از سوختگی تخمک چه میدانید؟

از سوختگی تخمک چه میدانید؟

پنج شنبه، 11 فروردین ماه 1401

تخمک سوخته زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی می کند اما به جنین تبدیل نمی شود. از آن به عنوان حاملگی بدون جنین نیز یاد می شود و یکی از علل اصلی نارسایی اولیه بارداری یا سقط جنین است. اغلب آنقدر زود اتفاق می افتد که شما حتی نمی دانید باردار هستید.

تخمک سوخته باعث تقریباً یک مورد از هر دو سقط جنین در سه ماهه اول بارداری می شود. سقط جنین زمانی است که بارداری در 20 هفته اول خود به خود به پایان می رسد.

هنگامی که یک زن باردار می شود، تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد. در حدود پنج تا شش هفته بارداری، جنین باید وجود داشته باشد. تقریباً در این زمان، کیسه حاملگی - جایی که جنین در آن رشد می کند - حدود 18 میلی متر عرض دارد. اگرچه با تخمک سوخته، کیسه حاملگی تشکیل می شود و رشد می کند، اما جنین رشد نمی کند. به همین دلیل است که تخمک سوخته را حاملگی آنبریونیک نیز می نامند.

چه چیزی باعث سوختگی تخمک می شود؟

سقط جنین از تخمک سوخته اغلب به دلیل مشکلات کروموزوم ها، ساختارهای حامل ژن ها است. این ممکن است از یک اسپرم یا تخمک بی کیفیت باشد. یا ممکن است به دلیل تقسیم سلولی غیرطبیعی رخ دهد. صرف نظر از این، بدن شما بارداری را متوقف می کند زیرا این ناهنجاری را تشخیص می دهد.

درک این نکته مهم است که شما هیچ کاری برای ایجاد این سقط جنین انجام نداده اید و تقریباً مطمئناً نمی توانستید از آن جلوگیری کنید. برای اکثر زنان، تخمک سوخته تنها یک بار اتفاق می افتد.

علائم تخمک سوخته

با تخمک سوخته، ممکن است علائم بارداری را تجربه کرده باشید. به عنوان مثال، ممکن است آزمایش بارداری مثبت یا عقب افتادگی قاعدگی داشته باشید.

سپس ممکن است علائمی از سقط جنین داشته باشید، مانند:

گرفتگی شکم
لکه بینی یا خونریزی واژن
دوره ای که سنگین تر از حد معمول است.

اگر هر یک از این علائم یا نشانه ها را تجربه می کنید، ممکن است سقط جنین داشته باشید. اما تمام خونریزی های سه ماهه اول به سقط ختم نمی شود. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حتما فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص تخمک سوخته

اگر فکر می کردید بارداری طبیعی داشته اید، تنها نیستید. بسیاری از زنان با تخمک سوخته چنین فکر می کنند زیرا سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) ممکن است افزایش یابد. جفت پس از کاشت این هورمون را تولید می کند. با تخمک سوخته، hCG می تواند به افزایش خود ادامه دهد، زیرا جفت ممکن است برای مدت کوتاهی رشد کند، حتی زمانی که جنین وجود ندارد.

به همین دلیل، معمولاً برای تشخیص تخمک سوخته به آزمایش اولتراسوند نیاز است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.