آیا امیکرون خطر عفونت مجدد COVID-19 را افزایش می دهد؟

آیا امیکرون خطر عفونت مجدد COVID-19 را افزایش می دهد؟

یکشنبه، 22 خرداد ماه 1401

اگر شما یک بار به COVID-19 مبتلا شدید. آیا می توانید آن را دوباره دریافت کنید؟ متأسفانه، شما می توانید مجدد به کرونا مبتلا شوید و با ظهور نوع Omicron، بسیاری می ترسند که عفونت مجدد COVID-19 شایع تر شود.

طبق گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بر اساس دانش ما از سایر کروناویروس‌ها، عفونت مجدد COVID-19 قابل انتظار است. این بدان معنی است که هر فردی که از COVID-19 بهبود یافته است می تواند دوباره آلوده شود

اگرچه موارد عفونت مجدد به طور کلی نادر است، اما ویروس به طور طبیعی جهش می‌یابد، و همیشه این احتمال وجود دارد که انواع جدید متفاوت از آنچه ما انتظار داریم رفتار کنند. انواع مختلفی مانند Omicron ممکن است بتوانند از هرگونه مصونیت طبیعی که ممکن است از عفونت‌های نوع COVID-19 قبلی ایجاد کرده باشید دوری کنند.

آیا احتمال عفونت مجدد با Omicron بیشتر است؟

با توجه به سازمان بهداشت جهانی، این احتمال وجود دارد که خطر عفونت مجدد با نوع Omicron افزایش یابد.

جولیو سیلوا، MD/PhD، "مطالعات اولیه از سراسر جهان نشان می دهد که نوع Omicron به اندازه کافی از SARS-CoV-2 اجدادی - [ویروسی که باعث COVID-19 می شود]) متمایز است تا احتمال عفونت مجدد را افزایش دهد.

یک مطالعه پیش از چاپ که در دسامبر گذشته در medRxiv ارسال شد، نشان می‌دهد که نوع Omicron ممکن است بتواند از مصونیت طبیعی در برابر عفونت قبلی COVID-19 فرار کند.3 مطالعه پیش از چاپ دیگری که در اوایل این ماه منتشر شد نشان داد که عفونت قبلی در برابر عفونت مجدد علامت‌دار با آلفا، بتا محافظت می‌کند. و یا انواع دلتا با حدود 90 درصد، اما تنها 30 درصد برای نوع Omicron.4 این مطالعات هنوز باید توسط همتایان مورد بررسی قرار گیرند، بنابراین هنوز نمی توان از آنها برای هدایت عمل بالینی استفاده کرد.

سیلوا گفت که احتمال عفونت مجدد ممکن است به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد، مانند:

سیستم ایمنی پایه شما
زمان از آخرین عفونت
زمان از واکسیناسیون کووید-19
سویه COVID-19 که در ابتدا به آن آلوده شده اید
سویه COVID-19 در گردش

سیلوا افزود: «عفونت مجدد نسبت به اولین عفونت شدیدتر است. این به این دلیل است که سیستم ایمنی شما حداقل مقداری حافظه از عفونت قبلی دارد و می‌تواند سریع‌تر پاسخ ایمنی را برای مقابله با آن با تولید آنتی‌بادی و حافظه سلولی جمع‌آوری کند.»

یک مطالعه مقایسه‌ای منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که عفونت‌های مجدد نسبت به عفونت‌های اولیه 90 درصد کمتر در معرض خطر بستری شدن و مرگ هستند. از 1304 مورد عفونت مجدد که محققان مورد مطالعه قرار دادند، چهار مورد شدید وجود داشت و هیچ عفونت مجدد بحرانی یا کشنده وجود نداشت.

دانیل باخمن، پزشک اورژانس در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: «عفونت مجدد نسبتاً نادر است. بر این اساس، ممکن است موارد خفیف یا بدون علامت گزارش نشود و بنابراین درک ما تا حدودی ناقص است.

اگرچه موارد عفونت مجدد نادر است، اما ادامه اقدامات احتیاطی مناسب مانند پوشیدن ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و واکسیناسیون برای کاهش انتقال ویروس بسیار مهم است.

آیا می توانید بلافاصله مجدداً مبتلا شوید؟

طبق CDC، عفونت مجدد در طی 90 روز پس از عفونت اولیه کووید-19 غیرمعمول است.بعید است تا مدتی دوباره آلوده شوید زیرا احتمالاً حداقل سطحی از ایمنی طبیعی را ایجاد کرده اید. برخی از مطالعات مصونیت را نشان می دهند که بین 5 تا 12 ماه دوام می آورد.7

هنگامی که شما مبتلا به کووید-19 هستید، بدن آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس تولید می‌کند که از عفونت مجدد محافظت می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما به خطر بیفتد یا کاهش یابد، ممکن است در وهله اول تعداد زیادی یا هیچ آنتی بادی تولید نکند. باخمن گفت، با کاهش سطح آنتی بادی ها، شما در معرض خطر عفونت دیگری هستید.

سیلوا گفت: "همانند واکسیناسیون، عفونت مجدد با افزایش زمان از زمان اولین عفونت شما افزایش می یابد." «یعنی، هر چه زمان بیشتری از عفونت قبلی گذشته باشد، احتمال عفونت مجدد بیشتر است. با این حال، این اتفاقات هنوز بسیار نادر هستند.»

یک مطالعه CDC نشان می‌دهد که احتمال ابتلای مجدد به کووید-۱۹ در افرادی که واکسینه نشده‌اند بسیار بیشتر است، که بر اهمیت واکسینه شدن تاکید می‌کند.

باخمن گفت: «داده‌های محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد واکسیناسیون پس از عفونت، خطر عفونت مجدد را کاهش می‌دهد». مطالعه منتشر شده در Cell به این نتیجه رسید که دو دوز واکسن mRNA COVID-19 برای خنثی کردن نوع Omicron کافی نیست. بنابراین، دوز تقویت کننده مورد نیاز است.

به طور کلی، تزریق واکسن تقویت کننده به شما کمک می کند تا ایمنی خود را در برابر COVID-19 به حداکثر برسانید، و بهترین کار این است که تمام محافظتی که می توانید داشته باشید را داشته باشید.

سیلوا خاطرنشان کرد: عفونت اولیه کووید-19 احتمالاً یک پاسخ ایمنی موضعی قوی در بدن ایجاد می‌کند و دوز تقویت‌کننده ممکن است باعث تقویت حافظه اضافی برای طولانی‌تر شدن زمان قبل از کاهش سطح آنتی‌بادی شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.