از نحوه انتشار بیماری ها چه می دانید؟

از نحوه انتشار بیماری ها چه می دانید؟

دوشنبه، 29 فروردین ماه 1401

ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند و گاهی اوقات هنگام حرکت به داخل و خارج از بدن افراد در مسیرهای مختلف باعث ایجاد بیماری می‌شوند.1 وقتی بیماری از طریق مدفوع-دهانی گسترش می‌یابد، به این معنی است که مدفوع آلوده از یک فرد آلوده فرد به نحوی توسط شخص دیگری بلعیده می شود.

به دلایل واضح، این تقریبا هرگز عمدا اتفاق نمی افتد. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد مبتلا ممکن است فراموش کند که دست‌های خود را به‌درستی پس از استفاده از توالت بشویید. هر چیزی را که بعداً لمس می کنند ممکن است به میکروب های میکروسکوپی آلوده شود که افراد دیگر ممکن است با آن مواجه شوند.

انتقال میکروب

کارگران مواد غذایی باید در مورد بهداشت دست کوشا باشند زیرا آنها در موقعیتی هستند که می توانند به راحتی یک بیماری مدفوع-دهانی را از طریق غذایی که تهیه می کنند به هر کسی که آن را می خورد منتقل کنند. در بسیاری از موارد شیوع بیماری های ناشی از غذا، بهداشت ضعیف دست عامل تشدید کننده است.

در حالی که شستشوی ضعیف دست ها یکی از دلایل اصلی آلودگی مدفوع-دهانی است، ملاحظات به همان اندازه مهم وجود دارد. در اینجا روش های دیگری وجود دارد که میکروب ها از مسیر مدفوع-دهانی برای ایجاد بیماری استفاده می کنند:

آب آشامیدنی آلوده به فاضلاب خام.
خوردن صدف ها (مانند صدف و صدف) که از آب آلوده برداشت شده اند.
خوردن میوه ها یا سبزیجات خام شسته شده در آب آلوده.
فعالیت جنسی که امکان تماس مستقیم دهان به مقعد یا تماس غیرمستقیم را فراهم می کند (لمس کردن دهان به چیزی که مقعد را لمس کرده است).
استخرهایی که به درستی ضد عفونی نشده اند

هپاتیت ویروسی

میکروب‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند از طریق مدفوع-دهانی منتقل شوند، از جمله دو ویروس هپاتیت، هپاتیت A و هپاتیت E. سایر ویروس‌های هپاتوتروپیک از طریق تماس مستقیم با خون آلوده، مانند سوزن‌های استفاده شده مشترک، مایعات بدن، منتشر می‌شوند. ، یا از طریق زایمان

جلوگیری

شستن خوب دست ها یک راه بسیار موثر برای شکستن چرخه مدفوع-دهانی است. سایر ابزارهای مهم برای جلوگیری از گسترش بیماری از طریق انتقال مدفوع-دهانی عبارتند از:

زمانی که آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی کننده های فوری دست استفاده کنید
انجام روش‌های ایمن و دقیق در حمل غذا
اجتناب از بلعیدن آب در استخرها یا سایر منابع غیر آشامیدنی
استفاده از حوله های یکبار مصرف
تمیز کردن یا ضد عفونی کردن سطوح آلوده و لمس شده معمولاً مانند دستگیره درها، دستگیره های شیر آب، کنترل از راه دور و ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.