دیستونی ٦
دیستونی ٦
  • بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

دیستونی ٦

دیستونی ٦

Dystonia 6

OMIM: #602629

دیستونی ٦

توصیف

توصیف بیماری

دیستونی٦ یکی از انواع دیستونی ها ( یک گروه از بیماری ها که با حرکات غیرارادی ، چرخش ، انقباض عضلات مختلف و وضعیت غیرعادی بخش های درگیر بدن شناسایی میشوند ) است. دیستونی٦ میتواند در هر سنی از دوران کودکی تا بزرگسالی ظاهر شود ؛ سن متوسط شروع بیماری ١٨ سالگی میباشد.

علائم و نشانه های دیستونی ٦ در میان افراد بیمار متغیر است. این اختلال معمولا ابتدا عضلات سر و گردن را درگیر میکند که باعث ایجاد مشکلات در صحبت کردن ( dysarthria) و خوردن ( dysphagia)  میشوند.پریدن پلک چشم ( blepharospasm) نیز ممکن است رخ دهد. درگیری یک اندام یا بیشتر شایع است و در برخی موارد قبل از مشکلات سر و گردن ظاهر میشود. دیستونی٦ به تدریج بدتر شده و ممکن است نهایتا کل بدن را درگیر کند.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع دیستونی٦ ناشناخته است. مطالعات نشان میدهند که تقریبا مسئول بین ١ تا ٣ درصد تمام موارد دیستونی ها میباشد.بنا به دلایل نامشخص ، به نظر میرسد شیوع اختلال در افراد مونث کمی بیشتر از افراد مذکر میباشد.

 

علل

علل بیماری

دیستونی٦ در اثر جهش های ژن THAP1 ایجاد میشود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی که فاکتور رونویسی ( به نواحی ویژه ای از DNA متصل شده و فعالیت دیگر ژن ها را تنظیم میکند ) میباشد ، فراهم میکند.

به نظر میرسد این فاکتور رونویسی به کنترل چندین فرآیند بدن شامل رشد و تقسیم ( تکثیر ) سلول های اندوتلیالی ( سطوح درون رگ های خونی و دیگر ساختارهای سیستم گردش خون به نام رگ های لنفی را میپوشانند ) کمک میکند.پروتئین THAP1 در خودتخریبی سلول هایی که دیگر نیاز نیستند ( آپوپتوز ) نیز نقش دارد.

مطالعات نشان میدهد که بیشتر جهش های ژنTHAP1  که منجر به دیستونی٦ میشوند ، پایداری پروتئین THAP1 را تحت تاثیر قرار داده ، میزان THAP1 عملکردی قابل دسترس برای اتصال به DNA را کاهش میدهند. دیگر جهش ها ممکن است توانایی پروتئین برای اتصال به نواحی صحیح در DNA را معیوب کنند.مشکلات در اتصال به DNA   احتمالا تنظیم مناسب فعالیت ژن را مختل کرده و منجر به علائم و نشانه های دیستونی ٦ میشود.

یک جهش ویژه در ژن THAP1 مختص جمعیت منونایت در ایالات متحده غرب میانه میباشد که برای اولین بار دیستونی٦ در آنجا توصیف شد. این جهش توالی DNA در ناحیه ای از ژن به نام اگزون ٢ را تغییر میدهد. برخی دانشمندان از واژه دیستونی DYT6 برای دیستونی که از طریق این جهش ویژه ایجاد میشود ، استفاده میکنند و واژه گسترده تر دیستونی THAP1  برای دیستونی که از طریق هر جهشی در ژن THAP1 ایجاد شود ، استفاده میشود.

در کل ، جهش هایی که ناحیه ای از پروتئین  THAP1 که به DNA وصل میشود را تحت تاثیر قرار میدهند مثل جهشی که در جمعیت منونایت کشف شد ، علائم و نشانه هایی شدیدتر از جهش هایی دارند که دیگر نواحی پروتئین را تحت تاثیر قرار میدهند.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی غالب به ارث میرسد ،  به این معنی که یک کپی از ژن تغییر یافته در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. برخی افراد که ژن تغییر یافته را به ارث میبرند هرگز بیماری را نشان نمیدهند ، وضعیتی که به عنوان  نفوذ کاهش یافته شناخته میشود.

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.