متخصص ژنتیک کودکان چیست؟

متخصص ژنتیک کودکان چیست؟

سه شنبه، 19 بهمن ماه 1400

خوشبختانه اکثر کودکان سالم و بدون هیچ مشکل پزشکی یا نقص مادرزادی متولد می شوند. با این حال، برخی از کودکان با تفاوت هایی در ساختار بدن، رشد مغز یا شیمی بدن به دنیا می آیند که می تواند منجر به مشکلاتی در سلامت، رشد، عملکرد مدرسه و یا تعامل اجتماعی شود. متخصصین ژنتیک کودکان برای شناسایی علل و تاریخچه طبیعی این اختلالات آموزش دیده اند. آنها ممکن است آزمایش ها و درمان هایی را پیشنهاد کنند که می تواند به درک و مراقبت از وضعیت کودک شما کمک کند. متخصصین ژنتیک اطفال همچنین می توانند به خانواده ها کمک کنند تا بفهمند که آیا برخی از بیماری ها ارثی هستند (از ژن ها ناشی می شوند) و آزمایشاتی را برای اعضای خانواده که ممکن است در معرض خطر داشتن فرزندانی با مشکلات مشابه باشند، ارائه دهند.

نکته :  برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره ژنتیک می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

متخصصان ژنتیک کودکان چه نوع آموزش هایی دارند؟

متخصصین ژنتیک کودکان، پزشکانی هستند که داشته اند

چهار سال دانشکده پزشکی
حداقل 2 سال آموزش دستیاری در اطفال
حداقل 2 سال آموزش تخصصی اضافی در زمینه ژنتیک پزشکی
گواهی از هیئت اطفال 
گواهی از هیئت ژنتیک پزشکی 

متخصصین ژنتیک اطفال کودکان را از بدو تولد (و در برخی موارد حتی قبل از تولد) تا نوجوانی و تا بزرگسالی درمان می کنند. آموزش تخصصی پیشرفته و تجربه آنها آنها را آماده می کند تا مراقبت های پزشکی منحصر به فردی را که نیاز دارند به کودکان ارائه دهند.

چه نوع درمان هایی را متخصصان ژنتیک کودکان ارائه می دهند؟

متخصصین ژنتیک اطفال خانواده هایی را با انواع مختلفی از مشکلات از جمله موارد زیر تشخیص، مشاوره و درمان می کنند:

نقایص مادرزادی (تفاوت های فیزیکی موجود در بدو تولد که باعث مشکل سلامتی می شود)
شرایط با یک یا چند نقص مادرزادی (سندرم داون، سندرم ویلیامز یا آکندروپلازی)
شرایطی که می تواند باعث ناتوانی شود (سندرم الکل جنینی یا سندرم X شکننده)
خطاهای ذاتی متابولیسم (فیبروز کیستیک، فنیل کتونوری یا بیماری سلول داسی شکل)
مشکلات خانوادگی یا ارثی (بیماری مادرزادی قلبی یا هیپرکلسترولمی)
قد کوتاه یا بلند (قدی که به طور قابل توجهی کمتر یا بالاتر از محدوده طبیعی است)

کجا می توانم یک متخصص ژنتیک کودکان پیدا کنم؟

متخصصین ژنتیک اطفال در بیمارستان‌های کودکان، مراکز پزشکی دانشگاهی، بیمارستان‌های اجتماعی بزرگ و دفاتر تخصصی در جامعه فعالیت می‌کنند. متخصص اطفال می تواند شما را به یک متخصص ژنتیک اطفال ارجاع دهد.

متخصصین ژنتیک کودکان - بهترین مراقبت برای کودکان

کودکان فقط بزرگسالان کوچک نیستند. متخصصین ژنتیک اطفال می دانند چگونه کودکان را به گونه ای بررسی کنند که آنها و خانواده هایشان را راحت کند. آنها می دانند که خانواده ها سوالات زیادی در مورد ژنتیک دارند. به خانواده ها توضیحات واضح داده می شود و به آنها گفته می شود که چگونه اطلاعاتی در مورد وضعیت فرزند خود پیدا کنند. در صورت نیاز به آزمایش‌های ویژه، متخصصان ژنتیک کودکان توضیح می‌دهند که چرا آزمایش‌ها مورد نیاز است و نتایج ممکن است به چه معنا باشد. اگر شرایطی ممکن است در سایر اعضای خانواده رخ دهد، این اطلاعات به زبان ساده توضیح داده می شود.

متخصصین ژنتیک اطفال آموزش و تجربه لازم را برای یافتن تشخیص صحیح همراه با تخصص در برخورد با کودکان و درمان بیماری های ژنتیکی کودکان دارند. اگر پزشک اطفال به فرزندتان پیشنهاد کند که به متخصص ژنتیک کودکان مراجعه کند، می توانید مطمئن باشید که کودک شما بهترین مراقبت ممکن را دریافت خواهد کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
نظر خود را ثبت کنید
* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.