واکسن ها در طول موج Omicron چقدر موثر بودند؟

واکسن ها در طول موج Omicron چقدر موثر بودند؟

یکشنبه، 21 فروردین ماه 1401

Omicron به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است و محققان در حال رقابت برای درک اینکه چگونه واکسن ها در برابر این نوع جدید از ویروس کرونا مقاومت می کنند.

چندین مطالعه اولیه، اثربخشی واکسن‌های فعلی کووید-19 را در استفاده علیه نوع Omicron ارزیابی کرده‌اند.

تاکنون، واکسن‌های یک یا دو دوز محافظت بسیار کمتری نسبت به واکسن‌های همراه با یک تقویت‌کننده ارائه می‌کنند، اما به نظر می‌رسد همچنان در برابر بیماری‌های شدید محافظت می‌کنند.

مطالعات انجام شده در آزمایشگاه و دنیای واقعی نشان می دهد که واکسیناسیون کامل به همراه یک واکسن تقویت کننده محافظت قوی تری در برابر عفونت با Omicron ایجاد می کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بیشتر اینها مطالعات آزمایشگاهی هستند و ممکن است عملکرد واقعی واکسن ها را منعکس نکنند.

در واقع، با تبدیل شدن Omicron به نوع غالب، CDC دریافت واکسن 79 درصد در پیشگیری از مرگ یا نیاز به تهویه مکانیکی برای افرادی که دو دوز اولیه واکسن mRNA را از فایزر یا مدرنا دریافت کرده‌اند، 79 درصد مؤثر است. برای افرادی که واکسن تقویت کننده (سه واکسن mRNA) در همان دوره زمانی دریافت کرده اند (94 درصد) بیشتر است.

خورخه سالیناس، استادیار پزشکی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه استنفورد، به Verywell گفت: در حالی که واکسن‌ها در برابر عفونت عمومی توسط Omicron در مقایسه با سایر انواع کمتر مؤثر هستند، اما همچنان تمایل دارند محافظت خود را در برابر بیماری شدید و مرگ حفظ کنند. بنابراین نباید کسی را متعجب کرد که گزارشی نشان می‌دهد واکسن‌هایی از جمله تقویت‌کننده‌ها به پیشگیری از بیماری شدید، نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر کمک می‌کنند.»

مطالعه دوم CDC نشان داد در حالی که در ژانویه 2022 بستری شدن برای همه بزرگسالان در بیمارستان بالا بود، بزرگسالانی که واکسینه نشده بودند در مقایسه با افرادی که با دو دوز واکسینه شده بودند، 12 برابر بیشتر احتمال داشت که در بیمارستان بستری شوند. ، اما کسانی که بوستر دریافت نکرده بودند، سه برابر بیشتر از بزرگسالانی که واکسن تقویت کننده دریافت کردند، در بیمارستان بستری شدند.

نگرانی در مورد Omicron این است که ویروس نسبت به انواع قبلی کمی تغییر کرده است، بنابراین برخی از بخش‌های سیستم ایمنی که قبلاً برای تشخیص SARS-CoV-2 آموزش دیده بودند، دیگر این کار را نمی‌کنند. اما این بدان معنا نیست که همه چیز از کار افتاده است. ما هنوز سلول‌ها و آنتی‌بادی‌هایی داریم که با واکسینه شدن تولید می‌شوند و می‌توانند به نوع Omicron حمله کنند. این بدان معنی است که اگرچه سیستم ایمنی ما در وهله اول در جلوگیری از ابتلای ما به خوبی خوب نیست، اما هنوز در جلوگیری از ایجاد بیماری شدید ویروس بسیار خوب است.

واکسن ها در برابر بیماری های شدید محافظت می کنند

به گفته تونی مودی، MD، دانشیار بخش ایمونولوژی دانشگاه دوک، واکسن ها به طور کلی برای جلوگیری از بیماری های شدید طراحی شده اند، نه برای جلوگیری از عفونت. او توضیح داد که واکسن ها این کار را با آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و پاسخ به ارگانیسم های بیماری زا انجام می دهند. این به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا به طور موثر و موثر پاسخ دهد و هر گونه آسیب شدید ناشی از بیماری را به حداقل برساند.

مودی گفت: "افراد ممکن است همچنان آلوده شوند، اما زمانی که مبتلا می شوند، پاسخ سیستم ایمنی آنها آسیب کمتری به بافت سالم وارد می کند که منجر به علائم و نشانه های بیماری کمتری می شود." اگرچه نوع Omicron دارای پروتئین سنبله ای بود که با سویه واکسن متفاوت بود، شباهت های کافی بین آنها وجود داشت که به سیستم ایمنی اجازه می داد تا عفونت را تشخیص دهد. این بسیار شبیه به آنچه در موج های قبلی از انواع اتفاق افتاد است و به احتمال زیاد برای انواع آینده نیز صدق می کند."

هی اضافه کرد که با وجود اینکه بدن کمی زمان می برد تا نحوه مقابله با انواع جدید را نسبت به انواع موجود، مانند آلفا یا دلتا، درک کند، اما به دلیل واکسن های قبلی همچنان در برابر نوع جدید مصونیت ایجاد می شود.

به گفته کارشناسان، واکسن ها همچنان بهترین راه برای محافظت از خود و افراد آسیب پذیر اطراف شما هستند که ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشند. تقویت سیستم ایمنی بدن را وادار می‌کند تا سطح آنتی‌بادی را افزایش دهد که بین ابتلا به عفونت خفیف و در معرض خطر ابتلا به بیماری شدیدتر تفاوت ایجاد می‌کند.

مودی گفت: «واکسن‌ها کار می‌کنند و یکی از کارهای کلیدی هستند که می‌توانیم برای محافظت از مردم در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از این بیماری‌زا انجام دهیم. "آیا آنها کامل هستند؟ نه، اما هیچ مداخله پزشکی وجود ندارد. آیا آنها موثر هستند؟ کاملاً، و این چیزی است که این مطالعات نشان می دهد.»

سالیناس و سایر متخصصان سلامت به مردم توصیه می‌کنند که دستورالعمل‌های CDC و سازمان غذا و دارو (FDA) را در مورد دوزهای اضافی یا تقویت‌کننده‌هایی که ممکن است در آینده مورد نیاز باشد، دنبال کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.