ارکیت یا التهاب بیضه چیست؟

ارکیت یا التهاب بیضه چیست؟

دوشنبه، 15 فروردین ماه 1401

اورکیت (یا KIE-tis) التهاب یک یا هر دو بیضه است. عفونت های باکتریایی یا ویروسی می توانند باعث ارکیت شوند یا علت آن ناشناخته باشد. اورکیت اغلب نتیجه یک عفونت باکتریایی مانند عفونت مقاربتی (STI) است. در برخی موارد، ویروس اوریون می تواند باعث ارکیت شود.

ارکیت باکتریایی ممکن است با اپیدیدیمیت همراه باشد - التهاب لوله پیچ خورده (اپیدیدیم) در پشت بیضه که اسپرم را ذخیره و حمل می کند. در این صورت، اپیدیدیم ارکیت نامیده می شود.

ارکیت باعث درد می شود و می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. دارو می تواند علل ارکیت باکتریایی را درمان کند و می تواند برخی از علائم و نشانه های ارکیت ویروسی را کاهش دهد. اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا حساسیت کیسه بیضه ناپدید شود.

علائم و نشانه های ارکیت معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

تورم در یک یا هر دو بیضه
درد از خفیف تا شدید متغیر است
تب
تهوع و استفراغ
احساس ناخوشی عمومی

اصطلاحات "درد بیضه" و "درد کشاله ران" گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما درد کشاله ران در چین پوست بین ران و شکم رخ می دهد - نه در بیضه. علل درد کشاله ران با علل درد بیضه متفاوت است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد یا تورم در کیسه بیضه خود دارید، به خصوص اگر درد به طور ناگهانی رخ دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. تعدادی از شرایط می توانند باعث درد بیضه شوند و برخی از آنها نیاز به درمان فوری دارند. یکی از این شرایط شامل پیچش طناب اسپرماتیک (پیچ خوردگی بیضه) است که ممکن است باعث ایجاد دردی شبیه به درد ارکیت شود. پزشک شما می تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا مشخص کند کدام بیماری باعث درد شما می شود.

علل این بیماری :

ارکیت می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود. گاهی اوقات نمی توان علت ارکیت را مشخص کرد.

ارکیت باکتریایی

اغلب، ارکیت باکتریایی با اپیدیدیمیت یا نتیجه آن همراه است. اپیدیدیمیت معمولاً در اثر عفونت مجرای ادرار یا مثانه ایجاد می شود که به اپیدیدیم گسترش می یابد.

اغلب، علت عفونت STI است. سایر علل عفونت می تواند مربوط به تولد با ناهنجاری در دستگاه ادراری یا قرار دادن کاتتر یا ابزار پزشکی در آلت تناسلی شما باشد.

ارکیت ویروسی

ویروس اوریون معمولا باعث ارکیت ویروسی می شود. تقریباً یک سوم مردانی که پس از بلوغ به اوریون مبتلا می‌شوند، معمولاً چهار تا هفت روز پس از شروع اوریون، به اورکیت مبتلا می‌شوند.

عوامل خطر

عوامل خطر ارکیت غیرجنسی عبارتند از:

عدم ایمن سازی در برابر اوریون
داشتن عفونت های مکرر دستگاه ادراری
انجام جراحی که دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری را درگیر می کند
متولد شدن با ناهنجاری در دستگاه ادراری

رفتارهای جنسی که می تواند منجر به بیماری های مقاربتی شود، شما را در معرض خطر ارکیت مقاربتی قرار می دهد. این رفتارها شامل داشتن:

شرکای جنسی متعدد
رابطه جنسی با شریکی که مبتلا به بیماری مقاربتی است
رابطه جنسی بدون کاندوم
سابقه شخصی یک بیماری مقاربتی

برای پیشگیری از ارکیت:

در برابر اوریون، شایع ترین علت ارکیت ویروسی، ایمن سازی کنید. برای کمک به محافظت در برابر بیماری های مقاربتی که می توانند باعث ارکیت باکتریایی شوند، رابطه جنسی ایمن را انجام دهید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.