آیا به دوز چهارم واکسن کووید-19 نیاز خواهید داشت؟

آیا به دوز چهارم واکسن کووید-19 نیاز خواهید داشت؟

یکشنبه، 21 فروردین ماه 1401

تحقیقات نشان می‌دهد که تقویت‌کننده یا دوز سوم واکسن mRNA COVID-19 محافظت بیشتری در برابر عفونت از Omicron ایجاد می‌کند. با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهند که محافظت تقویت‌ کننده پس از 10 هفته حدود 15 تا 25 درصد کاهش می‌یابد. آیا به زودی به دوز چهارم واکسن نیاز خواهید داشت؟ در حال حاضر، شواهد کافی برای حمایت از نیاز به تزریق دوم تقویت کننده در بین افراد فاقد نقص ایمنی وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) فقط توصیه می کند که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، علاوه بر سه دوز اولیه خود، یک واکسن تقویت کننده دریافت کنند.

تقویت کننده ها برای چه مدت موثر هستند؟

CDC مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد هر دو تزریق تقویت‌کننده فایزر و مدرنا پس از چهار ماه در طول افزایش Omicron اثربخشی قابل‌توجهی را از دست دادند.

محققان دریافتند که تقویت کننده ها برای حدود دو ماه پس از یک سری واکسن اولیه در برابر بیماری های شدید و متوسط ​​بسیار موثر بودند. اما به محض رسیدن به علامت ماه چهارم، این اثربخشی به طور قابل توجهی کاهش یافت. این مطالعه بیان کرد که این نشان دهنده نیاز به تقویت کننده های اضافی در آینده است.

در طی دو ماه اول پس از تقویت، واکسن 91 درصد در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان مؤثر بود. اما پس از چهار ماه، این میزان به 78 درصد کاهش یافت.

واکسن ها همچنین در جلوگیری از مراجعه به بخش اورژانس و مراقبت های فوری در طول دوره Omicron مؤثر نبودند. حفاظت تقویت کننده از 87 درصد در دو ماه اول به 66 درصد پس از چهار ماه رسید. پس از پنج ماه این رقم به 31 درصد کاهش یافت. با این حال، محققان می گویند که عدد اخیر «دقیق» نیست، زیرا اطلاعات کمی در مورد افرادی که پنج ماه قبل از تقویت کننده دریافت کرده بودند، وجود داشت.

این یافته ها با هشدارهایی همراه است. محققان ارزیابی نکردند که آیا تفاوت هایی در حفاظت از نظر سن، شرایط بهداشتی زمینه ای، یا اینکه آیا فردی دچار نقص ایمنی است وجود دارد یا خیر.

ویلیام ماس، مدیر اجرایی مرکز بین‌المللی دسترسی به واکسن در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، به Verywell گفت: ما هنوز در مورد مدت زمان محافظتی که توسط دوزهای تقویت کننده در برابر Omicron اعطا می‌شود، یاد می‌گیریم. اثربخشی واکسن کووید-۱۹ در برابر نوع Omicron به نوع واکسن، نتیجه مورد علاقه، تعداد دوزهای دریافتی، آسیب پذیری گیرنده واکسن و زمان پس از واکسیناسیون بستگی دارد.

در واقع، تجزیه و تحلیل ها نشان داده است که برای افرادی که در واکسیناسیون خود به روز هستند که شامل دو واکسن فایزر و مدرنا به همراه یک تقویت کننده یا یک واکسن J&J به علاوه یک تقویت کننده است - میزان بستری شدن و مرگ در بیمارستان در طول موج Omicron بسیار پایین بود. لزلی ام. کانتور، دکترا، MPH، استاد و رئیس بخش بهداشت عمومی شهری-جهانی در دانشکده بهداشت عمومی راتگرز، به Verywell گفت.
او اضافه کرد که در دسامبر 2021، میزان بستری شدن در بیمارستان مرتبط با کووید-19 در میان افراد 50 تا 64 ساله واکسینه نشده 45 برابر و در افراد 65 ساله و بالاتر 51 برابر بیشتر از افرادی بود که کاملاً واکسینه شده بودند و دوز اضافی یا تقویت کننده خود را دریافت کردند.

این نشان می دهد که دریافت دوزهای توصیه شده واکسن چقدر مهم است.

افراد دارای نقص ایمنی باید چهارمین واکسن بزنند

CDC توصیه می کند که افراد دارای نقص ایمنی متوسط ​​یا شدید که واکسن دو دوز mRNA کووید-19 را دریافت کرده اند، حداقل 28 روز پس از تکمیل واکسن دوم، دوز اولیه واکسن اضافی دریافت کنند.

علاوه بر سه دوز اولیه، آنها باید یک واکسن تقویت کننده را نیز سه ماه پس از تکمیل دوز سوم دریافت کنند.

برخی از افرادی که دارای نقص ایمنی متوسط ​​یا شدید هستند باید یک سری سه دوز اولیه و یک دوز تقویت کننده دریافت کنند، زیرا بسیاری از این افراد به دو یا حتی سه دوز واکسن کووید-19 به خوبی پاسخ نمی‌دهند و بنابراین در برابر انواعی از جمله محافظت کمتری دارند.

کانتور گفت واکسن‌های mRNA COVID-19 ترجیح داده می‌شوند. این برای همه صدق می کند، که شامل افراد دارای نقص ایمنی و جمعیت عمومی می شود.

آیا افراد غیر نقص ایمنی به دوز تقویت کننده دوم نیاز دارند؟

پنج ماه پس از تکمیل یک سری واکسن اولیه با دو دوز mRNA، افراد 12 ساله و بالاتر که نقص ایمنی ندارند باید دوز تقویت کننده خود را دریافت کنند. در حال حاضر، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر نیاز به تزریق بوستر دوم وجود ندارد.

ماس گفت: «در حال حاضر، اکثر مردم نیازی به دوز تقویت کننده دوم ندارند. اگر شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد افرادی که سه دوز دریافت کرده‌اند در اثر ابتلا به کووید-19 به‌طور متوسط ​​تا شدید بیمار می‌شوند، یا اگر نوع جدیدی وجود داشته باشد که می‌تواند از بسیاری از مصونیت فعلی ما فرار کند، ممکن است چنین دوز اضافی مورد نیاز باشد.»

یک پیش چاپ مطالعه منتشر شده در medRxiv نشان داد که میزان عفونت تایید شده و بیماری شدید پس از تزریق چهارمین واکسن کمتر بود.6 با این حال، نتایج اولیه دو کارآزمایی بالینی همچنین نشان داد که در حالی که دوز تقویت کننده دوم آنتی بادی ها را تقویت می کند، ممکن است به پیشگیری از افراد کمک نکند. از ابتلا به COVID-19.

برای ارزیابی اینکه آیا دوزهای تقویت کننده دوم ضروری هستند یا خیر، به مطالعات بیشتری نیاز است. علاوه بر این، تا زمانی که بیماری همه گیر ادامه داشته باشد، ویروس به جهش خود ادامه خواهد داد، که عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.