از Serotonin چه میدانید؟

از Serotonin چه میدانید؟

شنبه، 17 اردیبهشت ماه 1401

سروتونین یک ماده شیمیایی است که سلول های عصبی تولید می کنند. سیگنال هایی را بین سلول های عصبی شما ارسال می کند. سروتونین بیشتر در دستگاه گوارش یافت می شود، اگرچه در پلاکت های خون و در سراسر سیستم عصبی مرکزی نیز وجود دارد.

سروتونین از اسید آمینه ضروری تریپتوفان ساخته می شود. این اسید آمینه باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شما شود و معمولاً در غذاهایی مانند آجیل، پنیر و گوشت قرمز یافت می شود. کمبود تریپتوفان می تواند منجر به کاهش سطح سروتونین شود. این می تواند منجر به اختلالات خلقی، مانند اضطراب یا افسردگی شود.

سروتونین چه می کند؟

سروتونین بر هر قسمت از بدن شما تأثیر می گذارد، از احساسات گرفته تا مهارت های حرکتی. سروتونین به عنوان یک تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی در نظر گرفته می شود. این ماده شیمیایی است که به خواب، خوردن و هضم غذا کمک می کند. سروتونین همچنین کمک می کند:

کاهش افسردگی
تنظیم اضطراب
زخم ها را التیام بخشد
تحریک تهوع
حفظ سلامت استخوان

حرکات روده: سروتونین عمدتاً در معده و روده های بدن یافت می شود. به کنترل حرکات روده و عملکرد شما کمک می کند.

خلق و خو: تصور می شود که سروتونین در مغز اضطراب، شادی و خلق و خو را تنظیم می کند. سطوح پایین این ماده شیمیایی با افسردگی مرتبط است و افزایش سطح سروتونین ناشی از دارو باعث کاهش برانگیختگی می شود.

حالت تهوع: سروتونین بخشی از دلیل تهوع شما است. تولید سروتونین افزایش می یابد تا مواد غذایی مضر یا ناراحت کننده را سریعتر در اسهال خارج کند. این ماده شیمیایی همچنین در خون افزایش می یابد، که بخشی از مغز را که حالت تهوع را کنترل می کند، تحریک می کند.

خواب: این ماده شیمیایی مسئول تحریک بخش هایی از مغز است که خواب و بیداری را کنترل می کند. اینکه شما بخوابید یا بیدار شوید بستگی به این دارد که چه ناحیه ای تحریک شده و از کدام گیرنده سروتونین استفاده شده است.

لخته شدن خون: پلاکت های خون سروتونین ترشح می کنند تا به بهبود زخم ها کمک کنند. سروتونین باعث باریک شدن شریان های ریز می شود و به تشکیل لخته های خون کمک می کند.

سلامت استخوان: سروتونین در سلامت استخوان ها نقش دارد. سطوح بالای سروتونین در استخوان ها می تواند منجر به پوکی استخوان شود که باعث ضعیف تر شدن استخوان ها می شود.

سروتونین و سلامت روان

سروتونین به تنظیم طبیعی خلق و خوی شما کمک می کند. وقتی سطح سروتونین شما نرمال باشد، احساس می کنید:

شادتر
آرام تر
متمرکز تر
کمتر مضطرب
از نظر عاطفی پایدارتر

یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی اغلب سطح سروتونین پایینی دارند. کمبود سروتونین نیز با اضطراب و بی خوابی مرتبط است.

اختلافات جزئی در مورد نقش سروتونین در سلامت روان رخ داده است. برخی از محققان در مطالعات قدیمی تر این سوال را مطرح کرده اند که آیا افزایش یا کاهش سروتونین می تواند بر افسردگی تأثیر بگذارد. تحقیقات جدیدتر ادعا می کند که دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه حیوانی در سال 2016، موش‌هایی را که فاقد خود گیرنده‌های سروتونین بودند که ترشح سروتونین را مهار می‌کردند، بررسی کرد. بدون این گیرنده های خود، موش ها سطوح بالاتری از سروتونین موجود در مغزشان داشتند. محققان دریافتند این موش ها رفتارهای مرتبط با اضطراب و افسردگی کمتری از خود نشان می دهند.

محدوده طبیعی سطح سروتونین

به طور کلی، محدوده طبیعی سطح سروتونین در خون شما بین 101 تا 283 نانوگرم در میلی لیتر (ng/ml) است. با این حال، این معیار ممکن است بسته به اندازه‌گیری‌ها و نمونه‌های آزمایش شده کمی متفاوت باشد، بنابراین در مورد نتایج آزمایش خاص با پزشک خود صحبت کنید.

سطوح بالای سروتونین ممکن است نشانه ای از سندرم کارسینوئید باشد. این شامل گروهی از علائم مرتبط با تومورهای زیر است:

روده کوچک
ضمیمه
روده بزرگ
لوله های برونش
پزشک برای تشخیص بیماری یا رد آن، آزمایش خونی برای اندازه گیری سطح سروتونین در خون شما می گیرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.