آزمایش کلسترول
آزمایش کلسترول
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

آزمایش کلسترول

آزمایش کلسترول

Cholesterol

آزمایش کلسترول

آزمایش های مرتبط

آزمایش های مرتبط

لیپوپروتئین، تری گلیسرید و آپولیپوپروتئین.

 

شرایط

شرایط نمونه گیری

بیمار بعد از صرف غذایی کم چرب 12-14 ساعت می بایست ناشتا باشد. رژیم غذایی دو هفته قبل از آزمایش بر نتایج آن اثر گذار است و بیمار یک هفته قبل از آزمایش یک رژیم غذایی طبیعی را رعایت کند. همچنین 24 ساعت قبل از آزمایش از مصرف الکل جدا خودداری شود.

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

کلسترول اصلی ترین لیپید مرتبط با بیماری عروقی آترواسکلروتیک می باشد. برای تولید هورمون های جنسی، استروئید ها، غشاهای سلولی و اسید های صفراوی هم مورد نیاز است. بیشترین مقدار کلسترول مصرفی با استفاده از غذاهای حیوانی وارد بدن می شوند. کبد کلسترول را به شکل آزاد آن متابولیزه می کند و کلسترول توسط لیپوپروتئین ها در جریان خون منتقل می شود. حدود 25 درصد کلسترول به HDL و  75 درصد آن به LDL و متصل می گردد. کلسترول جزء اصلی LDL و جزء کوچکی از HDL و VLDL است. LDL نسبت مستقیمی با افزایش خطر CHD نیز دارد. هدف از آزمایش کلسترول، شناسایی بیمارانی که در معرض خطر بیماری قلبی آترواسکلروتیک هستند، می باشد.

 

افزایش

دلایل افزایش

افزایش سطوح کلسترول در هایپرلیپیدمی فامیلی، هایپرکلسترولمی فامیلی، بارداریسندرم نفروتیک، دیابت شیرین کنترل نشده، کم کاری تیروئید، سندرم نفروتیک، سیروز صفراوی، استرس، آترواسکلروز، رژیم غذایی پر کلسترول، گزانتوماتوز، فشار خون بالا و MI مشاهده میگردد.

کاهش

دلایل کاهش

کاهش سطوح کلسترول در آنمی پرنیشیوز، آنمی همولیتیک، عفونت/استرس، سوء تغذیه، سوء جذب، سرطان پیشرفته، بیماری کبد، AMI، پرکاری تیروئید و داروهای پایین آورنده کلسترول دیده می شود.

 

دارو

داروها و عوامل مداخله گر

داروهای فنی توئین (دیلانتین)، سولفونامیدها، قرص های ضد بارداری، کورتیکواستروئیدها، اپی نفرین، عوامل بلوکه کننده بتا – آدرنرژیک، استروئیدهای آنابولیک، آدرنوکورتیکوتروپیک، ویتامین D، سیکلوسپورین و دیورتیک های تیازیدی افزایش دهنده سطوح کلسترول می باشند، همچنین عواملی چون بارداری، اووفورکتومی و دوران پس از یائسگی میزان آن را افزایش می دهد. در مقابل داروهایی مثل نیترات ها، استاتین ها، نیاسین، مهار کننده های منوآمین اکسیداز، کلروپروپامید، کاپتوپریل، داروهای متصل شونده به نمک های صفراوی، آلوپورینول، اندروژن ها، کلوفیبرات، کلشی سین، کولستیپول، ایزونیازید، لیوتیرونین (سیتومل) و اریترومایسین کاهنده سطوح کلسترول می باشند و همچنین وضعیت خوابیده نیز میزان آن را کاهش می دهد. 

 

نرمال

مقادیر نرمال

  • نوزادان: 53-135 mg/dL
  • شیرخواران: 70-175 mg/dL
  • کودکان: 120-200 mg/dL
  • بالغین / افراد مسن: کمتر از 200 mg/dL

بجرانی

مقادیر بحرانی

مقادیر خارج از محدوده نرمال

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.