سردرد سینوسی چیست؟

سردرد سینوسی چیست؟

شنبه، 24 اردیبهشت ماه 1401

سردرد سینوسی زمانی اتفاق می‌افتد که مجرای سینوسی پشت چشم‌ها، بینی، گونه‌ها و پیشانی شما گرفتگی دارند. این باعث فشار و درد می شود. ممکن است سردرد سینوسی را در هر دو طرف سر تجربه کنید.

طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد دیگر از اصطلاح "سردرد سینوسی" استفاده نمی کند زیرا این اصطلاح بسیار گسترده بود. اما این اصطلاح هنوز به طور گسترده توسط پزشکان و بیماران استفاده می شود.

انواع دیگر سردرد ممکن است شبیه سردرد سینوسی باشد، اما سردرد سینوسی واقعی نادر است. سردرد سینوسی ناشی از عفونت سینوسی یا التهاب سینوس ها است که به آن سینوزیت می گویند.

اگر آلرژی دارید سردرد سینوسی می تواند به صورت فصلی اتفاق بیفتد یا فقط گاهی اوقات وقتی سینوس های شما به دلایل دیگری تحریک می شوند. داروهای گیاهی، درمان های بدون نسخه (OTC) و داروهای تجویزی وجود دارد که می توانید برای درمان سردرد سینوسی مصرف کنید.

سینوس در سر

سینوس های پارانازال فضاهای توخالی در جمجمه اطراف چشم و بینی شما هستند. آنها وزن سر شما را کاهش می دهند، به صدای شما طنین می بخشند، از صورت شما در برابر ضربه محافظت می کنند و دمای داخل بینی شما را کنترل می کنند.

سینوس‌ها همچنین مخاط تولید می‌کنند، مایعی رقیق که باکتری‌ها، ویروس‌ها و آلرژن‌ها را به دام می‌اندازد و از رسیدن آنها به بقیه بدن جلوگیری می‌کند. اگر مخاط بیش از حد ایجاد شود، ذرات به دام افتاده می توانند باعث عفونت سینوسی یا سینوزیت شوند.

سینوس ها مستعد عفونت هستند. آنها یک پوشش مشترک با بینی شما دارند، بنابراین عفونت های بینی می توانند به راحتی به سینوس ها سرایت کنند.

علائم سردرد سینوسی چیست؟

علائم سینوس های ملتهب همراه با سردرد سینوسی است. این علائم عبارتند از:

گرفتگی بینی
آبریزش بینی
ترشحات سبز یا زرد بینی
ضعیف شدن حس بویایی
فشار ناخوشایند پشت پیشانی شما
وقتی به جلو خم می شوید درد بدتر می شود
تب

فشار سینوسی چه احساسی دارد؟

درد یا فشار نه تنها در سر، بلکه در هر نقطه از ناحیه سینوس احساس می شود. محل احساس درد بستگی به این دارد که کدام سینوس ها تحت تأثیر قرار گرفته اند.

در حالی که فشار بیشتر در پشت و اطراف چشم‌ها، بینی و گونه‌ها دیده می‌شود، اما می‌تواند به سمت جلو تا دندان‌ها و به عقب تا پشت سر گسترش یابد. این نواحی اغلب به لمس حساس خواهند بود.

گاهی اوقات سردرد سینوسی می‌تواند باعث احساس خستگی یا درد در فک بالا شود. قرمزی و تورم گونه ها، بینی یا پیشانی ممکن است رخ دهد.

سردرد سینوسی در مقابل میگرن

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، 50 درصد از تشخیص های اشتباه میگرن با تصور اینکه فرد دچار سردرد سینوسی است شروع می شود. تا 90 درصد از افرادی که برای سردرد سینوسی به پزشک مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که به میگرن مبتلا هستند.

افراد مبتلا به میگرن ممکن است علائمی شبیه به سینوزیت مانند آبریزش بینی یا احتقان داشته باشند. سردردهای میگرنی همچنین باعث ایجاد درد در امتداد عصب سه قلو می شود که با مجرای سینوسی در تعامل است. افرادی که میگرن را تجربه می کنند ممکن است فکر کنند این درد مربوط به سینوس ها است.

اگر هیچ یک از علائمی که به طور خاص با سردرد سینوسی همراه است را ندارید، ممکن است دچار میگرن شده باشید. درمان میگرن با سردرد سینوسی متفاوت است. علائم خاص میگرن عبارتند از:

حالت تهوع
استفراغ
سرگیجه
حساسیت به نور و صدا
اگر علائم خاص میگرن را تجربه می کنید، احتمالاً حمله میگرنی را تجربه می کنید نه سردرد سینوسی

دلایل و محرک های سردرد سینوسی چیست؟

سینوزیت به طور مستقیم باعث سردردهای سینوسی می شود، بنابراین آنها علل و محرک های مشابهی دارند. این شامل:

عفونت ویروسی. این شایع ترین علت سینوزیت و سردرد سینوسی است. حدود 90 درصد از افرادی که سرما می‌خورند، علائم سینوزیت را تجربه می‌کنند.
عفونت باکتریایی. این اغلب پس از یک عفونت ویروسی رخ می دهد و می تواند باعث طولانی تر شدن علائم شود.
عفونت قارچی. این ممکن است بیشتر در افرادی که دارای نقص ایمنی هستند رخ دهد.
آلرژی فصلی آلرژی‌هایی که برای مدت طولانی طول می‌کشند می‌توانند باعث التهاب سینوس‌ها شوند. به این رینیت یا تب یونجه می گویند.
تفاوت های ساختاری مواردی مانند پولیپ بینی، بزرگ شدن آدنوئید یا انحراف سپتوم می توانند از تخلیه مناسب سینوس ها جلوگیری کنند.

درمان ها و تسکین

پزشکان اغلب توصیه می کنند که اجازه دهید عفونت سینوسی خود به خود برطرف شود. در واقع بهترین روش برای بزرگسالان این است که درمان پزشکی برای سینوزیت حاد دریافت نکنند، مگر اینکه علائم خاصی مانند تب، درد شدید یا عفونت را تجربه کنند که بیش از 7 روز طول بکشد.

می توانید با استفاده از ابزار Healthline FindCare به پزشک مراقبت های اولیه در منطقه خود متصل شوید.

درمانهای خانگی

اگر سردرد سینوسی دارید، نازک کردن احتقان محبوس شده در سینوس ها ممکن است کمک کند. سعی کنید یک مرطوب کننده راه اندازی کنید یا سینوس های خود را با محلول نمکی برای تمیز کردن ناحیه شستشو دهید.

تنفس بخار نیز ممکن است کمک کند. استفاده از یک پارچه گرم و مرطوب در ناحیه سینوس‌ها ممکن است باعث تخلیه و کاهش فشار شود.

گزینه های OTC

آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی - بنیاد جراحی سر و گردن می گوید که پزشکان ممکن است برخی از داروهای OTC را برای کمک به مدیریت علائم توصیه کنند. اما این داروها التهاب زمینه‌ای را که باعث درد شما می‌شود را برطرف نمی‌کنند.

مسکن هایی مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تیلنول) می توانند درد ناشی از سردرد سینوسی را کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است علائم دیگری مانند درد فک یا تب را درمان کنند. اگر سردرد سینوسی شما بدتر شد یا در طی چند روز ادامه یافت، استفاده از مسکن ها را قطع کنید و با پزشک خود در مورد آنچه در حال وقوع است صحبت کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.