آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم
آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم
  • بررسی 66 ژن مرتبط با بیماری های تولید مثلی
  • بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم

آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم

Müllerian aplasia and hyperandrogenism

OMIM:#158330

آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم

توصیف

توصیف بیماری

آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم ، بیماری است که سیستم تولیدمثلی زنان را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری در اثر تکوین غیرطبیعی مجاری مولرین که ساختارهای جنینی هستند که به رحم ، لوله های فالوپ ، گردنه رحم و بخش بالایی واژن تبدیل میشوند ، ایجاد میشود. افراد مبتلا به آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم معمولا دارای رحم توسعه نیافته یا بدون رحم میباشند و ممکن است دارای اختلال در دیگر اعضای تولیدمثلی نیز باشند. زنان مبتلا به این بیماری دارای دستگاه تناسلی خارجی طبیعی میباشند و در سن بلوغ دارای سینه ها و  موهای ناحیه شرمگاه طبیعی میباشند ؛ گرچه ، تا سن 16 سالگی پریود نمیشوند ( یائسگی اولیه ) و حتی ممکن است هرگز پریود نشوند. زنان مبتلا توانایی داشتن فرزند را ندارند ( نابارور هستند ). در خون زنان مبتلا به آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم ، سطوح هورمون های جنسی مردانه یعنی آندروژن ها بیشتر از حالت طبیعی است ( هایپرآندروژنیسم ) ، که میتواند باعث ایجاد جوش و موهای زائد صورت ( هیرسوتیسم صورتی ) شود. اختلالات کلیوی ممکن است در برخی افراد مبتلا وجود داشته باشند.

 

فراوانی

فراوانی

آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم یک اختلال بسیار نادر است ؛ این بیماری تنها در تعداد کمی از افراد در سراسر جهان شناسایی شده است.

 

علل

علل بیماری

جهش های ژن WNT4 باعث ایجاد آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم می شوند. این ژن به خانواده ژن های WNT که نقش های اساسی در تکوین پیش از تولد ایفا می کنند تعلق دارد. ژن WNT4 دستورالعمل هایی برای تولید پروتئینی که برای تشکیل سیستم تولیدمثلی زنان ، کلیه ها و چندین غده تولیدکننده هورمون ضروری است ، فراهم می کند. در طی تکوین سیستم تولیدمثلی افراد مونث ، پروتئین WNT4 تشکیل مجاری مولرین را تنظیم میکند. این پروتئین در تکوین تخمدان ها از قبل از تولد تا دوران بزرگسالی نیز مشارکت می کند و برای تکوین و حفظ سلول های تخمک ( اووسیت ها ) در تخمدان ضروری است. پروتئین WNT4 تولید آندروژن ها را نیز تنظیم میکند. جهش های ژن WNT4 واحد های ساختاری پروتئین ( اسیدهای آمینه ) را در پروتئین WNT4 تغییر می دهند. دانشمندان فرض می کنند که پروتئین تغییریافته نمیتواند به طور طبیعی از سلولها ترشح شود ؛ پروتئین در دام افتاده توانایی انجام عملکردهای معمول خود را ندارد. از دست دادن تنظیم توسط WNT4 احتمالا تکوین سیستم تولیدمثلی زنان را مختل میکند و باعث القای تولید غیرطبیعی آندروژن ها میشود و این امر منجر به ایجاد علائم آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم میشود.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومال غالب به ارث میرسد ، به این معنی که یک کپی از ژن تغییریافته در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. دختران مبتلا به این بیماری جهش را از مادر خود به ارث نمیبرند زیرا زنان مبتلا به این بیماری نمیتوانند صاحب فرزند باشند. اگرچه این نامشخص است که فرد مبتلا جهش را از پدر خود به ارث برده یا در اثر جهش های جدید در ژن خود مبتلا شده است. آپلازی مولرین و هایپرآندروژنیسم ممکن است در افراد بدون تاریخچه خانوادگی از بیماری ظاهر شود.

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.