سندروم آنتی فسفولیپید چیست؟

سندروم آنتی فسفولیپید چیست؟

پنج شنبه، 11 فروردین ماه 1401

سندرم آنتی فسفولیپید (AN-te-fos-fo-LIP-id) وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه آنتی‌ بادی‌ هایی ایجاد می‌کند که به بافت‌های بدن حمله می‌کنند. این آنتی بادی ها می توانند باعث ایجاد لخته های خون در شریان ها و سیاهرگ ها شوند.

لخته های خون می توانند در پاها، ریه ها و سایر اندام ها مانند کلیه ها و طحال ایجاد شوند. لخته ها می توانند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر شرایط شوند. در دوران بارداری، سندرم آنتی فسفولیپید نیز می تواند منجر به سقط جنین و مرده زایی شود. برخی از افراد مبتلا به این سندرم هیچ علامت یا علامتی ندارند. هیچ درمانی برای این بیماری غیر معمول وجود ندارد، اما داروها می توانند خطر لخته شدن خون و سقط جنین را کاهش دهند.

علائم

علائم و نشانه های سندرم آنتی فسفولیپید می تواند شامل موارد زیر باشد:

لخته شدن خون در پاها (DVT). علائم DVT شامل درد، تورم و قرمزی است. این لخته ها می توانند به ریه ها بروند (آمبولی ریه).
سقط های مکرر یا مرده زایی. از دیگر عوارض بارداری می توان به فشار خون بالا (پره اکلامپسی) و زایمان زودرس اشاره کرد.
سکته. سکته مغزی می تواند در یک فرد جوان که دارای سندرم آنتی فسفولیپید است اما عوامل خطر شناخته شده ای برای بیماری های قلبی عروقی ندارد، رخ دهد.
حمله ایسکمیک گذرا (TIA). مشابه سکته مغزی، TIA معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد و هیچ آسیب دائمی ایجاد نمی کند.
راش. برخی از افراد دچار بثورات قرمز با الگوی توری و توری می شوند.

علائم و نشانه های کمتر رایج عبارتند از:

علائم عصبی سردردهای مزمن، از جمله میگرن؛ زوال عقل و تشنج زمانی ممکن است که یک لخته خون جریان خون را به بخش‌هایی از مغز مسدود کند.
بیماری قلب و عروقی. سندرم آنتی فسفولیپید می تواند به دریچه های قلب آسیب برساند.
تعداد کم پلاکت خون (ترومبوسیتوپنی). این کاهش در سلول های خونی مورد نیاز برای لخته شدن می تواند باعث خونریزی، به ویژه از بینی و لثه شود. خونریزی در پوست به صورت لکه های کوچک قرمز رنگ ظاهر می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خونریزی غیرقابل توضیحی از بینی یا لثه دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. یک دوره قاعدگی غیرمعمول سنگین؛ استفراغ قرمز روشن یا شبیه تفاله قهوه؛ مدفوع سیاه، قیری یا مدفوع قرمز روشن؛ یا درد شکمی غیر قابل توضیح

در صورت داشتن علائم و نشانه های زیر به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید:

سکته. یک لخته در مغز شما می تواند باعث بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی صورت، بازو یا پا شود. ممکن است در صحبت کردن یا درک گفتار مشکل داشته باشید، اختلالات بینایی و سردرد شدید داشته باشید.
آمبولی ریه اگر لخته ای در ریه شما لخته شود، ممکن است دچار تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه و سرفه کردن مخاط رگه های خونی شوید.
ترومبوز ورید عمقی (DVT). علائم و نشانه‌های DVT شامل تورم، قرمزی یا درد در پا یا بازو است.

علل

سندرم آنتی فسفولیپید زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به اشتباه آنتی بادی هایی تولید می کند که احتمال لخته شدن خون را بسیار بیشتر می کند. آنتی بادی ها معمولا از بدن در برابر مهاجمان مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت می کنند. سندرم آنتی فسفولیپید می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند یک اختلال خود ایمنی باشد. شما همچنین می توانید این سندرم را بدون دلیل زمینه ای ایجاد کنید.

عوامل خطر

سندرم آنتی فسفولیپید در زنان بیشتر از مردان است. داشتن یک بیماری خود ایمنی دیگر مانند لوپوس، خطر ابتلا به سندرم آنتی فسفولیپید را افزایش می دهد.

وجود آنتی بادی های مرتبط با سندرم آنتی فسفولیپید بدون ایجاد علائم و نشانه ها ممکن است. با این حال، داشتن این آنتی بادی ها خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می دهد، به ویژه اگر شما:

باردار شدن
برای مدتی بی حرکت هستند، مانند استراحت در رختخواب یا نشستن در طول یک پرواز طولانی
سیگار کشیدن
برای یائسگی از داروهای ضد بارداری خوراکی یا استروژن درمانی استفاده کنید
سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالایی دارند

عوارض

عوارض سندرم آنتی فسفولیپید می تواند شامل موارد زیر باشد:

نارسایی کلیه. این می تواند ناشی از کاهش جریان خون به کلیه ها باشد.
سکته. کاهش جریان خون در بخشی از مغز می تواند باعث سکته مغزی شود که می تواند منجر به آسیب های عصبی دائمی مانند فلج نسبی و از دست دادن تکلم شود.
مشکلات قلبی عروقی. لخته شدن خون در پای شما می‌تواند به دریچه‌های وریدها آسیب برساند، که باعث می‌شود خون به قلب شما جریان یابد. این می تواند منجر به تورم مزمن و تغییر رنگ در ساق پا شود. یکی دیگر از عوارض احتمالی آسیب قلبی است.
مشکلات ریوی اینها می تواند شامل فشار خون بالا در ریه ها و آمبولی ریه باشد.
عوارض بارداری این موارد می تواند شامل سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس، رشد آهسته جنین و فشار خون خطرناک در دوران بارداری (پره اکلامپسی) باشد.
به ندرت، در موارد شدید، سندرم آنتی فسفولیپید می تواند در مدت کوتاهی منجر به آسیب چند عضوی شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.