سرطان فرج و هرآنچه که باید بدانید؟

سرطان فرج و هرآنچه که باید بدانید؟

یکشنبه، 25 اردیبهشت ماه 1401

سرطان فرج نوعی سرطان است که در سطح خارجی دستگاه تناسلی زنانه ایجاد می شود. فرج ناحیه ای از پوست است که مجرای ادرار و واژن را احاطه کرده است که شامل کلیتوریس و لابیا می شود. سرطان فرج معمولاً به صورت توده یا زخم روی فرج ایجاد می شود که اغلب باعث خارش می شود. اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد، سرطان فرج بیشتر در افراد مسن تشخیص داده می شود.

درمان سرطان فرج معمولاً شامل جراحی برای برداشتن سرطان و مقدار کمی از بافت سالم اطراف است. گاهی اوقات جراحی سرطان فرج نیاز به برداشتن کل فرج دارد. هرچه سرطان فرج زودتر تشخیص داده شود، احتمال کمتری وجود دارد که یک جراحی گسترده برای درمان مورد نیاز باشد.

علائم و نشانه های سرطان فرج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارشی که از بین نمی رود
درد و حساسیت
خونریزی غیر از قاعدگی
تغییرات پوستی، مانند تغییر رنگ یا ضخیم شدن
توده، برجستگی های زگیل مانند یا زخم باز

علل

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان فرج می شود.

به طور کلی، پزشکان می دانند که سرطان زمانی شروع می شود که یک سلول تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد کند. DNA حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. جهش ها به سلول می گویند که به سرعت رشد کرده و تقسیم شود. سلول و فرزندانش زمانی به زندگی خود ادامه می دهند که سایر سلول های طبیعی بمیرند. سلول های تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که ممکن است سرطانی باشد، به بافت مجاور حمله کرده و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

انواع سرطان فرج

نوع سلولی که سرطان فرج در آن شروع می شود به پزشک کمک می کند موثرترین درمان را برنامه ریزی کند. شایع ترین انواع سرطان فرج عبارتند از:

کارسینوم سلول سنگفرشی ولو. این سرطان در سلول های نازک و صافی که سطح فرج را پوشانده اند شروع می شود. بیشتر سرطان های فرج، کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.
ملانوم ولوار. این سرطان در سلول های تولید کننده رنگدانه موجود در پوست فرج شروع می شود.

جلوگیری

خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را کاهش دهید
برای کاهش خطر ابتلا به سرطان فرج، خطر ابتلا به عفونت مقاربتی HPV را کاهش دهید:

هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. کاندوم ممکن است خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد اما نمی تواند به طور کامل در برابر آن محافظت کند.
واکسن HPV را دریافت کنید. کودکان و بزرگسالان جوان ممکن است واکسن HPV را در نظر بگیرند، که در برابر سویه‌های ویروسی که تصور می‌شود باعث بیشتر موارد سرطان فرج می‌شود، محافظت می‌کند.
از پزشک خود در مورد معاینات لگن سوال کنید
از پزشک خود بپرسید که چند بار باید تحت معاینه لگن قرار بگیرید. این معاینات به پزشک اجازه می دهد تا به صورت بصری فرج شما را بررسی کند و اندام های تناسلی داخلی شما را برای بررسی ناهنجاری ها به صورت دستی بررسی کند.

با پزشک خود در مورد عوامل خطر سرطان فرج و سایر سرطان های لگن صحبت کنید تا مناسب ترین برنامه معاینه غربالگری را برای شما تعیین کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.