اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون - ALG1
اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون - ALG1
  • بررسی 485 ژن مرتبط با بیماری های متابولیک
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون - ALG1

اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون - ALG1

ALG1-congenital disorder of glycosylation

OMIM: #608540

اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون

توصیف

توصیف بیماری

اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون - ALG1 (ALG1-CDG ، به عنوان اختلال مادرزادی گلیکوزیلاسیون نوع IK  نیز شناخته میشود) یک بیماری ارثی است که علائم متنوعی داشته و این علائم  معمولا در نوزادی ایجاد شده و میتوانند سیستم های مختلف بدن را درگیر کنند. افراد مبتلا به ALG1-CDG اغلب دارای ناتوانی ذهنی ، رشد تاخیریافته و تون ماهیچه ای ضعیف ( هیپوتونی ) میباشند. بسیاری افراد مبتلا دچار تشنج میشوند که به سختی درمان میشود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دارای مشکلات حرکتی مثل لرزش ریتمیک غیرارادی ( ترمور یا رعشه ) یا اختلالات حرکتی و تعادلی ( آتاکسی ) باشند. افراد مبتلا به این بیماری اغلب اختلالات انعقاد خون که منجر به انعقاد غیرعادی یا دوره های خونریزی غیر عادی میشوند ، دارند. بعلاوه ، افراد مبتلا ممکن است میزان غیرطبیعی و کم پروتئین هایی به نام آنتی بادی ها ( یا ایمونوگلوبولین ها ) بویژه ایمونوگلوبولین G (IgG) تولید کنند. آنتی بادی ها به حفظ بدن در برابر عفونت با ذرات خارجی یا میکروب ها کمک میکنند.

کاهش در میزان آنتی بادی ها میتواند بدن افراد بیمار را برای مقابله با عفونت ها ناتوان سازد. برخی افراد مبتلا به این بیماری دارای آنومالی های فیزیکی مثل سر کوچک ( میکروسفالی ) ، ویژگیهای چهره ای غیرطبیعی ، بدشکلی های مفصلی به نام contractures ، انگشت های دست و پا  لاغر کشیده ( آرکانوداکتیلی ) یا لایه های گوشتی غیرطبیعی در نوک انگشت های دست و پا  ، میباشند. مشکلات چشمی که ممکن است در افراد مبتلا به این بیماری ظاهر شوند شامل داشتن چشم هایی که به یک جهت نگاه نمیکنند ( لوچی ) یا حرکات چشمی غیرارادی ( نیستاگموس ) میباشند. ندرتا ، افراد بیمار دچار نابینایی میشوند. اختلالات نادرتری که در افراد مبتلا به این بیماری ظاهر میشوند شامل مشکلات تنفسی ، کاهش حس در بازوها و پاها ( نوروپاتی محیطی ) ، تورم ( ادم ) و اختلالات گوارشی میباشند. علائم این بیماری معمولا شدید میباشند ، طوریکه افراد مبتلا تنها تا نوزادی یا کودکی خود زنده میمانند. گرچه ، برخی افراد مبتلا به این بیماری مبتلا به نوع ملایم تری از بیماری بوده و تا بزرگسالی زنده میمانند.

 

فراوانی

فراوانی

به نظر میرسد  ALG1-CDG یک اختلال نادر باشد ؛ کمتر از 30 فرد بیمار در مقالات علمی توصیف شده اند.

 

علل

علل بیماری

جهش های ژن ALG1 منجر به ALG1-CDG میشوند. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت آنزیمی که در فرآیندی به نام گلیکوزیلاسیون شرکت میکند ، فراهم میکند. طی این  فرآیند ، زنجیره های مرکب مولکول های قند ( الیگوساکارید ها ) به پروتئین ها و چربی ها ( لیپید ها ) اضافه میشوند. گلیکوزیلاسیون ، پروتئین ها و لیپید ها  را تغییر میدهد ، طوریکه آن ها میتوانند به  طور کامل عملکرد خود را  انجام دهند. آنزیمی که از ژن ALG1 تولید میشود یک قند ساده به نام مانوز را به الیگوساکارید های در حال رشد در مرحله ویژه ای از  تشکیل زنجیره قند ، انتقال میدهد. زمانیکه تعداد صحیح مولکول های قند به هم متصل شدند ، این الیگوساکارید به یک پروتئین یا لیپید متصل میشود.

جهش های ژن ALG1 منجر به تولید یک آنزیم غیرطبیعی با عملکرد کاهش یافته میشوند. آنزیم با عملکرد ضعیف نمیتواند به طور موثر مانوز را به زنجیره های قند اضافه کند  و منجر به ایجاد الیگوساکارید هایی میشود که اغلب ناقص میباشند. گرچه ، الیگوساکارید های کوتاه میتوانند به پروتئین ها و چربی ها منتقل شوند اما کیفیت این فرآیند به اندازه کیفیت الیگوساکارید ها با طول کامل نمیباشد. طیف وسیعی از علائم این بیماری احتمالا به علت گلیکوزیلاسیون ناقص پروتئین ها و لیپیدهای مورد نیاز برای عملکرد طبیعی بسیاری از عضوها و بافت ها میباشند.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

 

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.