آزمایش سیستاتین C
آزمایش سیستاتین C
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

آزمایش سیستاتین C

آزمایش سیستاتین C

Cystatin C

سیستاتین

شرایط

شرایط نمونه گیری

این آزمایش نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد.

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

سيستاتين C يك پروتئين ممانعت کننده سیستئین پروتئاز و غیر گلیکوزیدی می باشد كه در تمام سلول هاي هسته دار بدن توليد مي شود. به دلیل اندازه كوچك و بار مثبتی که دارد به سادگی از گلومرول ها فيلتر می گردد. ميزان توليد سیستاتین C  از 4 ماهگي تا 70 سالگي تقریبا ثابت بوده  و متناسب با GFR مي باشد. مقدار توليد آن بر خلاف كرآتينين سرم تحت تاثير جرم عضله، نژاد و جنس نبوده و ساير محدوديت هاي كرآتينين را نيز دارا نمي باشد. مقادیر نرمال آن در مردان و زنان تقریبا یکسان بوده و در سرم یا پلاسمای هپارینه 0/5 – 1/5 mg/L می باشد. اين پروتئین به واسطه توبول پروكسيمال بازجذب می شود و در نبود نارسايي توبولي پروكسيمال، به هيچ وجه در ادرار ترشح نمي شود، از این رو وجود آن در ادرار، نشان دهنده آسيب توبولي پروكسيمال خواهد بود.

غلظت سرمی این پروتئین تنها به فیلتراسیون گلومرولی بستگی دارد، از این جهت تغييرات غلظت سرمی  Cystatin-C به عنوان معيار غير مستقيمي از GFR مورد استفاده قرار مي گيرد. Cystatin-C   به طور معکوس با میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR)  مرتبط است. سطح بالایی از سیستاتین C نشان دهنده کاهش GFR است. Cystatin-C ممکن است ارزیابی دقیق تری از GFR در بیماران مسن، افراد بسیار چاق و یا دچار سوء تغذیه نسبت به کراتینین فراهم آورد. این تست نیاز به داده های ژنتیکی بیمار ندارد و می تواند برای آن دسته از بیمارانی که این اطلاعات را در دسترس ندارند استفاده شود.

 

داروها

داروها و عوامل مداخله گر

همولیز شدید در نتایج آزمون تداخل ایجاد می کند. میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده (eGFR) اندازه دقیقی از GFR  نمی باشد و می تواند به واسطه عوامل غیر کلیوی (برای مثال التهاب) تحت تأثیر قرار بگیرد. نمونه های لیپمیک یا فریز شده که بعد از ذوب شدن کدر می شوند امکان دارد در سنجش تداخل ایجاد کنند.

 

نرمال

مقادیر نرمال

  • از بدو تولد تا 3 ماهگی : 0/8 – 2/3 mg/L
  • 4  ماهگی تا 11 ماهگی : 0/7 – 1/5 mg/L
  • 1 سال تا 17 سالگی : 0/5 – 1/3 mg/L
  • بالای 18 سال (زن) : 0/5 – 1/4 mg/L
  • بالای 18 سال (مرد) : 0/6 – 1/5 mg/L
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.