آزمایش هورمون آنتی مولرین (AMH)
آزمایش هورمون آنتی مولرین (AMH)
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

آزمایش هورمون آنتی مولرین (AMH)

تست هورمون آنتی مولرین (AMH)

(Anti-Mullerian hormone (AMH) , Mullerian inhibiting factor (MIF

شرایط

شرایط نمونه گیری

این آزمایش نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد.

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

زنان پس از شیمی درمانی سرطان یا زنان یائسه یا زنان با نارسایی زودرس تخمدان، سطوح AMH بسیار پایینی دارند، معمولا زیر حد تشخیص است (0/25 ng/ml). در حالی که غلظت AMH بهینه برای پیش بینی واکنش به لقاح آزمایشگاهی هنوز تعیین نشده، با این حال پذیرفته شده است که محدوده غلظت AMH پیش از یائسگی تا یائسگی (0.0 – 0.6 ng/ml) حاکی از ذخیره مقادیر کم یا عدم وجود این هورمون در تخمدان می باشد. با توجه به سن بیمار تحریک تخمدان احتمالا سبب نقص در این بیماران می شود و اکثر متخصصین ناباروری اهدای تخمک از دهنده را برای لقاح توصیه می کنند.

اگر غلظت AMH به بیشتر از 3 ng/ml برسد، نشان از تحریک بیش از حد تخمدان است، برای این بیماران کمترین حد تحریک توصیه می گردد. در بیمارانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، غلظت AMH امکان دارد 2 تا 5 برابر بیشتر از دامنه مرجع باشد(متناسب با سن). چنین سطح بالایی نشان دهنده عدم تخمک گذاری و سیکل های نامنظم در خانم ها می باشد. در کودکان با شرایط ابهام دو جنسی، نتیجه AMH بیشتر از حد طبیعی زنان، پیش بینی کننده وجود بافت بیضه می باشد، در حالی که یک مقدار غیر قابل شناسایی نشان از عدم وجود آن است. در پسران با بیضه نزول نکرده یا Cryptorchidism (بيمارى که در آن پایين آمدن بيضه‌ها به داخل کيسه بيضه صورت نگرفته) غلظت قابل اندازه گیری AMH نشان دهنده ی عدم نزول بیضه می باشد، در صورتی که یک مقدار غیر قابل ردیابی AMH، به طور محتمل نشان از نارسایی عملکرد طبیعی گناد ها است. تومور سلول های گرانولوزای تخمدان امکان دارد ترشح کننده AMH، Inhibin A و Inhibin B باشند. سطوح افزایش یافته هر یک از این نشانگر ها می تواند نشان دهنده چنین توموری در یک خانم با یک توده تخمدان باشد. سطوح بالای AMH باید با درمان موفقیت آمیز کاهش پیدا کند. افزایش سطح AMH نشان دهنده عود یا پیشرفت تومور می باشد.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش هورمون آنتی مولرین (AMH) می توانید به این لینک نیز مراجعه بفرمایید.

 

دارو

داروها و عوامل مداخله گر

در موارد کمی وجود آنتی بادی های هتروفیل در نمونه سرم امکان دارد در نتایج آزمون تداخل ایجاد نموده و باعث افزایش کاذب تست شود. غلظت بسیار بالای AMH در سرم امکان دارد سبب پدیده هوک شود و نتایج منفی کاذب مشاهده گردد. حضور اتوآنتی بادی های ضد AMH در نمونه سرم بیمار امکان دارد باعث نتایج منفی کاذب شود. نمونه با همولیز یا لیپمیک و یا ایکتریک شدید، در نتایج آزمون باعث اختلال می شوند.

 

نرمال

مقادیر نرمال

زنان

  • کمتر از 2 سال : < 4/7 ng/mL
  • 2 تا 12 سال : < 8/8 ng/mL
  • 13 تا 45 سال : 0/9 – 9/5 ng/mL
  • 46 سال و بالاتر : < 1 ng/mL

مردان

  • کمتر از 2 سال : 14 – 466 ng/mL
  • 2 تا 12 سال : 7/4 – 243 ng/mL
  • 13 سال و بالاتر : 0/7 – 19 ng/mL

برای انجام آزمایش در منزل و دریافت جواب آنلاین بروی دکمه زیر کلیک فرمایید

آزمایش در منزل

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.