آیا واکسن کووید برای افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است؟

آیا واکسن کووید برای افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است؟

چهار شنبه، 31 فروردین ماه 1401

عفونت SARS-CoV-2 منجر به کووید-19 می شود، بیماری که عمدتاً شامل علائم تنفسی است. اگرچه صدها میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده اند، اکثر مردم بدون مشکل بهبود می یابند. با این حال، افرادی که مشکلات پزشکی زمینه‌ای دارند، از جمله سرطان ریه یا سیستم ایمنی ضعیف، در معرض خطر بیماری شدید هستند.

واکسیناسیون یک ابزار ضروری برای محافظت در برابر COVID-19 است. ثابت شده است که این دارو در افراد مبتلا به سرطان ریه که در حال حاضر به دلیل عوامل تنفسی در معرض خطر مرگ ناشی از این ویروس هستند، ایمن و مؤثر است.

واکسن COVID-19

توسعه واکسن کووید-19 یکی از حیاتی ترین پیشرفت ها در طول این همه گیری بوده است. برخی از جمعیت ها می توانند به ویژه از واکسیناسیون سود ببرند، مانند افرادی که در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ ناشی از ویروس هستند. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می‌دهد که بزرگسالان واکسینه نشده 16 برابر بیشتر از افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند در بیمارستان بستری می‌شوند. به طور کامل واکسینه شده اند و یک دوز تقویت کننده اضافی دریافت کرده اند.

گزینه‌های واکسن کووید-۱۹

چند گزینه مختلف واکسن کووید-19 برای استفاده در ایالات متحده تایید شده است، اما پرکاربردترین واکسن‌های mRNA هستند.

اگرچه فناوری واکسن mRNA برای عموم مردم جدید به نظر می رسد، اما طی دهه ها تکمیل شده و ایمن و موثر بودن آن ثابت شده است.

Pfizer-BioNTech

واکسن Pfizer-BioNTech یک واکسن mRNA است که به دو واکسن به فاصله ۲۱ روز نیاز دارد. این واکسن 95 درصد در پیشگیری از عفونت در افراد 16 سال به بالا که دو واکسن دریافت می کنند موثر است. این واکسن 90 درصد در پیشگیری از عفونت در کودکان 5 تا 15 ساله و در افرادی که شرایط پزشکی زمینه‌ای دارند، مؤثر است.

مدرنا

واکسن مدرنا یک واکسن mRNA است که به دو واکسن به فاصله ۲۸ روز نیاز دارد. 94% در پیشگیری از عفونت در افرادی که دو دوز دریافت می کنند موثر است. واکسن مدرنا برای افراد 18 ساله و بالاتر توصیه می شود، اما از زمان نگارش این مقاله، FDA در حال تصمیم گیری در مورد تایید این واکسن برای افراد 12 تا 17 ساله است.

جانسون و جانسون یانسن

واکسن J&J Janssen یک واکسن ناقل ویروسی است که از نسخه اصلاح شده و بی ضرر ویروس دیگری استفاده می کند که برای نگهداری مواد ژنتیکی SARS-CoV-2 مهندسی شده است. در یک شات داده می شود. واکسن J&J به اندازه واکسن های mRNA موثر نیست و کمترین ارجحیت را در ایالات متحده دارد. 66 درصد در پیشگیری از عفونت در افراد 18 سال و بالاتر موثر است. با این حال، واکسن کارایی بالایی در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ داشت.

آیا واکسیناسیون برای افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است؟

واکسن‌های کووید-19 در مطالعات ایمنی اولیه، آزمایش‌های بالینی و عمل در دنیای واقعی بی‌خطر و مؤثر بوده‌اند. صدها میلیون نفر واکسن کووید-19 را دریافت کرده‌اند و اکثر آنها مشکلی با آن تجربه نکرده‌اند.
عوارض شدید پس از واکسیناسیون نادر است و در افرادی که واکسن J&J's Janssen دریافت کرده اند، شایع تر بوده است. برخی افراد پس از دریافت واکسن‌های Pfizer-BioNTech یا Moderna دچار میوکاردیت یا پریکاردیت، التهاب عضله قلب یا کیسه‌ای که بیرون قلب را می‌پوشاند، مبتلا شده‌اند. با این حال، اکثر آنها به خوبی به درمان پاسخ دادند و عوارض بیشتری ایجاد نکردند.109
آزمایش‌های بالینی اولیه که ایمنی و اثربخشی واکسن‌های COVID-19 را ارزیابی کردند، شامل افراد مبتلا به سرطان نمی‌شد. با این حال، از زمان انتشار واکسن های اولیه، محققان زمانی را صرف ارزیابی واکسیناسیون در افراد مبتلا به سرطان کرده اند.

اکنون، پس از مطالعه بیشتر، کارشناسان توافق می کنند که واکسیناسیون کووید-19 برای افراد مبتلا به سرطان به همان اندازه برای جمعیت عمومی بی خطر است. تحقیقات همچنین تایید کرده است که این واکسن در افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است.

موارد منع مصرف واکسن COVID-19

تنها منع مصرف (دلیل آسیب) برای دریافت واکسن کووید-19، سابقه واکنش آلرژیک شدید به خود واکسن یا ترکیبات آن است.

پلی اتیلن گلیکول یک ماده نگهدارنده در واکسن های mRNA است و پلی سوربات در واکسن J&J Janssen وجود دارد. اگر فردی به این مواد حساسیت دارد، نباید واکسن را دریافت کند.1

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.