آزمایش بتا بارداری -  تست بتا HCG -  گنادوتروپین جفتی انسان - زیر واحد بتا (Beta-hCG)
آزمایش بتا بارداری - تست بتا HCG - گنادوتروپین جفتی انسان - زیر واحد بتا (Beta-hCG)
درخواست نمونه گیری در محل
{{services.detail.price.toLocaleString()}} تومان نامشخص
اطلاعات تماس آزمایشگاه
درخواست مشاوره
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آزمایشگاه تماس بگیرید.
اطلاعات تماس آزمایشگاه

آزمایش بتا بارداری - تست بتا HCG - گنادوتروپین جفتی انسان - زیر واحد بتا (Beta-hCG)

آزمایش بتا برای بارداری - تست گنادوتروپین - آزمایش خون بتا بارداری

Beta-human chorionic gonadotropin (Beta-hCG)

Beta-human chorionic gonadotropin

شرایط

شرایط نمونه گیری

آزمایش بتا نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد. در صورت استفاده از سنجش RIA ، بیمار نباید اخیرا در معرض مواد رادیواکتیو قرار گرفته باشد.

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

از این تست برای تشخیص بارداری، سندرم داون (تریزومی 21)، سندرم ادوارد (تریزومی 18)، پایش نئوپلاسم­های تروفوبلاستیک حاملگی و ارزیابی تومورهای ژرم سل شامل کارسینوم امبریونال (embryonal carcinoma) و کوریوکارسینوما (choriocarcinoma) استفاده می شود. هورمون hCG در حین حاملگی تولید می گردد. این هورمون توسط جفت که تخم را پس از لانه گیزی در رحم تغذیه می کند، ایجاد می شود. hCG اولین بار حدود 11 روز بعد از لقاح درون خون و بین 12 تا 14 روز پس از لقاح درون ادرار قابل اندازه گیری می باشد. در حالت طبیعی مقدار HCG هر 72 ساعت دو برابر می شود. سطح این هورمون در هفته های 8 تا 11 بارداری به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه بارداری روبه کاهش می رود.

 

افزایش

دلایل افزایش

در بیماری هایی مانند؛ سرطان بیضه غیر سمینومایی، تومورهای ژرم سل تخمدان، تراتوما در کودکان و سندرم داون (تریزومی 21) سطوح β-hCG افزایش می یابد.

 

دارو

داروها و عوامل مداخله گر

داروهای پرومتازین و دیورتیک ها سبب افزایش سطوح HCG و داروهای ضد پارکینسون، ضد تشنج، خواب آورها و آرامبخش ها به ویژه پرومازین و مشتقات آن سبب کاهش سطوح HCG می شوند. وجود بیماری هایی مثل پروتئینوری، هموگلوبینوری، زایمان جدید تا سقط جنین، اشتباه در روش اجرای تست و خطا در خواندن نتایج ممکن است باعث پاسخ مثبت کاذب شود، همچنین آنتی‏بادی­های هتروفیلیک (heterophilic) که به عنوان آنتی‏بادی انسانی ضدموش (HAMA) نیز شناخته شده‏اند گاهی اوقات سبب موارد مثبت کاذب HCG می شوند. هنگامی که HCG در حداکثر غلظت (در روز های 60 تا 80) می باشد، 5-10% امکان ایجاد جواب منفی کاذب وجود خواهد داشت. پاسخ های منفی کاذب معمولا به دلیل خطا در انجام روش ارائه شده می باشند. یکی دیگر از علل ایجاد پاسخ منفی کاذب انجام تست در روز های اول لقاح می باشد که هنوز هورمون HCG وارد ادرار نشده است. همچنین سرم همولیز و لیپمیک امکان دارد سبب تداخل در نتایج تست شود.

 

نرمال

مقادیر نرمال

اطفال و کودکان

  • بدو تولد تا 3 ماهگی : ≤ 50 IU/L
  • 3 ماهه تا 18 سالگی : < 1/4 IU/L

بالغین

  • مردان : < 1/4 IU/L

زنان

  • غیر حامله : < 5 IU/L
  • قبل از یائسگی : < 1 IU/L
  • بعد از یائسگی : < 7 IU/L
  • بارداری مثبت : > 25 IU/L

برای انجام آزمایش در منزل و دریافت جواب آنلاین بروی دکمه زیر کلیک فرمایید

آزمایش در منزل

نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.