( ماکروگلوسیا ) و چانه برجسته ( پروگناتیسم ) میباشند. افراد مبتلا ممکن است دارای دندان های کمتری نسبت به حالت طبیعی نیز باشند ( هیپودونتیا ).

 

فراوانی دیسپلازی Anauxetic

دیسپلازی Anauxetic یک اختلال بسیار نادر است ؛ شیوع آن مشخص نیست.

 

علل بیماری دیسپلازی Anauxetic

دیسپلازی Anauxetic میتواند در اثر جهش های ژن RMRP ایجاد شود. برخلاف بسیاری ژن ها ، ژن RMRP دستورالعملی برای تولید یک پروتئین ندارد. در عوض ، مولکولی به نام RNA غیرکدکننده از ژن RMRP تولید میشود. چندین پروتئین به این مولکول RNA متصل میشوند و یک کمپلکس آنزیمی به نام اندوریبونوکلئاز پردازش کننده RNA میتوکندریایی یا RNase MRP را تشکیل میدهند. به نظر میرسد آنزیم RNase MRP در چندین فرآیند مهم در سلول از جمله پردازش RNA ریبوزومی مشارکت کند. این فرم از RNA همراه با اندامک های سلولی به نام ریبوزوم ها میباشد که واحدهای ساختاری پروتئین ( اسیدهای آمینه ) را گردآوری میکنند تا پروتئین ها را تشکیل دهند.جهش های ژن RMRP که باعث ایجاد دیسپلازی Anauxetic میشوند RNA غیرکننده تولید شده از ژن را تغییر داده و آنزیم RNase MRP که حاوی RNA غیرکدکننده تغییریافته است در انجام فرآیند پردازش RNA ریبوزومی دچار مشکل میشود. گرچه ، مکانیسم دقیق مشخص نیست اما اختلال در این فرآیند احتمالا تکوین اسکلتی را مختل کرده و منجر به ایجاد علائم دیسپلازی Anauxetic میشود. جهش در حداقل یک ژن که دستورالعمل هایی برای تولید یک پروتئین که جزئی از کمپلکس آنزیمی RNase MRP میباشد فراهم میکند نیز میتواند باعث ایجاد دیسپلازی Anauxetic شود.

 

الگوی توارث دیسپلازی Anauxetic

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

 

[1] atlantoaxial subluxation
[2] rocker-bottom feet
[3] midface hypoplasia

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.