از تبخال تناسلی چه میدانید؟

از تبخال تناسلی چه میدانید؟

دوشنبه، 15 فروردین ماه 1401

تبخال تناسلی یا هرپس سیمپلکس نوع 2 (یا HSV-2) یک بیماری مقاربتی شایع است که اغلب روی اندام های جنسی یا نزدیک آن رخ می دهد. اگرچه درمانی برای تبخال وجود ندارد، اما راه هایی برای جلوگیری از گسترش آن و درمان شیوع آن وجود دارد. اقدامات جنسی ایمن کلید پیشگیری هستند.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک عفونت مسری مقاربتی (STI) است. افراد مبتلا به تبخال تناسلی تاول های دردناکی روی اندام تناسلی خود ایجاد می کنند. گاهی اوقات تاول روی مقعد یا داخل آن ایجاد می شود. این عفونت ها می توانند از بین بروند و ماه ها یا سال ها بعد بازگردند.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث تبخال تناسلی می شود. HSV از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی گسترش می یابد. شما همچنین می توانید HSV را از بوسیدن یا تماس نزدیک (پوست به پوست) با فردی که زخم باز دارد، دریافت کنید.

انواع ویروس های تبخال کدامند؟

تبخال گروهی از ویروس های مسری است که باعث ایجاد تاول و زخم می شود. برخی از شایع‌ ترین ویروس‌ های هرپس عبارتند از:

نوع 1: HSV-1 یا تبخال دهان، باعث ایجاد زخم های سرد روی لب ها، لثه ها، زبان و داخل دهان شما می شود. در برخی موارد می تواند باعث تبخال تناسلی شود. این نوع معمولا از طریق بزاق زمانی که فرد مبتلا به زخم‌های تبخال باز را می‌بوسید، پخش می‌شود. شما همچنین می توانید HSV-1 را با به اشتراک گذاشتن وسایلی مانند مسواک، رژ لب یا ظروف غذاخوری دریافت کنید.
نوع 2: HSV-2 باعث تبخال تناسلی می شود.

هرپس زوستر: این ویروس باعث آبله مرغان و زونا می شود.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

حدود 1 نفر از هر 6 آمریکایی بین 14 تا 49 سال دارای HSV-2 هستند، ویروسی که باعث تبخال تناسلی می شود.

چه کسانی ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شوند؟
تبخال تناسلی بر نوجوانان فعال جنسی و بزرگسالان از هر جنسیت و نژاد تأثیر می گذارد. در صورت داشتن چندین شریک جنسی و عدم استفاده از کاندوم، از جمله بند دندان، می تواند گسترش یابد.

زنان بیشتر در معرض خطر هستند. بافت ظریف واژن می‌تواند پاره شود و ورود عفونت را آسان‌تر کند. زنان سیاه‌پوست به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند. تخمین زده می شود که از هر 2 زن سیاه پوست بین 14 تا 49 سال، 1 نفر به HSV-2، ویروسی که باعث تبخال تناسلی می شود، آلوده است.

تبخال تناسلی از کجا تشکیل می شود؟

زخم های ناشی از تبخال تناسلی می توانند موارد زیر را آلوده کنند:

باسن، مقعد و قسمت داخلی ران.
دستگاه تناسلی زنان شامل واژن، فرج، لابیا (لب های واژن) و دهانه رحم (بافتی که واژن و رحم را به هم متصل می کند).
لب ها، دهان، زبان، گونه ها و سقف دهان.
آلت تناسلی و بیضه ها (بخش هایی از دستگاه تناسلی مرد).

آیا تبخال تناسلی مسری است؟

ویروسی که باعث تبخال تناسلی می شود بسیار مسری است. شما می توانید تبخال تناسلی را به دیگران بدهید یا آن را از فردی که آلوده است دریافت کنید. حتی اگر تاول یا علائمی نداشته باشید، باز هم ممکن است فرد دیگری را به ویروس تبخال آلوده کنید.

آیا می توان تبخال تناسلی را از فردی که تبخال دارد، گرفت؟

آره. انواع مختلف ویروس هرپس می تواند سایر قسمت های بدن را نیز آلوده کند. اگر از کسی که دارای زخم های باز ناشی از HSV-1 (تبخال دهان) است، رابطه جنسی دهانی داشته باشید، می توانید زخم های تبخال در ناحیه تناسلی خود ایجاد کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.