دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3
دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3
  • بررسی 175 ژن مرتبط با دیسپلازی های استخوانی
  • بررسی 250 ژن مرتبط با اختلالات اسکلتی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3

دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3

CHST3-related skeletal dysplasia

OMIM: #143095

دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3

توصیف بیماری

توصیف بیماری

دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3 یک بیماری ژنتیکی است که از طریق آنومالی های استخوان و مفصل که با گذر زمان تشدید میشوند ، شناسایی میشود. افراد مبتلا دارای قامت کوتاه در سراسر عمر خویش ، بزرگسالان زیر 137 سانتی متر ، میباشند. جابجایی مفصلی ، بیشتر موارد زانو ها ، لگن و آرنج ها را درگیر میکند و این اختلالات در زمان تولد وجود دارند ( مادرزادی ). دیگر آنومالی های استخوانی و مفصلی شامل پاهای به داخل و رو به بالا چرخیده ( پای چماقی ) ، گستره محدود حرکتی در مفاصل بزرگ و انحنای غیرطبیعی ستون مهره ها ، میباشند. ویژگیهای دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3 معمولا محدود به استخوان ها و مفاصل میباشند ؛ گرچه ، نقایص قلبی ملایم در تعداد کمی از افراد مبتلا ، گزارش شده است.

دانشمندان بر سر نام ترجیحی این بیماری به توافق نرسیده اند. این بیماری گاهی به عنوان سندرم لارسن[1] اتوزومال مغلوب شناخته میشود. علت انتخاب این نام بر اساس شباهت این بیماری به دیگر اختلال اسکلتی به نام سندرم لارسن میباشد. دیگر نام های مورد استفاده برای توصیف این بیماری شامل دیس پلازی اسپاندیلو اپی فیز[2] ، نوع عمانی ؛ دیسوستوز انسداد نخاعی[3] ؛ و دیسپلازی غضروفی همراه با در رفتگی های چندگانه[4] میباشند. اخیرا ، دانشمندان اصطلاح جامع دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3 را برای آنومالی های استخوانی و مفصلی ناشی از جهش های ژن CHST3  مطرح کرده اند.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3 مشخص نیست. بیش از 30 فرد مبتلا گزارش شده است.

 

علل بیماری

علل بیماری

همانطور که از نام بیماری مشخص میباشد ، دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3 از جهش های ژن CHST3 نشات میگیرد. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت آنزیمی به نام C6ST-1 که برای توسعه طبیعی غضروف ضروری است ، فراهم میکند. غضروف یک بافت قابل انعطاف نرم میباشد که بیشتر اسکلت بدن را طی توسعه اولیه تشکیل میدهد. بیشتر غضروف متعاقبا به استخوان تبدیل میشود به جز غضروفی که به پوشاندن و حفظ انتهای استخوان ها میپردازد و غضروفی که در بینی و گوش های خارجی قرار دارد.جهش های ژن CHST3 فعالیت آنزیم C6ST-1 را کاهش داده یا حذف میکنند. کمبود این آنزیم توسعه طبیعی غضروف و استخوان را مختل میکند و این امر منجر به ایجاد آنومالی های مرتبط با دیسپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3 میشود.

 

الگوی توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.


[1] Larsen syndrome
[2] spondyloepiphyseal dysplasia
[3] humero-spinal dysostosis
[4] chondrodysplasia with multiple dislocations

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.